Kirjoittaja Aihe: Häiriötöntä tekstieditointia  (Luettu 1539 kertaa)

Echramath

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
    • http://iki.fi/ech/
Häiriötöntä tekstieditointia
« : 29.12.10 - klo:01.30 »
Viime aikoina on ainakin minun piireissäni mainittu distraction free writing environment, eli häiriötön tekstinkäsittelyeditori. Minulle esiteltiin esimerkiksi OmmWriter, pelkästään Macille suunnattu pelkistetty tekstinkäsittelytyökalu, joka tuo keskelle ruutua vain itse tekstin ja vain tarpeelliset kontrollit. Keksimmekö Linuxille vastaavaa? Ajattelin ensisijaisesti, että kyllä minä osaan itsekin soittaa taustalla ambienttia ja Das Keyboard kuulostaa tarpeeksi kirjoituskoneelta muutenkin, että eiköhän tuon nyt pitäisi sujua ihan perussoftillakin.

Koodia: [Valitse]
gnome-terminal --window-with-profile=fs --full-screen -x
...jossa tämä profiili nyt sitten sisältä teemaan sopivat värit (musta keltaisella on ihan hauska), |-kursorin, ison fontin ja poistetut scroll- ja menubarit.

Tuossa voi sitten käynnistää vaikkapa nano -x:n, niin helppikin katoaisi.

Jäljelle jää tosin pari kysymystä:

Voisiko – edelleen täysruututilassa – jollakin tavalla tuottaa editorin ympärillä suurehkot marginaalit, jotta se päätyisi ruudun keskelle eikä reunaan? Tässä ratkaisussani isoa monitoria käytetään kokonaan, isohkolla fontilla, kuin mitäkin suunnatonta VT100-päätettä, eikä se ole kovin optimaalista.

Entä mikä editori menisi helpoiten moodiin, jossa käsitellään tekstiä, joka siis koostuu kappaleista (vs. conffi- ja kooditiedostot)? Käytännössä varmaan riittää kappaleen pitäminen yhdellä tosipitkällä rivillä, kunhan editorissa on word wrap ts. se katkoo näkyvät rivit aina sanariveistä eikä mistä sattuu.

JDarkroom on valmis toteutus, ja ilmeisesti toimii, mutta se on ihan puhdasta freewarea olutmerkityksessä, eli sorsia ei ole julkaistu enkä löydä edes mitään lisenssiä. Olisi se nyt kummallista käyttää poropietarisoftaa näin yksinkertaiseen tarkoitukseen.

Lepotila zZ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 347
    • Profiili
Vs: Häiriötöntä tekstieditointia
« Vastaus #1 : 29.12.10 - klo:16.05 »
http://gottcode.org/focuswriter/

Minulla on tämä asennettuna - ei löytynyt Ubuntun pakettivarastosta, vaan vaati ohjelmalähteen lisäämisen. Toimii hyvin.