Olen jannen kanssa aika samoilla linjoilla. En kyllä janne usko että tuo asioiden huonontuminen vanhuudesta johtuu.
Itse olen ainakin huomannut, että mitä enemmän maailman asioista otan selvää, sitä kamalammalle koko juttu tuntuu. Ainakin itse olen nykyisin huomannut, että vaikka kuinka vähän ihmisiltä odotat, niin silti ne perkeleet tulevat ja alittavat nämä odotukset.
Kontrollin kiristäminen on siinä mielessä hyvin ymmärrettävää, koska suurin osa ihmisistä ei tunnu tietävän edes omaa parastaan. Netin suhteen tämä on toivottoman myöhässä. Siksi onkin kiinnostavaa nähdä, miten tämä Internetin seuraaja (jos joku muistaa sen nimen, niin saa kertoa), joka on jo laajenevassa käytössä Aasiassa, kehittyy. Ideanahan on, että mitä enemmän maksat, sen vähemmän mainoksia ja muuta epämiellyttävää sinulle tulee, mutta vastaavasti kaikesta mitä sinne pistät, pitää hoitaa hirmuinen byrokratia alta pois.
Kontrollin kiristämisen kääntöpuolia on se, että ne, jotka pyrkivät tekemään jotain edistystä 'korkeampia ideaaleja' kohti, eivät siihen pysty. Vapaan hajautetun kehittämisen estäminen hidastaa kaikkea kehittymistä huomattavasti, ja tämä pelkästään ihmisen sisäsyntyisen ahneuden tähden. Ongelmia tulee myös siinä, että kenet pitäisi pistää tietämään, mikä on ihmisten 'oma paras'. Olihan kommunismikin pohjimmiltaan loistava idea. Toteutus vain kaatui inhimillisiin tekijöihin. Itse eläisin mieluiten valistuneessa anarkiassa mutta en usko että ihmiset ehtivät henkisesti kehittyä tarpeeksi, ennen kuin noutaja tulee koko lajille, eikä ainakaan minun elinaikanani.
Lähes kaikki näkemäni kehitys menee myös tällä saralla kohti cyberpunk-tulevaisuutta sellaisena kuin Gibson, Shirley sun muut sitä joskus kirjoittivat. Olen kuluttanut lukemattomia unettomia öitä miettien todennäköisimpiä tulevaisuus-skenaarioita, ja päädyn aina enemmän tai vähemmän samaan lopputulokseen. Siitä aallonpohjasta onkin sitten mahdollisuus muuttaa suuntaa, jos tarpeeksi suuri joukko ihmisiä on saanut itsensä liikkeelle. En näe miten tätä pistettä ennen olisi mahdollista, että vastustavat liikkeet saisivat tarpeeksi voimia. Toisaalta, pelkäänpä pahoin, että tuossa vaiheessa ihmiset on jo lyöty tarpeeksi lakoon jotteivät ne jaksa enää nousta, ja ihmiskunta kokee lopullisen romahduksen.