Kirjoittaja Aihe: Mokkula, WNAP ja WLAN  (Luettu 2211 kertaa)

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Mokkula, WNAP ja WLAN
« : 12.12.10 - klo:11.07 »
Kertomus kuinka löysin uusia ominaisuuksia tietotekniikasta.
Tavoitteenaa on järjestää talvilomalle nettiyhteys perheen koneille: ipod touch, eeepc ubuntulla, acer xp:llä ja HP seiskalla.
Päädyin A-linkin wnap + nettitikku ratkaisuun, eikun laitteita hankkimaan, wnap oli helppo. Nettitikku onkin sitten luku sinäänsä, minkä operaattorin ja millä sopimuksella, näin aluksi lainaan E1552 soneran verkkoon.
WNAP, 3G puoli, vaikka asetuksissa on mahdollisuus asettaa PIN, ei sitä kumminkaan voi käyttää, joten SIM kortti puhelimeen ja kysely pois. Ilmeisesti A-linkin softan heikkoutta.
WNAP, WLAN puoli, hienoa että tukiasema oletuksena etsii vapaan kanavan, joka täällä oli 13. On vaan epäonnen luku tuo, eeepc 900 lucidilla näkee tuon tukiasemaan, mutta ei onnistu yhdistäminen siihen. Acer ei edes nähnyt koko tukiasemaa. Tämä ongelma on ilmeisesti ajureissa, jotka on koodattu amerikan mantereelle, jossa on vain kanavat 1 - 11 käytössä. Kun pakotin kanavan tuolle välille, koneet näki ja yhdisti ilman ongelmia. Tähän kanava asiaan olen törmännyt vuosien saatossa useita kertoja, milloin missäkin ympäristössä. Jopa Ubuntussakin olen pystynyt käyttää kanavaa 13, kunnes tuli joku päivitys :)
Kokeilin tuota E1552 tikkua sitten suoraan tähän eeepc:hen, eipä se toiminut lennosta. Eikun googlaamaan, ohjeita löytyikin. http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=28821.0 tuon säikeen viimeisestä viestistä löytyi apu, minulta puuttui oikeus yhdistää itseni internettiin, heh..

Miksi me tarvitaan, tai siis halutaan koneita ja niilä vielä nettiinkin aina ja kaikkialla?
Onko tää muillekkin näin hankalaa, vai enkö mä vain osaa?
Mutta josko tästä olisi jollekin apua, eikun jaksamista ja joulukiireitä pakoon.


spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Mokkula, WNAP ja WLAN
« Vastaus #1 : 12.12.10 - klo:23.12 »
Ei kai siihen pakettiin kuulu tuo samainen tikku? Tuohan on ikivanhaa tekniikkaa  :o

HSDPA yhteyden tuki 3.6Mbps asti
Lähetysnopeus 384 kbps

Kannattaa muuten päivittää tuo Wnappi uusimpaan versioon, jos ei jo ole. Ainakin minulla nopeudet nousi ja yhteys on pysynyt päällä ilman katkoksia.

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Mokkula, WNAP ja WLAN
« Vastaus #2 : 13.12.10 - klo:06.12 »
Ei kai siihen pakettiin kuulu tuo samainen tikku? Tuohan on ikivanhaa tekniikkaa  :o

HSDPA yhteyden tuki 3.6Mbps asti
Lähetysnopeus 384 kbps

Kannattaa muuten päivittää tuo Wnappi uusimpaan versioon, jos ei jo ole. Ainakin minulla nopeudet nousi ja yhteys on pysynyt päällä ilman katkoksia.
Tikku on lainassa, en ole vielä päättänyt minkä tikun hankin, saati millä sopimuksella.
Perus surffaukseen tuokin vauhti riittää, jos sitä on verkon puolelta tarjolla.

Wnappi on viimeisimmässä versiossa.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Mokkula, WNAP ja WLAN
« Vastaus #3 : 13.12.10 - klo:22.31 »
WNAP lokin ensimmäiseltä riviltä poimittua  "... Linux version 2.6.19 .... Busybox v1.8.2 ..... " Onko tässä linux sisällä?  :D terveisin Timo
"Linux, made in Finland"