Kirjoittaja Aihe: Ubuntu + HTPC + palvelin  (Luettu 5263 kertaa)

Daily

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Ubuntu + HTPC + palvelin
« : 15.06.06 - klo:01.10 »
Terve!

Postasin tämän kysymyksen alunperin HTPC:n foorumille, mutta laitetaan se nyt tännekin kun asia liittyy myös Ubuntuun ja kaikki tämän foorumin käyttäjät tuskin lukevat HTPC:n foorumia.

Olen aika newbie linuxin kanssa, mutta mulla olisi ideana rakentaa oma HTPC, joka hoitaisi myös internet yhteyden ja levyjen jakamisen win xp:lle, macbookille ja pleikkarille. Ajattelin aluksi rakentaa tuon palvelimen ja hankkia uuden WLAN-reitittimen. Kun saan sen toimimaan niin hankin sitten digi-tv kortin/kortit ja yritän saada tuon HTPC-puolen kuntoon.

Nyt kaipaisinkin neuvoja että mistä lähteä liikkeelle. Tällä hetkellä mulla nettiyhteyttä jakaa TeleWellin ADSL-modeemi EA-400 (DHCP + NAT, ei palomuuria).

1. Kannattaako antaa kaikki noi hommat Linuxin hoidettavaksi, hankkia WLAN-reititin laittaa se siltaavaan tilaa kierrättää kaikki ulospäin menevä liikenne linuxin kautta ja antaa sen hoitaa myös ip:eiden jaon vai hankkia WLAN-reititin, jossa on kaikki ADSL-modeemi, DHCP, NAT ja palomuuri?

2. Olenko ymmärtäny oikein, että levyjärjestelmistä XP:n, OS X:n ja linuxin yhteiskäyttöön sopii vain FAT-32 vai onko muita vaihtoehtoja? Ideana on että palvelimella on kaikki kuvat, musat ja leffat ja niihin pääsee käsiksi kaikilta koneilta. Konetta varten mulla on yksi 40 gigainen ja yksi 300 gigainen levy. Miten se tulisi osioida?

3. Levyjen jakamisesta XP:lle ilmeisesti huolehtii Samba. Kannattaako levyt jakaa OS X:lle myös Samballa vai onko sille parempia vaihtoehtoja kun se on unix pohjainen?

4. Kun haluan kodin ulkopuolelta päästä käsiksi palvelimelle makaaviin tiedostoihin XP:llä, niin mikä silloin on kätevin tapa. Entäpä OS X:llä? Saanko palvelimen näkymään koneella esim. ulkoisena levynä vai onko pakko käyttää SSH:ta tai jotain vastaavaa?

5. Miten onnistuu äänen tai kuvan streamaus eri laitteisiin kotiverkossa, ulkoverkoon? Siis jos esim. pda:lla tahtoisi katsoa leffoja/kuunnella musiikkia.

Mulla on omassa päässä selkeä visio siitä mitä koneelta haluan, mutta vielä aika vähän työkaluja sen kasaamiseksi. Into rakentamiseen ja oppimiseen on kuitenkin kova. Koko järjestelmän rakentaminen yhdellä kertaa taitaa olla mulle liian iso pala kakkua, joten toivoisinkin teiltä vähän kokeneemmilta rakentelijoilta neuvoa, mistä aloittaa ja miten edetä projektissa järjestelmällisesti, ilman että tulee turhia hankintoja ja suurimmat sudenkuopat tulee vältettyä.

Tällä hetkellä HTPC:tä varten löytyy tälläiset tälläinen kone:

Emolevy: Intel D865GLCL MicroATX (integroitu audio/LAN/näytönohjain)
Prosessori: Intel Celeron 2600 MHz
Muisti: 256 Mt DDr, 333 Mhz PC 2700
Kiintolevyt:
- Maxtor DiamondMax 8 40Gt 7200rpm
- Seagate Barracuda 7200.8 300Gt 7200rpm
Kotelo: CompuCase LX-6K28 MicroATX
Virtalähde: 300W HEC 300AR-PT
Verkkokortti: RealTek

Koneessa hyrrää tällä hetkellä Ubuntu 6.06
« Viimeksi muokattu: 15.06.06 - klo:13.11 kirjoittanut Daily »

MoB

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 314
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
Re: Ubuntu + HTPC + palvelin
« Vastaus #1 : 15.06.06 - klo:01.54 »
TeleWellin ADSL-modeemi EA-400 (DHCP + NAT, ei palomuuria). Kannattaako antaa kaikki noi hommat Linuxin hoidettavaksi, hankkia WLAN-reititin...

Sen _voi_ tehdä Linuxpalvelimella tai WLAN reitittimellä, mutta eikö tuon purkin NATti ja palomuuri työasemissa ole sitten mielestäsi riittävä?

Lainaus
Olenko ymmärtäny oikein, että levyjärjestelmistä XP:n, OS X:n ja linuxin yhteiskäyttöön sopii vain FAT-32 vai onko muita vaihtoehtoja? Ideana on että palvelimella on kaikki kuvat...

Olet ymmärtänyt sekä oikein, että vähäsen väärin. Ainoa yhteensopiva levyformaatti noiden käyttiksien kesken tosiaan on FAT32 (Windowsille saa kyllä read/write ext2/ext3 lisäpalikan - OS X:stä en tiedä yhtikäs mitään). Mutta koska nyt on kyse palvelimesta, johon nuo verkon muut koneet ottavat yhteyden, niin silloin käytät ihan normaalisti Linuxin omia tiedostojärjestelmiä. Asiakaskoneiden käyttiksistä ei tarvitse välittää.

