Kirjoittaja Aihe: Ubuntu vie hermot (sekalaisia kysymyksiä)  (Luettu 1842 kertaa)

Team OS2

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu vie hermot (sekalaisia kysymyksiä)
« : 06.12.10 - klo:18.51 »
Ubuntun käyttäjänä olen ollut jostain seiskasta asti, mutta hankalammaksi minusta on käyttäminen mennyt vai olenkohan tullut vanhaksi höppänäksi ?

Päivitin konetta ja minulla on joku Atin 4500-sarjan näytönohjain. Olen asentanut atin ohjelmiston ja äskettäin päivitin jonkun nettisivun ohjeiden mukaan uudet ajurit. Homma sujuikin ok, kunnes erehdyin kokeilemaan jotain liian isoa tilaa jota monitori ei tue. Nyt monitori näyttää vain tekstiä Tilaa ei tueta. Recovery modeen saa toki buutattua muttei silloin ati käynnisty eikä reconfigure graphics auttanut. Anekdoottina mainittakoon, että kuva tulee dvi-hdmi-adapterin kautta ja windowskaan ei näytä ihan täyttä fullhd:tä, kuvasta tulee EGA:mainen, maksimi hyvä resoluutio taitaa olla jotain 1650xjotain. Mutta ehkä adapteri on peruna tai dvi:n kautta ei saa parempaa ? Kun saisi jotain muuta kun tämän recoveryn.

Toinen asia mikä ärsyttää on heti grubin jälkeen väärä videomoodi-herja ja siinä pitää kuitata enterillä ja valita uusi. Jos senkin poisviilaukseen saisi ohjeet.

Kolmas on flash10. Adoben sivujen mukaan minulla on flash9, toisaalta pakettienhallinnan mielestä minulla on 10. Samoin 10:ä vaativat ohjelmat herjaavat ysistä.

Toivekappaleena Lapinlahden lintujen **********laulu.

Kieltä siivottu - Storck
« Viimeksi muokattu: 06.12.10 - klo:18.56 kirjoittanut Storck »

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntu vie hermot (sekalaisia kysymyksiä)
« Vastaus #1 : 06.12.10 - klo:19.48 »
Sieltä voisi varmaan kurkistaa löytyykö edellinen /etc/X11/xorg.conf ja kopioida sen käyttöön jos se toimi jollakin tavalla tai sitten lähteä puhtaalta pöydältä eli nimeät /etc/X11/xorg.conf -tiedoston toiselle nimelle jolloin Ubuntu käynnistyy avoimella ajurilla ja teet suljetun ajurin asennusviritykset uudestaan, mitä se sitten sisältääkin.
Ehkä jollain ATI-ekspertillä on kätevämpiä lääkkeitä ?

Nuo vanhentuneet Flashit pystyy etsimään ja hävittämään kunhan koneesi on ensin muuten toimintavalmis.

Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Jaer

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntu vie hermot (sekalaisia kysymyksiä)
« Vastaus #2 : 06.12.10 - klo:21.22 »
Helpompi tapa on, että tutkit löytyykö näytön ohjaimen specseistä OpenGL tuki.

ATI Radeon™ HD 4550 Graphics Specifications  löytyy OpenGL 3.2 support

ATI Mobility Radeon™ HD 4500 Series Specs  OpenGL 3.2 support

ATI Radeon™ HD 4600 Series GPU Specifications   OpenGL 3.2 support

Esimerkiksi Nvidian GeForce GTX 580   Feature Support: otsikon alta löytyy => OpenGL    4.1

EDIT 1:

OpenGL  -  Wikipedia

Edit 2:

Noi ATIn kortit olen yleensä heittänyt ihan suosiolla mäkeen, koska olen niiden kanssa tapellut kyllästymiseen asti. Nvidian kortit pelaa lähes poikkeuksetta heittämällä.
« Viimeksi muokattu: 06.12.10 - klo:22.36 kirjoittanut Jaer »
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD

Jaer

• Käyttäjä
    • Profiili
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD