Kirjoittaja Aihe: CentOS 5.1 jyräsi mun Ubuntun GRUB:in  (Luettu 1546 kertaa)

Aksa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
CentOS 5.1 jyräsi mun Ubuntun GRUB:in
« : 02.12.10 - klo:02.43 »
Elikkäs sain Linux tehokäytössä- kirjan jonka mukana tuli CD jolla mainittu CentOS 5.1 ja kun koneessani oli joutavana vanha 20 G:n levy ajattelin testata mainittua centosia Ubuntu 10.10 rinnalla. Asennus sujui muuten odotetusti mutta ilmeisesti tuo centosi asenti oman, vanhemman grubin aiemman päälle (molemmat siis käyttää samaa /boot hakemistoa, onko muuten sallittua?) ja tuo centosin GRUB kyllä antoi lisätä ubuntun käyttislistaan, laitoin sen tietysti oletukseksekin mutta ubuntua se ei suostu lataamaan, ensin tulee rootnoverification tai jotain, sen jälkeen chainloader +1 ja sen jälkeen valitetaan viallisesta binääristä. Osaako kukaan jeesiä miten sen sais kondikseen ku olen koettanut asentaa tältä ubuntu 10.04 cd:ltä uudelleen grubin, ei auttanut eikä mikään muukaan mitä mieleen juolahtanut kokeilla ja tän live-cd:n voimin oon selaillu puolivuorokautta foorumeita, FAQeja ym. netistä putkeen mut en oo löytänyt ratkaisua. Ja hirveesti en viitttis sooloilla omia epävarmoja säätöjä koska ubuntuni oli viilattu aika vimpan päälle sekä sisältää arvokasta tietoa.
 KAIKKI apu tervetullutta, tossa centosissa ei toimi ees mokkula enkä yritä saahakkaan toimimaan ennenku ubuntu skulaa taas, HJÄLPA MIG!

Storck

  • Vieras
Vs: CentOS 5.1 jyräsi mun Ubuntun GRUB:in
« Vastaus #1 : 02.12.10 - klo:03.28 »
Löytyyhän noita ohjeita, lue se linkki myös tuolta ja päätä itse kumpaa..
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=35874.0

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: CentOS 5.1 jyräsi mun Ubuntun GRUB:in
« Vastaus #2 : 02.12.10 - klo:07.02 »
Lataa Super Grub2 Disk ja käynnistä sen avulla Ubuntu. Kun olet saanut Ubuntun käyntiin, niin suorita päätteessä komennot:

sudo os-prober

sudo fdisk -l

sudo grub-install /dev/sda      (jos käyttässä on levy sda)

sudo update-grub


http://www.supergrubdisk.org/super-grub2-disk/
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

juyli

  • Vieras
Vs: CentOS 5.1 jyräsi mun Ubuntun GRUB:in
« Vastaus #3 : 02.12.10 - klo:11.01 »
Asennus sujui muuten odotetusti mutta ilmeisesti tuo centosi asenti oman, vanhemman grubin aiemman päälle (molemmat siis käyttää samaa /boot hakemistoa, onko muuten sallittua?) ja tuo centosin GRUB kyllä antoi lisätä ubuntun käyttislistaan, laitoin sen tietysti oletukseksekin mutta ubuntua se ei suostu lataamaan, ...

Lisää CentOS:n /boot/grub/grub.conf tai /boot/grub/menu.lst hakemistoon Ubuntu /boot/grub/grub.cfg tietoja mukaellen.
Kun saat lopulta Ubuntun taas käyntiin, päivitä Ubuntun Grub, joka vaivatta löytää myös CentOS:n.
Vielä kannattaisi ehkä määrittää CentOS:n grubbi asentumaan muualle kuin MBR (jos yleensä lainkaan).
Jotenkin otaksun, ettei CentOS:n kernel useinkaan päivity, joten sen grub ei tule usein asennettavaksi.

Yhteiskäyttöisessä /boot -hakemistossa voi tulla ongelmaksi se, että molemmat järjestelmät päivittävät samoja konffitiedostoja. Aiemmin käynnistäjän (kuten Lilon /etc/lilo.conf) konffit eivät olleet juuressa enempää kuin /boot -hakemistossa, joten eri järjestelmät eivät koskeneet toisen jakelun konffeihin.