Lainaus
Kun haluan kodin ulkopuolelta päästä käsiksi palvelimelle makaaviin tiedostoihin XP:llä, niin mikä silloin on kätevin tapa.

En tiedä niinkään kätevyydestä, mutta itse olen käyttänyt SSH:ta ja SFTP:tä.

Lainaus
Miten onnistuu äänen tai kuvan streamaus eri laitteisiin kotiverkossa, ulkoverkoon? Siis jos esim. pda:lla tahtoisi katsoa leffoja/kuunnella musiikkia.

Normityöasemathan nappaavat roinansa normaalisti verkkolevyltä ongelmitta. PDA:sta ei tietoa.
Streamaukseen on olemassa eri softia ja ja homman voi muutenkin toteuttaa niin eri tavoin, että siitä toivottavasti kertonee joku sellainen, joka siihen on enemmän perehtynyt. Omat tarpeeni ovat olleet vähäiset ja olen tullut toimeen Ampachella.
« Viimeksi muokattu: 15.06.06 - klo:08.23 kirjoittanut MoB »
Registered Linux user #186837

stfu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 197
    • Profiili
Re: Ubuntu + HTPC + palvelin
« Vastaus #2 : 15.06.06 - klo:09.47 »
Numeroi nuo kysymykset niin voi helpommin vastailla. Kaikki varmaan noista on tehtävissä. Mulla on Mac+Linux+Xbox+Dreambox(linuxpohjainen dvb-boksi). Kaikkiin pääsee käsiksi kaikilla halutessaan eri tavoilla (SMB / http server / ftp / ssh). Linuxissa jaetun levyosion/hakemiston saa näkymään helposti verkkoasemana, samoin macillä. "Oikeasta" streamauksesta en tiedä, mutta siihenkin varmasti löytyy konstit. Xbox esim. listaa ja soittaa musiikin suoraan linuxin kovolta. Varsinaiseen streamaukseen tarvinee kuitenkin sopivan ohjelmiston ja http-serverin.

Eiköhän nuo selviä, ei kuulosta hirveän pahalta.

Daily

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Re: Ubuntu + HTPC + palvelin
« Vastaus #3 : 15.06.06 - klo:13.34 »
Mun adsl-modeemi on sen verran vanha, että siinä ei palomuuria ole ja haluaisin kaikki vehkeet yhden palomuurin taakse. Ilmeisesti tohon EA-400 saisi palomuurin päivittämällä firmwarea, mutta tiedä sitten kuinka riskaabelia hommaa se on.

Lainaus
Linuxissa jaetun levyosion/hakemiston saa näkymään helposti verkkoasemana, samoin macillä.
Miten tuo käytännössä toteutetaan ja miten on tietoturvan laita? Eikö XP:henkin ole mahdollista liittää verkkolevyjä vai onko se vain XP Pro joka tuon taitaa?

stfu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 197
    • Profiili
Re: Ubuntu + HTPC + palvelin
« Vastaus #4 : 15.06.06 - klo:20.17 »
Kannattaa päivitellä telehelli. Saanet samalla DHCP:n/NAT:n käyttöön ja hallinnan selaimen kautta. Macissä on wizard joka ystävällisesti neuvoo mihin ip:n ja millä käyttäjätunnuksilla voit ottaa yhteyttä verkkojakoihin. XPhen voi myös liittää verkkoasemia, mutta käyttäjätunnuksia en ole itse jaksanut/osannut säätää automaattisiksi, eli kyselyitä tulee ensimmäisellä kerralla kun verkkoasemaan ottaa yhteyden.

Lähiverkon jakoihin ei pääse käsiksi ulkopuolelta NAT:n takaa. Ainakaan ihan helposti ja silloinkin pitää tietää normaalisti salasanat.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Ubuntu + HTPC + palvelin
« Vastaus #5 : 15.06.06 - klo:22.59 »
Mun adsl-modeemi on sen verran vanha, että siinä ei palomuuria ole ja haluaisin kaikki vehkeet yhden palomuurin taakse. Ilmeisesti tohon EA-400 saisi palomuurin päivittämällä firmwarea, mutta tiedä sitten kuinka riskaabelia hommaa se on.

Itse onnistuin päivittämään EA-200:n nätisti, lisäominaisuuksina taisi tulla NAT, palomuuri ja tuki dyndns - palveluille (eli purkki osaa lähettää tiedot itsestään nettiin palvelulle jotta vaihtuvasta IP:stä huolimatta tietystä osoitteesta löytyy aina minun kone.. - dyndns.org tms.)

Ei kait tuo liian riskiä ole - onhan ne kuitenkin päivitettäväksi tehty. Ja halvempaa päivittää & ostaa uusi kuin suoraa ostaa uusi ;)

r

Tässä muuten pari mielenkiintoista linkkiä Telewellin purkkeja koskien:
http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=9&news_id=57130                         │
http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=9&news_id=57153
« Viimeksi muokattu: 15.06.06 - klo:23.01 kirjoittanut rhk »
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Daily

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Re: Ubuntu + HTPC + palvelin
« Vastaus #6 : 16.06.06 - klo:02.20 »
Juu päivittelin tuon adsl-modeemin palomuurilliseen versioon. Viime kerralla kun päivittelin EA-400:sta se pimeni täysin, mutta hyvän saatekirjeen kanssa se kuitenkin meni takuuseen ja tuli uudempi versio ko. mallista tilalle. ;D

Jostain syystä Dapperi ei enää suostunut asentumaan koneelle. Aiemmin asensin sen samaan koneeseen mutta 40 Gt kovalevylle. Hyllystä löytyi kuitenkin Breezy ja se asentui nykyiseen kokoonpanoon kivuttomasti.
« Viimeksi muokattu: 16.06.06 - klo:03.37 kirjoittanut Daily »