Kirjoittaja Aihe: Internetin tulevaisuus.  (Luettu 6588 kertaa)

moonstone

  • Vieras
Internetin tulevaisuus.
« : 22.09.05 - klo:13.04 »
Haluaisin vaan herätellä ajatuksia siitä mikä on mielestänne internetin ja linuxin tulevaisuus?
Tällähetkellä suomessa asiat näyttävät menevän huonompaan suuntaan ja saattavat ajaa tulevaisuudessa digitaalisen kehityksen kivikaudelle.

Esimerkkejä.

Teletietojen tallennus (Tulee näillänäkymin voimaan tämän vuoden lopulla).
- Operaattorit joutuvat nostamaan internetliittymien hintoja heille kaatuvien tallennuskustannuksien vuoksi
- Viranomaisilla sekä mahdollisesti muilla tahoilla mahdollisuus käyttää näitä tietoja hyväkseen

Tekijänoikeuslaki (ajetaan voimalla läpi tänä vuonna).
- Kaventaa kuluttajien oikeudet minimiin
- Suojattujen musiikki-/DVD-levyjen toisto Linuxilla kriminalisoidaan.

Ohjelmistopatentit (todennäköisesti EU ajaa tämän väkisin läpi lähivuosina).
- Ohjelmistokehitys jää suurille markkinoitahallitseville yrityksille
- Innovaatio laskee ja mahdollisesti kehitys pysähtyy paikoilleen kymmeniksi vuosiksi

Monesti ihmettelen missä on se ihmisen vapaus kuluttajana? Tulevaisuutta voisi melkein jo kuvailla niin, että sinulle kuluttajana kerrotaan mitä saat käyttää ja mitä saat ostaa ja mitä saat tuotteillasi tehdä.
Itse toivon hartaasti, että tulevaisuudessa on tilaa myös linuxille GPL-lisenssille sekä avoin yhteisö kehittäisi uusia tiedostomuotoja sekä omia standardejaan, jotta kehitys jatkuisi tästä valtavirrasta riippumatta.

ViPiFi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Re: Internetin tulevaisuus.
« Vastaus #1 : 22.09.05 - klo:14.09 »
Isoveli valvoo...

Mutta eikös yksi kirjanoppinut, oikein professoori sanonut että tämä Interweppi kaatuu ihan parissa vuodessa...eli tuskin kerkeää noita ongelmia rajoituksista turhan pajon ennen sitä tulle  :P
Pakko uskoa kun itseään viisaammat noin on sanoneet  ::)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Internetin tulevaisuus.
« Vastaus #2 : 22.09.05 - klo:20.29 »
Haluaisin vaan herätellä ajatuksia siitä mikä on mielestänne internetin ja linuxin tulevaisuus?

molemmat kasvanevat ja kaupallistuvat :(

Tällähetkellä suomessa asiat näyttävät menevän huonompaan suuntaan ja saattavat ajaa tulevaisuudessa digitaalisen kehityksen kivikaudelle.

kai minä alan tulla jo vähän vanhaksi, kun miltei kaikki asiat tuntuvat nykyään muutuvan huonompaan suuntaan. mutta juu, näkeehän tästä nykyisestä meinigistä välittömästi, että ihmiset jotka tietävät asioista kaikista vähiten ovat niistä päättämässä, vieläpä joidenkin lobbarien juttujen perusteella.

Teletietojen tallennus (Tulee näillänäkymin voimaan tämän vuoden lopulla).
- Operaattorit joutuvat nostamaan internetliittymien hintoja heille kaatuvien tallennuskustannuksien vuoksi
- Viranomaisilla sekä mahdollisesti muilla tahoilla mahdollisuus käyttää näitä tietoja hyväkseen

juu, valvonta vaan lisääntyy, teki mitä tahansa. jostain syystä kuvitellaan, että liikenteen salaaminen ei onnistuisi jos oikeasti yrittäisi jotain laitonta. samaan aikaan ihmisten oiekuksia kavennetaan turvallisuuden nimissä. tähän sopiikin pari lainasanaa:

"they that can give up liberty to obtain a little temporary safety
deserve neither liberty nor safety"
--benjamin franklin

Tekijänoikeuslaki (ajetaan voimalla läpi tänä vuonna).
- Kaventaa kuluttajien oikeudet minimiin

tätä kyllä.

- Suojattujen musiikki-/DVD-levyjen toisto Linuxilla kriminalisoidaan.

mutta tätä mielestäni ei.

eipä sinänsä, kyllähän tuo tuotteen huonontamisessa ollaan menty jo aikoja sitten sen pisteen yli, että minä en ainakaan ole ostanut yhtää tahallaan rikottua levyä tietoisesti.

Ohjelmistopatentit (todennäköisesti EU ajaa tämän väkisin läpi lähivuosina).
- Ohjelmistokehitys jää suurille markkinoitahallitseville yrityksille
- Innovaatio laskee ja mahdollisesti kehitys pysähtyy paikoilleen kymmeniksi vuosiksi

onnkesi EU:ssa on aika vahva softapatenttien vastainen liike, joskin pariin otteeseen on kyllä näyttänyt siltä, että softapatentit runnotaan läpi vaikka väkisin ja vähemmistöpäätöksenä. kyllähän maailamssa tehdään aika paljon muutakin paskaa yritysten ehdoilla.

Monesti ihmettelen missä on se ihmisen vapaus kuluttajana? Tulevaisuutta voisi melkein jo kuvailla niin, että sinulle kuluttajana kerrotaan mitä saat käyttää ja mitä saat ostaa ja mitä saat tuotteillasi tehdä.

juu.

Itse toivon hartaasti, että tulevaisuudessa on tilaa myös linuxille GPL-lisenssille sekä avoin yhteisö kehittäisi uusia tiedostomuotoja sekä omia standardejaan, jotta kehitys jatkuisi tästä valtavirrasta riippumatta.

minä uskon kyllä vakaasti siihen, että aina löytyy kohtalaisen suurehkokin määrä ihmisiä joiden mielestä standardit ja avoimmuus ovat oikeasti hyvä juttu. vapaa softa tuskin tulee katoamaan mihinkään vaikka joku pystyisi horjuttamaankin sen asemaa jollain naurettavuuksin menevillä lailla.

mitä puolestaan tulee internetin kaatumiseen, niin sitä on ennustettu jotakuinkin siitä lähtien kun netissä oli muitakin kuin tiedeyhteisö. ei ole vielä mitään näkynyt...
Janne

Ilemies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Internetin tulevaisuus.
« Vastaus #3 : 26.09.05 - klo:14.00 »
Olen jannen kanssa aika samoilla linjoilla. En kyllä janne usko että tuo asioiden huonontuminen vanhuudesta johtuu. :) Itse olen ainakin huomannut, että mitä enemmän maailman asioista otan selvää, sitä kamalammalle koko juttu tuntuu. Ainakin itse olen nykyisin huomannut, että vaikka kuinka vähän ihmisiltä odotat, niin silti ne perkeleet tulevat ja alittavat nämä odotukset.

Kontrollin kiristäminen on siinä mielessä hyvin ymmärrettävää, koska suurin osa ihmisistä ei tunnu tietävän edes omaa parastaan. Netin suhteen tämä on toivottoman myöhässä. Siksi onkin kiinnostavaa nähdä, miten tämä Internetin seuraaja (jos joku muistaa sen nimen, niin saa kertoa), joka on jo laajenevassa käytössä Aasiassa, kehittyy. Ideanahan on, että mitä enemmän maksat, sen vähemmän mainoksia ja muuta epämiellyttävää sinulle tulee, mutta vastaavasti kaikesta mitä sinne pistät, pitää hoitaa hirmuinen byrokratia alta pois.

