Tämä ei nyt varmaan ole paras ja/tai helpoin tapa polttaa .iso -tiedostosta asennuslevy, mutta demonstroin nyt joka tapauksessa tähän, kuinka sen itse tein.
1. Siirrä .iso tieosto (esim ubuntu-10.04.1-desktop-i386.iso) työpöydälle.
2. Laita tyhjä (cd tai dvd) -levy asemaan.
3. Odota pari sekuntia, niin työpöydälle ilmestyy "Tyhjä DVD-levy" kuvake.
4. Tuplaklikkaa kyseistä kuvaketta, niin aukeaa Natilus tiedostoselain, kyseille tyhjälle levylle.
5. "Raahaa" (tarraat kuvakkeesta kiinni hiiren vasemmalla napilla ja pidät nappia koko ajan pohjassa), poltettava kuvake äsken auenneeseen ikkunaan, tyhjän levyn juureen (ensimmäinen kuva).
6. Paina "Kirjoita levylle" -nappia.
Valitse auenneesta ikkunasta: Kirjoita sisältö.
Levyn polttamisen jälkeen, sen sisältö tulisi näyttää tältä:
P.s. Menintiin hieman ketjun alkuperäisen aiheen ohi. Tämän voisi siirtää jonnekin sopivampaan paikkaan. Tosin onko sellaisia linux-käyttäjää, kuka ei osaa polttaa imagesta levyä, se onkin toinen juttu.
Minulla on joku ihmeellinen tarve tehdä asiat aina ekalla kertaa hankalimman kautta. Tuo homma olisi varmaan onnistunut ihan vain klikkaamalla hiiren oik. napilla .iso -tiedosta ja valinnut "Avaa ohjelmalla Brasero". Sitten vain painanut "Polta" -nappia. Minua vain hämäsi se, että kun katselin tiedostodelaimella Windows-asennuslevyä, niin se sisältää kansioita ja tiedostoja. Ajattelin, että jos poltan Braserolla, niin tyhjälle levylle tulee vain yksi .iso tiedosto, ja järkeilin, että ei bios voi osata käsitellä tällaista tiedostoa. Eikä se osaakaan. Siksi ihmettelin neuvoa: siirrä se .iso -tiedosto tikulle ja käynnistä kone tikulta? No homma nyt selvä minulle. Kiitos vielä kerran kärsivällisyydestä.. =)