Kirjoittaja Aihe: Merikartta Ubuntulle?  (Luettu 8464 kertaa)

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Merikartta Ubuntulle?
« : 06.01.11 - klo:09.47 »
Haluaisin Netbook Ubuntulle saada jonkinlaisen merikortin purjeveneeseen. Siis sellaisen joka nappaa GPS signaalia bluetoothin kautta ja ilmoittaa kartalla sijaintini. Jos löytyisi ohjelma jossa olisi jo valmiina vektori muotoiset kartat - se olisi unelma. Minulla on Garminin käsi-GPS jossa on merikortit, mutta Wine sivuilla en löytänyt tukea Garminin omalle ohjelmalle. Sitä en tiedä voiko joku Linux softa hyödyntää sitten Garminin kartta-aineistoa? Se taitaa olla aika mahdotonta.

Minulla on myös merikartta tietenkin paperilla ja siitä ne voisi tietysti skannata, mutta sitten ne ovat jumalattoman suuria tai pienempinä suttuisia. Mutta näitä skannatun kartan ja GPS:n ymmärtäviä ohjelmia ilmeisesti löytyy myös Ubuntullekin vai? Koneena minulla on veneessä Acer Aspire One ZG5, jossa on hidas kovalevy ja vähän vääntöä, joten mitään massiivisia ohjelmia siihen ei voi laittaa.

Antakaas nyt merikarhut vinkkejä sopivista ohjelmista.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #1 : 06.01.11 - klo:10.15 »
Tämä menee ohi kysymyksesi, mutta liittyy itse aiheeseen.

Kun sinulla kerran on merikartta paperilla, mikset käytä sitä ? Pienen näytön epäergonomisuudesta sinulla on varmaan jo Garminisi kanssa aivan tarpeeksi kokemusta. Ei se noin kymppituumainen läppärin näyttö paljoa tuo lisää kuva-alaa. Perusläppärin toimintavarmuus veneolosuhteissa on vielä kääntäen verrannollinen merikartan käytön tarpeeseen.

Roiskevesitarkussa oleva merikartta:

+ näet ympäristön ja detaljit kerralla tarvisematta zoomailla
+ ei vedä hernettä nenään sähkön puutteesta tai koneen kenkkuilusta, eli toimii pahallakin hetkellä
+ voi pitää kannella koko ajan käsillä
+ ei nappuloiden kanssa tuhraamista
+ käyttöjärjestelmäriippumaton  ;D

Otat tietysti satamassa kartan pois taskusta, jotta se kostean kelin jälkeen kuivuisi.

Vastaavaan tarkkuuteen digirimpuloilla ravittaisiin joku 32-tuumainen UXHD+ -näyttö, joka painaisi kymmeniä kiloja, eikä kestäisi sääolosuhteita. Laivaan sopivia systeemejä, ei veneeseen.

Olen siis katselleut PC-merikarttaa pöytäkoneella ja todennut sen käytön jo työpöytäympäristössä liian hankalaksi. Reaalisessa venekäytössä tuo ergonomiavaje pahenee ainakin dekadilla.

GPS kelpaa nopeusmittariksi ja sumussa ja pimeässä jopa paikantamisen helpottamiseen, mutta yksinomaan sen varaan ei ole terveellistä tukeutua.

IMHO: Navigaattorit ovat veneissä (ja autoissa) navigointitaidottomia varten ;D

Ystävällisin terveisin
Jallu59
Merikarhu no 1031
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #2 : 06.01.11 - klo:12.38 »
Jallu59: Olet harmittavasti 100% oikeassa!

Lähinnä oma propellihattuni tässä haluaa elektroniikkaa veneeseen. Olen puntaroinut tässä karttaplotterin ja pikkuläppäri vaihtoehdon välissä eri versioita navigaattoriksi. Pikkuläppäriä puolustaisi se, että sellainen on jo veneessä telkkarina ja lasten viihdykkeenä. Samalla sinne siis voisi laittaa sen merikarttaohjelmankin.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #3 : 06.01.11 - klo:14.03 »
Jallu59: Olet harmittavasti 100% oikeassa!

Lähinnä oma propellihattuni tässä haluaa elektroniikkaa veneeseen. Olen puntaroinut tässä karttaplotterin ja pikkuläppäri vaihtoehdon välissä eri versioita navigaattoriksi. Pikkuläppäriä puolustaisi se, että sellainen on jo veneessä telkkarina ja lasten viihdykkeenä. Samalla sinne siis voisi laittaa sen merikarttaohjelmankin.

