Kirjoittaja Aihe: tyhmä kysymys, tyhmä kun oon: miten vaihdetaan salasanaa?  (Luettu 7819 kertaa)

sandraa

  • Vieras
mulle on veli asentanu ubuntun, ja kirjautuu jatkuvasti sisään mun koneelle ku oon poisa. en ole henkilökohtaisesti mikään nero, jotenka jospa neuvoisitte  :) mistä se salasana vaihdetaan? olen koittanut vähän kaikkea, mutta eipäs onnistunutkaan yhtä helposti kuin iMac:illä. ???

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: tyhmä kysymys, tyhmä kun oon: miten vaihdetaan salasanaa?
« Vastaus #1 : 02.07.05 - klo:14.03 »
mulle on veli asentanu ubuntun, ja kirjautuu jatkuvasti sisään mun koneelle ku oon poisa.

voi olla, että koneella on useampiakin käyttäjätunnuksia eikä pelkästään sinun salasanasi muuttaminen estäisi veljeäsi kirjautumasta koneelle.

en ole henkilökohtaisesti mikään nero, jotenka jospa neuvoisitte  :) mistä se salasana vaihdetaan?

tuohon on ainakin pari tapaa. gnomen yläpalkissa Desktop -> Administration -> Users and Groups ja sieltä halutun käyttäjän Properties.

toinen tapa on avata terminaali ja kirjoitaa siihen passwd.
Janne

sandraa

  • Vieras
Re: tyhmä kysymys, tyhmä kun oon: miten vaihdetaan salasanaa?
« Vastaus #2 : 02.07.05 - klo:17.49 »
tuota nooin.. mä onnistun siihen asti että kirjotan uuden salasanan kaks kertaa ja se kertoo että :new password updated succesfully, mutta sitte jos kirjaudun uudestaan sisään, vanha salasana on käytössä edelleen. miten sen uuden salasanan saa "säilymään"? kiitos avusta :)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: tyhmä kysymys, tyhmä kun oon: miten vaihdetaan salasanaa?
« Vastaus #3 : 02.07.05 - klo:21.39 »
tuota nooin.. mä onnistun siihen asti että kirjotan uuden salasanan kaks kertaa ja se kertoo että :new password updated succesfully, mutta sitte jos kirjaudun uudestaan sisään, vanha salasana on käytössä edelleen. miten sen uuden salasanan saa "säilymään"?

siis kumpaa kautta yritit vaihtaa salasanaa? sen pitäisi kyllä jäädä voimaan kummallakin tavalla. testasin nyt vielä itsekin molempia tapoja ja molemmat toimivat (tosin ajan nyt testikoneella ubuntun testiveriota joten en ole varma toimiiko valikon kautta muutettu salasana hoaryssa).

näytti vielä siltä, että komentoriviltä ajettuna passwd oli huomattavasti tarkempi siitä kuinka monimutkainen salasanan pitää olla.
Janne