Kirjoittaja Aihe: Enemy Territory lagaa  (Luettu 5284 kertaa)

Diph

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Enemy Territory lagaa
« : 11.06.06 - klo:19.51 »
Vikana on se että Ubuntulla pelattaessa ping on päälle 100:n kun Windowsilla pelattaessa se pysyi alle 50:n.
Onko Ubuntussa jotain prosesseja kokoajan käynnissä jotka vievät kaistaa?

moonstone

  • Vieras
Re: Enemy Territory lagaa
« Vastaus #1 : 11.06.06 - klo:20.18 »
Ei ole prosesseja jotka veisivät kaistaa. Ellet ole asentanut itse.

Itselläni ET pingi on jotain 30-60 512/512 yhteydellä.

Diph

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Re: Enemy Territory lagaa
« Vastaus #2 : 11.06.06 - klo:20.40 »
Yhteydestä(5/5MBit) on tuskin kiinni koska Windowsissa pingi oli alle 50 luokkaa kokoajan.
Linuxilla se nousee heti kun ruudulla on vähänkin enemmän toimintaa.

moonstone

  • Vieras
Re: Enemy Territory lagaa
« Vastaus #3 : 11.06.06 - klo:20.48 »
Mikä on näytönohjain?

Diph

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Re: Enemy Territory lagaa
« Vastaus #4 : 11.06.06 - klo:21.44 »
Mikä on näytönohjain?
Radeon 9800pro ja on käsittääkseni asennettu ajurit oikein. Voiko todeta jostakin että onko esim. 3d-kiihdytys tjsp. käytössä?

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4073
    • Profiili
Re: Enemy Territory lagaa
« Vastaus #5 : 12.06.06 - klo:16.22 »
Onko sinulla fgrlx (vai mikä lie onkaan ;)) ajuri käytössä?
alias vililikku

Diph

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Re: Enemy Territory lagaa
« Vastaus #6 : 12.06.06 - klo:19.32 »
Onko sinulla fgrlx (vai mikä lie onkaan ;)) ajuri käytössä?
On kaytossa. Vaikuttaako naytonohjain pingiin, ei kai?

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4073
    • Profiili
Re: Enemy Territory lagaa
« Vastaus #7 : 12.06.06 - klo:20.36 »
Ei kai. Kuhan varmistin. :)
alias vililikku

CP

  • Vieras
Re: Enemy Territory lagaa
« Vastaus #8 : 14.06.06 - klo:18.26 »
Vikana on se että Ubuntulla pelattaessa ping on päälle 100:n kun Windowsilla pelattaessa se pysyi alle 50:n.
Onko Ubuntussa jotain prosesseja kokoajan käynnissä jotka vievät kaistaa?

Ainakin itselläni ping on ollut koko ajan Enemy Territoryssa 50 - 60 (Soneran ADSL-liittymä). Kannattaisi ensin varmistaa, että yleensäkin vasteajat ovat normaalit. Voit esimerkiksi pingata päätteen kautta vaikkapa googlea. Ei dapperissa pitäisi olla mitään sellaista mikä jotenkin erityisesti aiheuttaisi vasteaikoihin viivettä, mutta tietenkin jos olet laittanut taustalle jonkun torrentticlientin tai vastaavan päälle, ei tarvitse ihmetellä mistä korkeat pingit johtuvat :). Itse tekisin niin, että kokeilisin tuota Enemy Territorya useampana päivänä ja tarkastaisin pingit. Jos ongelma jatkuisi, niin vasta sitten alkaisin tutkimaan mistä ongema johtuu.

Niin ja näytönohjain ei tietenkään vaikuta pingiin.

Koodia: [Valitse]
:~$ ping www.google.fi
PING www.l.google.com (64.233.183.103) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 64.233.183.103: icmp_seq=1 ttl=237 time=64.3 ms
64 bytes from 64.233.183.103: icmp_seq=2 ttl=237 time=65.2 ms
64 bytes from 64.233.183.103: icmp_seq=3 ttl=237 time=64.3 ms
64 bytes from 64.233.183.103: icmp_seq=4 ttl=237 time=64.8 ms
64 bytes from 64.233.183.103: icmp_seq=5 ttl=237 time=64.9 ms
64 bytes from 64.233.183.103: icmp_seq=6 ttl=237 time=65.3 ms

Diph

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Re: Enemy Territory lagaa
« Vastaus #9 : 15.06.06 - klo:12.20 »
Ei ole pelatessa ollut mitään imutuksia sun muita päällä.  :)

Ehkä pitää testailla vähän pitemmän aikaa ja katsoa oliko tuo korkea ping vain väliaikaista. Googlea kun pingasin niin keskiarvo oli jotain 70 luokkaa, aika korkeat. Toisaalta www.mbnet.fi antoi keskiarvoksi 12 ms, joten tuskin noissa mitään outoa on.

tomppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Debian4.0
    • Profiili
Re: Enemy Territory lagaa
« Vastaus #10 : 15.06.06 - klo:15.27 »
Pelaatko suomalaisilla servereilla? ET on siitä jännä peli, että fps vaikuttaa pingiin jotenkin kummasti. Ainakin veljen koneessa näin kävi. Osti koneeseen muistia lisää niin parempi fps -> tasaisempi ja pienempi ping.  :-\

Onko sulla configeissa millaset nettiasetukset? Kirjoita consolessa (pelin): /rate 25000 ja /cl_maxpackets 100. Ja testaa auttoiko.

Ja olikohan niin, että palomuurista piti avata portti 27960. En muista tarkkaan.

