Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 10.10 ja WLAN-ongelmat, tätäkö se on?  (Luettu 1833 kertaa)

thewk

• Käyttäjä
    • Profiili
Lieneeköhän tämmöstä esiintynyt muilla mutta Ubuntu 10.10 -version asennus pisti kertaheitolla langattomat laitteet toimimaan todella surkeasti. Läppäriin minulla olisi nyt 3 vaihtoehtoa:

1) Atheros 5001 sisäinen Mini-PCI
2) Globespan Virata (Prism 54-piiri) USB
3) EdiMax EW-7106PC PCMCIA (jokin Realtek)

Atheros toimii planeettojen asennon mukaan mutta parhaimillaankin todella vaihtelevasti (aluksi lataus esim. 10kb ja sekunnin päästä tuuttaa kaistan täydeltä eli noin 800kb). Silloin kun Atherosta ei kiinnosta niin tulee jotain floor noise calibration -shittiä dmesgiin reippaasti. Tällöin Atheros ei siis löydä verkkoja lainkaan.

Prism on ainoa joka yhdistää tällä hetkellä mutta se toimii juuri ja juuri sen yhdistämisen verran kunnolla, esim. Gmailia ei saa auki kun on ilmeisesti niin epävakaa toimivuus, Google-haun saa joskus tehtyä. Signaalin tasoksi näyttää kuitenkin ihan OK (yli 60% useimmiten). Prism toimi OK 10.04:ssä, tosin sillä tapahtui nopeuksien heittelyä jota ei Windowsin kanssa esiinny.

Edimax on kuollut kuin kivi. Tx/Rx -valo välkkyy joskus pari kertaa ja laite itsessään on kuitenkin tunnistettu ja näkyvissä Network Managerissa. Edimaxin kiiinnilaittaminen aiheuttaa niinikään spämmiä dmesgiin muttei tuota samaa kuin Atheros. Edimax toimi aiempien versioiden kanssa hyvin mutta tässä läppärissä en sitä testannut kuin vasta nyt.

Ikävä homma, tällä hetkellä olen vanhalla Windows XP PC:llä joka sijaitsee kauempana tuosta modeemista kuin läppäri ja silti toimii mainoisti tuolla Prism54:llä  :( Ubuntu 10.10:n asennuksessa oli kuitenkin sen verran positiivista että iPod Shuffle skulaa nyt täysin tuon Rhythmboxin kanssa mutta onko langattomien verkkojen tilanne yleisestiottaen näin ikävä vielä? Versiohan on vielä tuore ja ei-LTS mutta kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: 29.11.10 - klo:23.25 kirjoittanut thewk »
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

uhappo

• Käyttäjä
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Ubuntu 10.10 ja WLAN-ongelmat, tätäkö se on?
« Vastaus #1 : 30.11.10 - klo:11.57 »
Ootkos yrittäny maailman foorumeilta ettiä vastausta noihin juttuihis? Pitäis varmaan tietää mitä piiriä siellä sisällä on? Mulla esim oman HP:n langaton on aina toiminu suoraan laatikosta PAITSI 10.10:ssa. Siihenkin oli suht helppo ratkaisu:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=36502.0

Eli eikun etsimään, kysymään, toivomaan ja säätämään. Sitähän se aina muutenkin on, elo siis.
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

thewk

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.10 ja WLAN-ongelmat, tätäkö se on?
« Vastaus #2 : 03.12.10 - klo:17.19 »
Joo olen toki katsellut mitä eri foorumeilla on, tarkoitin siis tuolla kysymyksellä lähinnä että onko 10.10 tosiaan ollut ihan yleisesti sellainen että WLAN-toimivuus huononee? Sellaisen huomion nyt tein itse ja foorumeilta luin että näin se on, tuon Atherosin piirin ajuri ei joka käynnistyksellä tai valmiustilasta palautumisella lähde pelittämään oikein ja silloin se heittää Gain Calibrarion Erroria yms. ratkaisuna on useimmiten käyttää virtoja kokonaan pois päältä ja sitten taas useimmiten toimii. Kertaakaan se ei ole käytön aikana yhtäkkiä päättänyt ettei toimi, vaatii aina joko huonon käynnistyksen tai valmiustilasta palautumisen.

Prism54:stä en ole niin paljoa kattonut, 10.04:n ja 9.10:n kanssa se toimi hienosti mutta 10.10 näyttäs olevan ongelma ja tuo Realtek samoin kumma tapaus kun aikaisempien versioiden kanssa toimi.
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2