Kirjoittaja Aihe: Toiveena Suomenkieliset tee se itse "tuunatun"live cd:n teko ohjeet.  (Luettu 6577 kertaa)

jaldemar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 288
    • Profiili
Toivoisin, että joku osaajaväsäisi suomenkieliset ohjeet siitä miten voi itse tehdä oman live cd:n suomeksi haluamistaan kevyistä jakeluista.

Tarjontaa alkaa kyllä olemaan suomeksi hyvin, mutta kuitenkin kiinnostaisi joskus kokeilla.
« Viimeksi muokattu: 31.12.10 - klo:11.13 kirjoittanut jaldemar »

Storck

  • Vieras
Vs: Toiveena Suomenkieliset tee se itse live cd:n teko ohjeet.
« Vastaus #1 : 31.12.10 - klo:05.07 »
Siis?
Ohjeet suomeksi miten tehdään jostain ennestään suomentamattomasta distrosta kotimainen versio? ko?

Oman live-CD:n..  siis suomennoksena oma vai jotain ihan omia juttuja muutenkin?


Taitaa olla niin iso homma että "tärkeimmät" distrot on jo käännetty suomeksi.

"Oma" live-CD taitaapi olla pienempi juttu kuin tuo käännöjuttu.

Hmmm,,,  siis livekäytössä pyörittämiseen nimenomaan vai asentamiseen? Mielenkiintoinen tuo ajatus tuunatusta livestä.  ::)

peran

  • Vieras
Vs: Toiveena Suomenkieliset tee se itse live cd:n teko ohjeet.
« Vastaus #2 : 31.12.10 - klo:05.33 »
Itse kaipaisin pankkiCD:tä, jossa olisi selaimessa linkit pankkeihin Sampo unohdettuna, kun siinä ei tartteisi olla Javaa tuettuna.

Tosin nykyinen kirjoitussuojattu SD-korttikin täyttää omat vaatimukseni.

Storck

  • Vieras
Vs: Toiveena Suomenkieliset tee se itse live cd:n teko ohjeet.
« Vastaus #3 : 31.12.10 - klo:05.35 »
Itse kaipaisin pankkiCD:tä, jossa olisi selaimessa linkit pankkeihin Sampo unohdettuna, kun siinä ei tartteisi olla Javaa tuettuna.

Tosin nykyinen kirjoitussuojattu SD-korttikin täyttää omat vaatimukseni.

Puppy?  Salasanasuojattuna.

peran

  • Vieras
Vs: Toiveena Suomenkieliset tee se itse live cd:n teko ohjeet.
« Vastaus #4 : 31.12.10 - klo:05.43 »
Itse kaipaisin pankkiCD:tä, jossa olisi selaimessa linkit pankkeihin Sampo unohdettuna, kun siinä ei tartteisi olla Javaa tuettuna.

Tosin nykyinen kirjoitussuojattu SD-korttikin täyttää omat vaatimukseni.

Puppy?  Salasanasuojattuna.

Ihan perus Ubuntua ajattelin ja käytän myös SD:ssäni. Mukavampi selain kuin Puppyssa, ja tutumman näköinen vanhemmalle väelle.

jaldemar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 288
    • Profiili
Vs: Toiveena Suomenkieliset tee se itse live cd:n teko ohjeet.
« Vastaus #5 : 31.12.10 - klo:11.12 »
Siis?
Ohjeet suomeksi miten tehdään jostain ennestään suomentamattomasta distrosta kotimainen versio? ko?

Oman live-CD:n..  siis suomennoksena oma vai jotain ihan omia juttuja muutenkin?


Taitaa olla niin iso homma että "tärkeimmät" distrot on jo käännetty suomeksi.

"Oma" live-CD taitaapi olla pienempi juttu kuin tuo käännöjuttu.

Hmmm,,,  siis livekäytössä pyörittämiseen nimenomaan vai asentamiseen? Mielenkiintoinen tuo ajatus tuunatusta livestä.  ::)

Jep olin aika epätarkka. Kiitos hyvästä huomiosta.

Elikkäs tuunatun live- cd teko ohjeita kaipailen. Voinkin lisätä otsikkoon.

Molemmat vaihtoehdot olisivat mukavia eli mahdollisuus tehdä tuunattu live asennuslevy tai pelkästään live levy ilman asennusta.

Se voisi olla mielenkiintoista.

Tuota viimeistä tarkoitin.


Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Tuolla on omia kokemuksia Ubuntun tuunaamisesta. http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=36782.0
terveisin Timo
ps. jos nyt aloittaisin vastaavan testauksen ottaisin pohjaksi Gnome Minimal - jakelun, joka pohjautuu Ubuntuun. Pääsisin todella helpolla vrt edellinen rypistys.
"Linux, made in Finland"

peran

  • Vieras

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Minimalisena tarkoitit ilmeisesti tätä?
https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD


Minulla myös on ollut mietteenä ja harjoituksen tavoitteena tehdä 'oma asennus'.

Mutta muistan lukeneeni/kuulleeni että olisi joku tietty tiedostonimi ja sille enemmän tai vähemmän tiukasti määrätty polku. Jos em. tiedosto löytyy niin asennusohjelma osaa noukkia siitä mitä asennetaan ja/tai jätetään asentamati.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
http://linux.softpedia.com/get/System/Operating-Systems/Linux-Distributions/GNOME-Minimalist-63432.shtml
Olin huolimaton tuon kirjoitusasun suhteen tuossa ylhäällä oikea nimi : GNOME Minimalist. Pohjana Ubuntu 10.4.1 LTS. On sopiva runko kaltaiselleni noviisille veistellä haluttuja ominaisuuksia.

