OK, en ole ihan tuollaista käytöstä nähnyt, koska yleensä vastaavissa tilanteissa yhteys ei palautuisi noin yksinkertaisesti.
Tässä on oikeastaan melko monta vaihtoehtoa auki, ilman että mikään niistä on erityisen todennäköistä, mielestäni - mutta jossakinhan se vika on. Seuraavat eivät ole prioriteettijärjestyksessä sen paremmin:
1.
Verkkokortti. Sanoit että kahta on kokeiltu - molemmat lienevät kuitenkin samalla emolla, joten voivat olla samalla tavalla viallisia (tai niillä olla väärin konfiguroituneet ajurit). Mitäpä jos kokeilet erillisellä kortilla (hintahan on luokkaa 7 euroa).
2.
Purkit (adsl/reititin) aina epäillyttävät, koska niiden laatu on heikkoa. OIkeasti pitäisi palauttaa konfaukset tehdasasetuksiin ja aloittaa siitä.
Pitäisi tietää kummassa päässä virhe oikeasti on, tietokoneessa vai purkissa - molemmat voivat ilmetä samalla tavalla. Siis OLETAN nyt että saat viestin Ubuntusta "yhteys katkennut" - voitko vahvistaa tämän?
3.
Purkin portti. Tämä on helppo kokeilu. Kokeile vammaako vain yksi portti.
4.
Katkeaako yhteys toiseltakin koneelta samaan aikaan? Jos katkeaa, niin vika on purkissa. Jos ei, niin vika lienee koneessasi. Kummankin tapauksen peruskorjausvaihtoehdot on kerrottu edellä.
5.
Oletan, että et ole tehnyt Ubuntu koneella mitään erityisiä verkkokonffauksia. Jos olet niin poista ne. Toisaalta uudella verkkokortilla kokeilu ohittaa osan noista.