Tuokin on yksi puoli asiasta, jos se hupikone on kuitenkin paatissa. Minä käpistelin isävainaalle näytiksi CD- merikartta nimistä tuotetta ihan vissin winellä. Itse en muksuille läppäriä ota paattiin. Lukekoot kirjoja tai edes sarjakuvia, jos täkillä/saaressa ei ole muuten tarpeeksi puuhaa.

Se voipi olla aika työn ja tuskan takana löytää haluamaasi softaa, joka toisi GPS:n tiedotkin kartalle. Toisaalta meitä veneilijöitä on paljon maailmalla ja jotkut heistä voivat olla jopa avoimiin softiin ihastuneita koodareita. Joten lykkyä tykö etsinnällesi.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #4 : 06.01.11 - klo:18.40 »
Jallu59: Olet harmittavasti 100% oikeassa!

Lähinnä oma propellihattuni tässä haluaa elektroniikkaa veneeseen. Olen puntaroinut tässä karttaplotterin ja pikkuläppäri vaihtoehdon välissä eri versioita navigaattoriksi. Pikkuläppäriä puolustaisi se, että sellainen on jo veneessä telkkarina ja lasten viihdykkeenä. Samalla sinne siis voisi laittaa sen merikarttaohjelmankin.

Olette muuten äärimmäisen väärässä. Yöllä tekee kyllä turvallisen tunteen kun voi varmistaa sijainnin läppäriltä -  IMHO. Mutta se siitä.

Itselläni on GPS kiinni läppärin sarjaportissa, joka luotu usb-adapterilla. Käyttöä varten com portti pitää luoda levyjärjestelmän linkkinä (aiheesta ohje suomi24:lla). GPS:n protokollaksi valitaan NMEA. Wine:llä olen ajellut mericd:tä. Käyttöliittymä on kökkö, mutta sillä pärjäilee.

Seaclear toimisi myös winellä ja gpsdrive avoimena koodina onkin jo paketinhallinnassa. Niihin ei saa vaan mistään karttoja. Itse voisi skannata mutta ei ole into riittänyt. Vektorikarttoja ei karttakeskus myy yksityisille. Vertailun vuoksi Pohjois-Atlantin kartat saa jenkkilässä ilmaiseksi.

Yritin myös kähveltää garminista kartat gps:stä, mutta olivat sen verran suojatut, ettei onnistunut. Tiedostoformaatti oli tuntematon.

Jos vaan karttoja jostain saisi. Itselle jäi idea, että tekisi tuotteen ubuntu linux + navigointi (johon saa gps:n, tuulen ja autopilotin) ja laittaisi sen johonkin pikkuläppäriin jolloin olisi jälleenmyyjä, niin jokohan karttakeskus myisi vektorikartan :) . Aikeeksi jäi.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #5 : 06.01.11 - klo:22.00 »
Pelkän paperin kehuminen nykyisin lähestyy snoppailua, kyllä elektroniikkaa ammattilaisetkin käyttää osana navigointia.

Jos tarkoitus on vain sijaintia varmistaa, voisi kartat poimia Kansalaisen karttapaikalta Fetch_mapilla. Sitten konvertoida vaikka Seaclearille ja ajaa sitä Winellä. Olen noita karttapaikan karttoja koemielessä testannut Tomtomilla ja ihan mukavalla tarkkuudella niillä osuu kohteeseen. Eiväthän nuo ole merikortteja syväyksineen ym. mutta saaret ovat kohdallaan ja saatu tieto tukee paperia.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #6 : 06.01.11 - klo:22.47 »
Pelkän paperin kehuminen nykyisin lähestyy snoppailua, kyllä elektroniikkaa ammattilaisetkin käyttää osana navigointia.


Mainittakoon, että Lloyds hyväksyy pelkän elektronisen navigoinnin, jos laivasta löytyy vähintään kaksi toisistaan riippumatonta (siis akuista antenniin) elektronista navigointijärjestelmää. Paperikartat siirtyvät siis ammattimerenkulussa hiljalleen historiaan.

Itse olen kyllä sunnuntaiveneilijänä perinteisen navigoinnin kannalla. Yksinkertaisesti sen takia, että se on kivaa. Kisoissa ajetaan sitten tarkempaa ja yöllä tilanne muuttuu, kuten jo tulikin aiemmin mainittua.  Tästä aiheesta voikin jatkaa jollain toisella palstalla.

Jos jostain saa vektorikarttoja Suomen meri tai järvialueelle, niin ilmoittakaa. Maksan mielelläni kartasta.

Iron

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #7 : 07.01.11 - klo:04.10 »
Oletko tutkinut täman soveltuvuutta:

http://opencpn.org/about

Ile

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #8 : 07.01.11 - klo:10.28 »
Oletko tutkinut täman soveltuvuutta:

http://opencpn.org/about

Ile

Joo - tämä vaikutti erittäin lupaavalta. En ole testannut kuitenkaan tuota uusinta joulukuussa tullutta versiota. Karttaongelma lienee kuitenkin edelleen olemassa.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #9 : 07.01.11 - klo:15.33 »
Paperikartat eivät jää historiaan!

GPS ja karttanäyttö yöllä antavat "turvallisuustunteen", joka on illuusio!

Pysykää, hyvät ihmiset, pimeällä ja huonolla näkyvyydellä laiturissa ja pankaa paatille köysiä lisää ja heiniä eteen. (nimim. mereltä leipänsä saanut.)

Aiheeseen kuulumatonta, mutta en malta olla sanomatta. Anteeksi.

Vilkaiskaa tätä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Merenkulkututka

Ei tutka paljoa maksa, verrattuna noihin läppäreihin, joita saa hankkia joka kesäksi uuden. Tutkan näytölle tulee kätevästi se kartta vaikka kannettavasta Garminista. Kehuisin erityisesti nykyaikaista laajakaistatutkaa. Sen voi itse asentaa, eikä syö akkuja tyhjäksi purjeveneistäkään.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #10 : 07.01.11 - klo:18.56 »

Vilkaiskaa tätä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Merenkulkututka

Ei tutka paljoa maksa, verrattuna noihin läppäreihin, joita saa hankkia joka kesäksi uuden. Tutkan näytölle tulee kätevästi se kartta vaikka kannettavasta Garminista. Kehuisin erityisesti nykyaikaista laajakaistatutkaa. Sen voi itse asentaa, eikä syö akkuja tyhjäksi purjeveneistäkään.

Totta puhelet. Tutkassa on se paha puoli että jos sellaisen hankkii niin se on kulussa oltava meriteidensääntöjen mukaan aina päällä. Rajoitetun näkyvyyden aikana ei luonnollisesti karttanäytöillä sun muilla näe muuta liikennettä. Kuitenkin gps-kartoilla pystyy pysymään poissa väyliltä ja muun liikenteen jaloista. Onhan se sekin jo jotain.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #11 : 11.01.11 - klo:19.52 »
Vaikuttaa tosiaan lupaavalta projektilta tuo http://opencpn.org/about , jos siitä saa plotterin niin kirjoittakaa ihmeessä tuloksia kokeilujen jälkeen. Myös tuo mahdollisuus bluetoothilla ruokkia läppäriä gps paikantimelta tai vastaavalta puhelimen ominaisuudelta olisi mielenkiintoinen. Jos saatte pelaamaan vaikka Ubuntussa jollain konstilla niin kertokaa ihmeessä. Itse en nyt pääse sitä kehitystä auttamaan. Ehkä ensi kesään mennessä joku propellihattu sen testaa... ;D

Olisihan se aika suuri juttu, jos karttojen tekijöiden monopolit ihan laillisesti saisivat kilpailijoita. Silti suosittelen edelleen, että käytetään näitä erilaisia työkaluja, läppäreitä ja plottereita, niihin käyttötarkoituksiin johon ne on tarkoitettu.

Lainaus
Tutkassa on se paha puoli että jos sellaisen hankkii niin se on kulussa oltava meriteidensääntöjen mukaan aina päällä.
Suoranaista tuollaista määräystä ei ole. "Käytettävä asianmukaisella tavalla" on se sanamuoto. Kippari päättä mikä on asianmukaista. Myös varoitetaan luottamasta pelkkiin tutkahavaintoihin.

Jos katsoitte tuon wikin viitteen 7 pdf tiedostot ja youtubet, niin huomasitte varmaan, että puolijohdelähettimellä varustetun tutkan voi tosiaan panna päälle ilman lämmityksiä silloin kun sitä katsoo ja sammuttaa kun ei katso. (Ei myöskään säteilytä kansimiehiä, vaikkakin tuon kyseisen laajakaistatutkan säteily on vain matkapuhelimen luokkaa.)

Lainaus
Kuitenkin gps-kartoilla pystyy pysymään poissa väyliltä ja muun liikenteen jaloista. Onhan se sekin jo jotain.
Älkää nyt kuitenkaan alkako ajella väylien ulkopuolelle. Jaloista pysytään poissa ajamalla hyvällä näkyvyydellä ja väylän oikeaa reunaa. Väylältä mökkirantaan jokainen on tietysti luodannut kartallensa viivan, jota on mahdollista kulkea, ja johon ei panna kalapyydyksiä. Onhan?
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #12 : 14.01.11 - klo:21.21 »
Testasin tuota Opencpn ohjelmaa ja ainakin ensivaikutelmat ovat hyvät. Se asentuu nätisti Ubuntuun ja lukee C-MAP karttoja, mutta vielä en ole saanut sitä kokeiltua Bluetooth GPS-mokkulan kanssa. Tästä varmaan saa ihan toimivan vermeen navigointiin.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #13 : 15.01.11 - klo:12.08 »
Lupaava juttu. Onhan sekin jo jotain kun saa kaikki merikartat pienelle pulpetille levittelemättä papereita ja omavaloiselle näytölle. Tuppaa usein käymään niin, että juuri se tarpeellinen kartta puuttuu laukusta.

Muistakaa nyt vaan, että on ne paperikartat oltava silti varalla. ;)

Kun se tietokone laitetaan veneen pulpettiin kiinni, se tärisee siinä ja kovalevy menee rikki nopeasti. Ja vaikka olisi ihan salongin pöydälläkin, se saa siinä koneajossa sellaista vapinaa, että varmasti särkyy. Ja purjehtiessakin kaikkia täräyksiä tulee ahkerien töppösten hillittömästä töminästä. Siksi suosittelen tuohon käyttöön SSD-muistillista läppäriä.

Juttu olisi ihan hieno, ja perusteltukin, jos tosiaan saisi jollain konstilla oman paikan sinne läppäriin kartalle, muutenkin kuin vain käsin siirtämällä paikantimen näytön numeroista.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

merimatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #14 : 23.02.11 - klo:18.47 »
Merikarttoja SeaClear-ohjelmaan.
MeriCD:n kartat voi konvertoida SeaCleariin kelvolliseen formaattiin ohjelmalla joka tulee SeaClearin mukana. Homma TOIMII, olen käyttänyt.
Suomen ja ruotsin merikartat saa SeaCleariin toimintakykyisiksi.
SeaClear toimii W XP:ssä, Ubuntussa en ole vielä osannut kokeilla, mutta kokeilen.

Laiskamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #15 : 24.02.11 - klo:01.08 »
Vaikka olen Ubuntun (Läppärissä Lubuntu josta en tykkää kun on vaan 2 työpöytää, mutta nopee kummiskin vanhalla läppärillä.) vankkumaton ystävä ja myöskin olen ajatellut karttaplotteria veneeseen niin olen ikävä kyllä ajatellut tällaista : http://tekniikanmaailma.fi/kuva-ja-aani/testit-ja-pikakokeet/tm-testi-apple-ipad-wi-fi-3g-ja-navionics-mobile-marine-hd-merikartta
Laiskaks haukutaan vaikka mitään en oo tehny!

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #16 : 24.02.11 - klo:16.27 »
Vaikka olen Ubuntun (Läppärissä Lubuntu josta en tykkää kun on vaan 2 työpöytää, mutta nopee kummiskin vanhalla läppärillä.) vankkumaton ystävä ja myöskin olen ajatellut karttaplotteria veneeseen niin olen ikävä kyllä ajatellut tällaista : http://tekniikanmaailma.fi/kuva-ja-aani/testit-ja-pikakokeet/tm-testi-apple-ipad-wi-fi-3g-ja-navionics-mobile-marine-hd-merikartta

Aika hyvältä näyttää ja saahan siinä ipodin kaupan päälle. :).

Sami2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Merikartta Ubuntulle?
« Vastaus #17 : 13.03.11 - klo:11.33 »
"vankkumaton ystävä ja myöskin olen ajatellut karttaplotteria veneeseen niin olen ikävä kyllä ajatellut tällaista : http://tekniikanmaailma.fi/kuva-ja-aani/testit-ja-pikakokeet/tm-testi-apple-ipad-wi-fi-3g-ja-navionics-mobile-marine-hd-merikartta
"

Saman softanhan saa samaan hintaan androidille, jokohan noista sandan, parin sadan android padeista olisi luotettavaksi alustaksi ko softalle.