Tuo Minimal vaatii sitten huomattavasti enemmän kahvia ja pöllilupia. Ei ole kerta tai kaksi kun olen tuijottanut näyttöä "mitäs nyt tehdään?" ajatuksin. Kolmas vaihtoehto on http://www.ubuntu-mini-remix.org/ tuotakin voisi kokeilla.

Oman levyn teko onnistuu sitten kun kaikki on omalla koneella valmista. Ohjelmana kokeilin Remastersys.
http://www.geekconnection.org/remastersys/ubuntu.html Tuolta opiskelin alkeet ja yritä-erehdy-menetelmällä loput. Vieläkin olisi harjoiteltavaa ...  :D terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

peran

  • Vieras
Minusta näytti toi UCK ihan mukavalta ohjelmalta. Ajattelin, että ei niin pitkälle integroitua ohjelmaa vielä olisi Ubuntulle tai Debianille.

Toi minimalCD ei kelvannut UCK:lle, mutta ensimmäisen räpellykseni teinkin jo Finnish Remix-levyllä. Tosin siitä tulikin sitten suurinpiirtein samanlainen kuin alkuperäinenkin, kun en laittanut siihen muuta kuin kielipaketit.

En ole vielä kokeillut chroot-ympäristöä, mutta veikkaan sen käytön olevan kohtuullisen helppoa, kunhan on jokin nassi tai ssh-serveri, josta voi hakea haluamansa tiedostot. Samalta koneelta hakeminen ei suoraan ilmeisesti onnistu, sillä eihän se silloin mikään chroottaus oliskaan.

Huomattavaa on myöskin se, että toi uck löytyy suoraan pakettienhallinnasta. Kun kirjoittaa uck-gui, näkee paketin nimen. Muistaakseni yksinkertaisesti uck.
« Viimeksi muokattu: 31.12.10 - klo:16.48 kirjoittanut peran »

jaldemar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 288
    • Profiili
Minusta näytti toi UCK ihan mukavalta ohjelmalta. Ajattelin, että ei niin pitkälle integroitua ohjelmaa vielä olisi Ubuntulle tai Debianille.

Toi minimalCD ei kelvannut UCK:lle, mutta ensimmäisen räpellykseni teinkin jo Finnish Remix-levyllä. Tosin siitä tulikin sitten suurinpiirtein samanlainen kuin alkuperäinenkin, kun en laittanut siihen muuta kuin kielipaketit.

En ole vielä kokeillut chroot-ympäristöä, mutta veikkaan sen käytön olevan kohtuullisen helppoa, kunhan on jokin nassi tai ssh-serveri, josta voi hakea haluamansa tiedostot. Samalta koneelta hakeminen ei suoraan ilmeisesti onnistu, sillä eihän se silloin mikään chroottaus oliskaan.

Huomattavaa on myöskin se, että toi uck löytyy suoraan pakettienhallinnasta. Kun kirjoittaa uck-gui, näkee paketin nimen. Muistaakseni yksinkertaisesti uck.

Kiitos vinkeista kirjoittelen tässä omalta tuunatulta live cd:tä. Uck on helppo ja hyvä ohjelma oman livekuvan veistelyyn.

Tässä on vaatimattomasti cromium suomeksi. abiword. laskin. ja vlc playeri aika kiva ensi paketti

Hienoa kiitos neuvoista. Pärjäsin heikolla englannilla.

KIITOS NÄISTÄ VINKEISTÄ.


Samalla uusi ongelma pohdittavaksi. Mitä muita jakeluja voi vastaavalla tavalla tehdä tuunatuksi live cd:ksi.

Jos haluaisin arch bankin suomeksi niin mitä kielipaketteja ja mistä asentaisin ja jos haluisin siihen toimivan networkmanagerin suomeksi niin mistä ne paketit asentaisin?

Löytyykö usb_modeswitch paketeista sopivat, jos arcbankissa ei niitä ole valmiina.

Entä miten Archbankissa oleva nettityökalu voidaan vaihtaa usb_modeswitch paketeista tai muualta sellaiseksi, että network manager tulisi archbangin oletukseksi suoraan jo live cd käytössä?

(korjasin kirotus virheitä.  ;) T: jaldemar)
« Viimeksi muokattu: 01.01.11 - klo:09.20 kirjoittanut jaldemar »

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Olen tietoa etsiessäni törmännyt Suse Studioon, joka myös on tuunaus työkalu. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

jaldemar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 288
    • Profiili
Olen tietoa etsiessäni törmännyt Suse Studioon, joka myös on tuunaus työkalu. terveisin Timo

Pikavilkaisulla näytti mielenkiintoiselta vaihtoehdolta.

Kiitos siitä.  :)

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
http://www.cyvoc.net/novoweb/index.html
Tuollainen löytyi mutta en ole testannut enkä vielä kokeillut käytännössä. Jos joku testaa niin olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili

Debianin voi olen itse tehnyt suomenkielisen tällä:

http://packages.debian.org/lenny/all/live-magic/download

Elikäs ohjelmalla Live-Magic  nimenomaan tuossa debianin Lennyssä yritin asentaa tuota Ubuntuun joskus viimevuonna tai edellisenä muttei istunut niin tein oman live levyn Lennyssä.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04