Minulla olisi tarvetta jakaa joitakin digivalokuvia tietyille ihmisille. Haluan kuitenkin käyttää sellaista teknistä ratkaisua, että valokuvani eivät olisi (helposti) ladattavissa, vaan vain katseltavissa. Juu, tiedostan, että olipa tekniikka mikä vain niin ainahan käyttäjä voi ottaa ainakin ruutukaappauksen. Tarkoitus on siis luoda kuvista galleria, jota käyttäen kuvien lataaminen ei olisi helppoa tai ei onnistuisi ihan peruskäyttäjältä.
Mitä vaihtoehtoja tähän olisi? Itselläni tulee mieleen seuraavia vaihtoehtoja:
1) Flickr tai picasa, mutta niiden EULA on minulle vähän hämäriä
2) Html-galleria, jossa kuvat on esim. taulukon solun taustana ja sen päällä on vain läpinäkyvä gif-kuva. Jos siis käyttäjä valitsee hiiren kakkosnapilla "tallenna nimellä" niin hän tallentaisi vain sen läpinäkyvän gif-kuvan. Myös javascriptillä voisi estää hiiren kakkosnapin käytön. Osaisiko joku ehdottaa tällaista valmista ratkaisua ettei itse tarvitsisi koodata?
3) Flash-pohjainen galleria. Onko open sourcena hyviä ehdokkaita? Ilmeisesti tässäkin ratkaisussa kuvat olisi palvelimella jossain kansiosssa. Saako käyttäjä kuvien kansion ja nimet helposti esille ja pystyy siten lataamaan kuvat?
Joka tapauksessa galleria olisi käyttäjäkohtaisen salasanan takana.
Ideoita otetaan vastaan.