CP

  • Vieras
Re: Enemy Territory lagaa
« Vastaus #11 : 15.06.06 - klo:20.26 »
Pelaatko suomalaisilla servereilla? ET on siitä jännä peli, että fps vaikuttaa pingiin jotenkin kummasti. Ainakin veljen koneessa näin kävi. Osti koneeseen muistia lisää niin parempi fps -> tasaisempi ja pienempi ping.  :-\

Onko sulla configeissa millaset nettiasetukset? Kirjoita consolessa (pelin): /rate 25000 ja /cl_maxpackets 100. Ja testaa auttoiko.

Ja olikohan niin, että palomuurista piti avata portti 27960. En muista tarkkaan.

FPS ja ping eivät liity mitenkään toisiinsa, mutta tällekkin on selitys. Mikäli koneessa on esimerkiksi liian vähän muistia, joudutaan käyttämään virtuaalimuistia (tallennetaan kovalevylle) ja näin ollen muistin käsittely on hitaampaa. Koska muistista lukeminen kestää kauemmin kun kaikkea pelin tarvitsemaa tietoa ei voida tallentaa nopealle muistille, ei pelin client ehdi lähettää dataa pelipalvelimelle tarpeeksi nopeasti ja näin ollen vasteaikakin voi hidastua.

rate ja cl_maxpackets -asetuksia ei tarvitse yleensä muuttaa, mutta kyllä nekin on hyvä laittaa laajakaistayhteydelle sopiviksi koska näilläkin on vaikutusta jos kovasti ovat pielessä. Kannattaa lisäksi muistaa, että joissain tapauksissa näiden arvojen muokkaamista saatetaan pitää huijausyrityksenä. Laitetaan esimerkiksi tahallaan liian pienet arvot, jolloin ukko lagaa pelissä oikein urakalla. Tosin tuollaisissa tapauksissa Punkbuster antaa yleensä kenkää ennenkuin ehtii sanoa kissaakaan, mutta se riippuu siitäkin millaiset maksimiarvot pb:lle on konfiguroitu.

Palomuurista tuon portin 27960 on pakko olla auki, jos se on Enemy Territoryn käyttämä portti, koska muuten koko peliä ei voi pelata.

tomppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Debian4.0
    • Profiili
Re: Enemy Territory lagaa
« Vastaus #12 : 16.06.06 - klo:08.53 »
Pelaatko suomalaisilla servereilla? ET on siitä jännä peli, että fps vaikuttaa pingiin jotenkin kummasti. Ainakin veljen koneessa näin kävi. Osti koneeseen muistia lisää niin parempi fps -> tasaisempi ja pienempi ping.  :-\

Onko sulla configeissa millaset nettiasetukset? Kirjoita consolessa (pelin): /rate 25000 ja /cl_maxpackets 100. Ja testaa auttoiko.

Ja olikohan niin, että palomuurista piti avata portti 27960. En muista tarkkaan.

FPS ja ping eivät liity mitenkään toisiinsa, mutta tällekkin on selitys. Mikäli koneessa on esimerkiksi liian vähän muistia, joudutaan käyttämään virtuaalimuistia (tallennetaan kovalevylle) ja näin ollen muistin käsittely on hitaampaa. Koska muistista lukeminen kestää kauemmin kun kaikkea pelin tarvitsemaa tietoa ei voida tallentaa nopealle muistille, ei pelin client ehdi lähettää dataa pelipalvelimelle tarpeeksi nopeasti ja näin ollen vasteaikakin voi hidastua.

rate ja cl_maxpackets -asetuksia ei tarvitse yleensä muuttaa, mutta kyllä nekin on hyvä laittaa laajakaistayhteydelle sopiviksi koska näilläkin on vaikutusta jos kovasti ovat pielessä. Kannattaa lisäksi muistaa, että joissain tapauksissa näiden arvojen muokkaamista saatetaan pitää huijausyrityksenä. Laitetaan esimerkiksi tahallaan liian pienet arvot, jolloin ukko lagaa pelissä oikein urakalla. Tosin tuollaisissa tapauksissa Punkbuster antaa yleensä kenkää ennenkuin ehtii sanoa kissaakaan, mutta se riippuu siitäkin millaiset maksimiarvot pb:lle on konfiguroitu.

Palomuurista tuon portin 27960 on pakko olla auki, jos se on Enemy Territoryn käyttämä portti, koska muuten koko peliä ei voi pelata.

Aah. No tämä hieman selvensi asiaa, mutta on muitakin tapauksia ollut missä ping on ollut riippuvainen fps:stä. En tiedä johtuneeko quaken moottorista, mutta eipä siitä sen enempää.

Nämä rate ja macpacket arvot jotka sanoin on nimenomaan laajakaistalle sopivat arvot ja ainakin omien kokemusten mukaan liian pienet arvot aiheuttaa lagimista ja korkean pingin. Ja ainakin default asetuksilla nämä arvot ovat adsl-yhteydelle aivan liian pienet.

Nykyisillä hyvillä servuilla on kyllä rajoitettuna nämä cvarit joten näitä "huijareita" ei juuri ole. Näin ainakin etpro-servereilla (kuka muka oikeasti voi pelata muuta modia? ;)).

Diph

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Re: Enemy Territory lagaa
« Vastaus #13 : 16.06.06 - klo:12.27 »
Tosiaan käytän config-tiedostoa jossa on määritelty rate ja maxpackets yms. arvot ja ne ovat aikalailla samat kuin mitä tomppa mainitsi.

Silloin kun Linuxilla kokeilin ET:tä niin se tapahtui samalla suomalaisella serverillä kuin mitä olin samana päivänä aikaisemmin pelannut Windowsilla. Linuxilla pelaamisen jälkeen kokeilin taas Windowsilla ja ping oli alle 50.