Kontrollin kiristämisen kääntöpuolia on se, että ne, jotka pyrkivät tekemään jotain edistystä 'korkeampia ideaaleja' kohti, eivät siihen pysty. Vapaan hajautetun kehittämisen estäminen hidastaa kaikkea kehittymistä huomattavasti, ja tämä pelkästään ihmisen sisäsyntyisen ahneuden tähden. Ongelmia tulee myös siinä, että kenet pitäisi pistää tietämään, mikä on ihmisten 'oma paras'. Olihan kommunismikin pohjimmiltaan loistava idea. Toteutus vain kaatui inhimillisiin tekijöihin. Itse eläisin mieluiten valistuneessa anarkiassa mutta en usko että ihmiset ehtivät henkisesti kehittyä tarpeeksi, ennen kuin noutaja tulee koko lajille, eikä ainakaan minun elinaikanani.

Lähes kaikki näkemäni kehitys menee myös tällä saralla kohti cyberpunk-tulevaisuutta sellaisena kuin Gibson, Shirley sun muut sitä joskus kirjoittivat. Olen kuluttanut lukemattomia unettomia öitä miettien todennäköisimpiä tulevaisuus-skenaarioita, ja päädyn aina enemmän tai vähemmän samaan lopputulokseen. Siitä aallonpohjasta onkin sitten mahdollisuus muuttaa suuntaa, jos tarpeeksi suuri joukko ihmisiä on saanut itsensä liikkeelle. En näe miten tätä pistettä ennen olisi mahdollista, että vastustavat liikkeet saisivat tarpeeksi voimia. Toisaalta, pelkäänpä pahoin, että tuossa vaiheessa ihmiset on jo lyöty tarpeeksi lakoon jotteivät ne jaksa enää nousta, ja ihmiskunta kokee lopullisen romahduksen.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Internetin tulevaisuus.
« Vastaus #4 : 26.09.05 - klo:20.06 »
En kyllä janne usko että tuo asioiden huonontuminen vanhuudesta johtuu. :)

juu, en minäkään oikeasti. tuli vaan kovasti mieleen nuoruuden ajat jolloin vanhemmat ihmiset valittivat kuinka kaikki on huonommin (vaikka oikeasti muutokset olivat loppujen lopuksi hyviä).

nyt en näe miten nykysuuntaus voi olla hyvää kenellekään muulle kuin suuryrityksille. eduskuntakin näyttää jostain syytä palvelevan niitä, eikä kansaa jota sen pitäisi palvella. no, omaa hautaa ne tietysti ovat kaivamassa.

Kontrollin kiristäminen on siinä mielessä hyvin ymmärrettävää, koska suurin osa ihmisistä ei tunnu tietävän edes omaa parastaan.

minusta kontrollin kiristämine on pahasta, sillä silloin ihmisille ei anneta edes mahdollisuutta yrittää ymmärtää omaa parastaan.

hyvinhän nuo USA:n ja englannin terroristi-iskutkin ovat toimineet. nyt ko. maiden valtio vie ominta kansalaisiltaan vapauden ja syyllityy törkeisiin rikkomuksiin.

Ideanahan on, että mitä enemmän maksat, sen vähemmän mainoksia ja muuta epämiellyttävää sinulle tulee, mutta vastaavasti kaikesta mitä sinne pistät, pitää hoitaa hirmuinen byrokratia alta pois.

minusta byrokratia ja selvä pelaaminen kaupallisuuden ehdoilla ovat aina huono asia vapaudelle ja yksityisyydelle.

Olihan kommunismikin pohjimmiltaan loistava idea. Toteutus vain kaatui inhimillisiin tekijöihin.

juu.

Itse eläisin mieluiten valistuneessa anarkiassa mutta en usko että ihmiset ehtivät henkisesti kehittyä tarpeeksi, ennen kuin noutaja tulee koko lajille, eikä ainakaan minun elinaikanani.

samoin. tosin en usko, että ihmisten on mahdotonta ottaa itse vastuuta omista tekemisistään. tunnen paljon ihmisiä jotka ovat siihen valmiita (tai oikeastaan tekevät jo nyt niin), pitäisi vaan saada loputkin mukaan ;)

mutta kai tämä nyt alkaa mennä sen verran aiheen ohi, että lopetan tältä erää tähän.
Janne