Kirjoittaja Aihe: Slavesta masteriksi  (Luettu 2964 kertaa)

Affe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Slavesta masteriksi
« : 21.09.05 - klo:18.30 »
En tiedä onko täällä tätä kysytty ennen (en ainakaan löytänyt haulla), mutta kun minulla on kolme kovalevyä. Asensin ubuntun tuohon kovalevylle mikä on samassa ide -kaapelissa cd-aseman kanssa. Se cd-asema on master ja kovalevy slave. Sehän tarkoittaa sitä että kovalevy toimii hitaammin, kuin normaalisti. Nyt haluaisin vaihtaa sen masteriksi, mutta kernel panikoi jotain "/dev/console couldn't be found". Onko mahdollista vaihtaa sitä masteriksi ilman uudelleen asennusta?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Slavesta masteriksi
« Vastaus #1 : 21.09.05 - klo:19.26 »
Sehän tarkoittaa sitä että kovalevy toimii hitaammin, kuin normaalisti.

oletko varma?

Nyt haluaisin vaihtaa sen masteriksi, mutta kernel panikoi jotain "/dev/console couldn't be found". Onko mahdollista vaihtaa sitä masteriksi ilman uudelleen asennusta?

muistithan tehdä tarvittavat muutokset tiedostoon /etc/fstab ja päivittää grubin?

kiintolevyn paikan vaihto pitäisi onnistua heittämällä, kunhan kaikki systeemipolut on päivitetty. oikeastaan melkein minkä tahansa osan voi siirtää tai vaihtaa ilman tarvetta uudelleenasennuksella (ei muuten tule äkkiseltään mieleen yhtään...).
Janne

lettas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Re: Slavesta masteriksi
« Vastaus #2 : 22.09.05 - klo:01.44 »
Siitä olen kuullut että primary-ide slotti toimisi nopeammin kuin secondary. Sinuna pistäisin kakkoskovon ensimmäisen kanssa samaan piuhaan ja cd:n sitten omaansa.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Slavesta masteriksi
« Vastaus #3 : 22.09.05 - klo:08.04 »
Siitä olen kuullut että primary-ide slotti toimisi nopeammin kuin secondary. Sinuna pistäisin kakkoskovon ensimmäisen kanssa samaan piuhaan ja cd:n sitten omaansa.

En ole tuollaista kyllä mistään kuullut ja kun asiaa pohtii ei siinä ole mitään järkeäkään. IDE väylät ovat samanlaisia ja siinä oleva "kaista" jaetaan kiinni olevien
laitteiden kanssa tasapuolisesti (?). Eli jos on 2 * kovalevy (kovo = hardware :) ) ja vielä kummatkin aktiivisessa käytössä, itse pistäisin ne erillisiin kaapeleihin
eli eri IDE-väyliin kiinno, jolloin niiden ei tarvi jakaa tuota rajoitettua väylää keskenään.