Kirjoittaja Aihe: Mikä PHP framework aloittelijalle?  (Luettu 2645 kertaa)

Jarre

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Mikä PHP framework aloittelijalle?
« : 15.12.10 - klo:23.06 »
Tuli vastaan tällainen:

http://net.tutsplus.com/articles/web-roundups/30-awesome-codeigniter-tutorials-for-all-skill-levels/

Onko tuo CodeIgniter oikeasti noin hyvä ja helppo oppia?

Olen koodannut webbisaitteja PHP:lla useamman vuoden mutta en ole koskaan käyttänyt mitään framework:a vaan kaikki on tehty käsin koodaten jokaiselle saitille.

Kuinka hyvä tuo CodeIgniter on?

T.M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Mikä PHP framework aloittelijalle?
« Vastaus #1 : 23.12.10 - klo:08.56 »
Itse aloitin php:llä nuhjaamisen 8 vuotta sitten ja ensimmäiseen oikeaan "projektiin" käytiin PEAR-laajennoksia interbase-tietokannan kanssa jutteluun. php piti silloin kääntää sorsista että sain kaikki toimimaan. Php:n/pear:n päivitysten myötä tietokantatoiminnot lakkasivat toiminnasta ja piti muokata projektia oikein kunnolla. Silloin päätin että en lähde käyttämään mitään framework:iä enää ikinä.

No mieli muuttui ja viimeisimmät pari simppeliä sovellusta olen tehnyt Codeigniter:lla (tiedot mysql-kannassa). Samalla olen yrittänyt sisäistää olio-mallia vaikka katsonkin että ohjelmointini on aika ylhäältä alas etenevää. Alkuun tuntui että models:t/controllerit/view:t vaan hidastivat menoa mutta lopulta kun sain ensimmäisen sovelluksen valmiiksi tuntui että itse tekeminen oli kuitenkin nopeampaa ja koodin hyödyntäminen seuraavissa sovelluksissa oli suoraviivaisempaa.

Itseäni noissa framework:ssä askarruttaa niiden päivittyminen ja tietoturva kun ei millään jaksa pysyä kärryillä miten POST:t/GET:t yms. niissä parsitaan. Täytyy vissiin vaan luottaa että joku on ne pähkinyt valmiiksi...

Codeigniter:n dokumentaatiossa oli hieman puutteita mutta foorumit auttoivat eteenpäin/ymmärtämään dokumentaatiota.

« Viimeksi muokattu: 23.12.10 - klo:08.58 kirjoittanut T.M »

odysseus

  • Vieras
Vs: Mikä PHP framework aloittelijalle?
« Vastaus #2 : 25.12.10 - klo:12.58 »
Itsekin olen käyttänyt Pear paketteja, jotka muuten toimivat hienosti myös ilman Pear asennusta!

Laitat vain tarvitsemasi paketit projektiin vaikkapa "pear" hakemistoon ja sitten requiret osoitamaan sinne. Ei se mitään muuta tarvitse. Paketit voi imuroida Pear sivuilta suoraan.

Codeigniteriä väitetään kevyemmäksi, mutta hmmmm. Enpä tiedä. Sehän on kokonainen framework toisin kuin Pear, josta voi käyttää vain niitä osia mitä milloinkin tarvitsee.

Itse olen kyllä muutenkin enemmän perinteisen PHP:n kannalla enkä oikein tykkää oliomallista... Sama pätee "oikeaan koodaamiseen", eli Ansi C ja sitten vain GUI-osuudet C++:lla ja nekin vain siksi, että QT on paras mahdollinen framework ja väline siihen!

lide

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 66
    • Profiili
Vs: Mikä PHP framework aloittelijalle?
« Vastaus #3 : 25.12.10 - klo:23.02 »
Itse käytän Zend Frameworkkia, ajaa asiansa ja päivittyy tiheään ja hyvillä lisäosilla koko ajan varustettuna :)