Kirjoittaja Aihe: Kirjanmerkkien säilyttäminen uudelleen asennuksessa  (Luettu 4361 kertaa)

Mummeli

• Käyttäjä
    • Profiili
Olisi tarkoitus asentaa käyttöjärjestelmä uudelleen. Miten saisin siirrettyä kirjanmerkit?

Nyr on 10.04 ja uusi asennus olisi tarkoitus suorittaa 10.10 asennuromppulta.

Kiitos, jos joku vastaa.

Hajakenttä

• Käyttäjä / moderaattori
    • Profiili
Vs: Kirjanmerkkien säilyttäminen uudelleen asennuksessa
« Vastaus #1 : 14.11.10 - klo:15.26 »
Se on helppoa. (Arvatenkin tarkoitat Firefoxin kirjanmerkkejä.)

Käynnistät Firefoxin ja laitat USB tikun reikäänsä, klikkaat kirjanmerkit > järjestele kirjanmerkkejä > tuo ja varmuuskopioi > varmuuskopioi > valitse avautuneesta ikkunasta tallennuspaikaksi valikossa näkyvä USB tikku ja alakulmasta tallenna.

Nyt se koko kirjanmerkkikansio on tallessa siinä tikussa tallennuspäivämäärän nimisenä. Otat vaan sen tikun irti (valitse tiedostoselaimessa hiiren oikealla napilla se tikku ja valikosta klikkaat > poista asemasta). Sitten uudessa järjestelmässä käynnistät foxin ja laitat tikun reikäänsä ja valitset samalla tavalla > kirjanmerkit > järjestele > tuo ja varmuuskopioi > palauta > valitse tiedosto > aukeaa tiedostoselain ja siitä valitset tikun ja siitä valitset varmuuskopion, joka on bookmarks.talletuspäivämäärä.json näköinen. Sitten sinulla on samat kirjanmerkit foxissa kuin ennen asennusta.  :)
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Mummeli

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 14.11.10 - klo:15.46 »
Se on helppoa. (Arvatenkin tarkoitat Firefoxin kirjanmerkkejä.)

Käynnistät Firefoxin ja laitat USB tikun reikäänsä, klikkaat kirjanmerkit > järjestele kirjanmerkkejä > tuo ja varmuuskopioi > varmuuskopioi > valitse avautuneesta ikkunasta tallennuspaikaksi valikossa näkyvä USB tikku ja alakulmasta tallenna.

Nyt se koko kirjanmerkkikansio on tallessa siinä tikussa tallennuspäivämäärän nimisenä. Otat vaan sen tikun irti (valitse tiedostoselaimessa hiiren oikealla napilla se tikku ja valikosta klikkaat > poista asemasta). Sitten uudessa järjestelmässä käynnistät foxin ja laitat tikun reikäänsä ja valitset samalla tavalla > kirjanmerkit > järjestele > tuo ja varmuuskopioi > palauta > valitse tiedosto > aukeaa tiedostoselain ja siitä valitset tikun ja siitä valitset varmuuskopion, joka on bookmarks.talletuspäivämäärä.json näköinen. Sitten sinulla on samat kirjanmerkit foxissa kuin ennen asennusta.  :)

Kiitos paljon! Täytyy ryhtyä hommiin.

Minulla on niin hirmuinen määrä kirjanmerkkejä, että niiden siirtäminen muutoin olisi ollut tosi työlästä.

Kullervo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 14.11.10 - klo:16.17 »
Olisi tarkoitus asentaa käyttöjärjestelmä uudelleen. Miten saisin siirrettyä kirjanmerkit?

Nyr on 10.04 ja uusi asennus olisi tarkoitus suorittaa 10.10 asennuromppulta.

Kiitos, jos joku vastaa.

Tässä tapauksessa huomaamme erillisen /home osion tarpeellisuuden.

juyli

• Vieras
« Vastaus #4 : 14.11.10 - klo:18.12 »
Tässä tapauksessa huomaamme erillisen /home osion tarpeellisuuden.

Mielestäni hieman liikaa korostetaan /home-osion tekemistä. Riittää, kun kotihakemistojen varmuuskopiot ovat tallessa ja ajantasalla.

Sinänsä itse kirjanmerkit löytyvät käyttäjän .mozilla -piilohakemiston alihakemistoista.
« Viimeksi muokattu: 14.11.10 - klo:18.20 kirjoittanut juyli »

Tha-Fox

• Käyttäjä
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
« Vastaus #5 : 14.11.10 - klo:20.07 »
Ja jos uskaltaa antaa kirjanmerkkejä ulkoiselle palvelimelle, kannattaa tarkistaa Firefoxin lisäosa Sync, jolla saa halutessaan muutakin tietoa Firefoxista talteen.

Kullervo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 14.11.10 - klo:20.15 »
Mielestäni hieman liikaa korostetaan /home-osion tekemistä. Riittää, kun kotihakemistojen varmuuskopiot ovat tallessa ja ajantasalla.

Mikä on liikaa kenellekkin. Itse olen kokenut ihan toimivaksi järjestelyksi.

Storck

• Vieras
« Vastaus #7 : 14.11.10 - klo:20.26 »
Itse olen kokenut ihan toimivaksi järjestelyksi.

Samma här, ei tarvitse palautella mitään kun asentelee uudestaan. Toki puhdas on aina puhdas...  /homen säilyttäminen taitaapi olla puolipuhdas - lol

muep

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 14.11.10 - klo:22.09 »

Samma här, ei tarvitse palautella mitään kun asentelee uudestaan. Toki puhdas on aina puhdas...  /homen säilyttäminen taitaapi olla puolipuhdas - lol

Siltikin se varmuuskopio on hyvä ottaa ennen asentelua. Näppihärön tai asenninbugin seurauksena voi kuitenkin melko äkkiä saada väärän osion (eli sen /homen) tyhjenneltyä.  :-[
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Storck

• Vieras
« Vastaus #9 : 14.11.10 - klo:22.12 »

Siltikin se varmuuskopio on hyvä ottaa ennen asentelua. Näppihärön tai asenninbugin seurauksena voi kuitenkin melko äkkiä saada väärän osion (eli sen /homen) tyhjenneltyä.  :-[

Enpä tiedä-----  jos asennat uusiksi ja kirjoitat väärin /home-osion nimen niin siitä huolimatta vanha /home säilyy koneella. nimim. kokemusta on.

Tha-Fox

• Käyttäjä
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
« Vastaus #10 : 14.11.10 - klo:23.59 »

Enpä tiedä-----  jos asennat uusiksi ja kirjoitat väärin /home-osion nimen niin siitä huolimatta vanha /home säilyy koneella. nimim. kokemusta on.

Vaan jos vastoin kaikkia hyviä tapoja menetkin formatoimaan sen vanhan /homen asennuksen yhteydessä. Voihan sieltä tietty senkin jälkeen yrittää kaivella dataa.

Kullervo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 15.11.10 - klo:05.59 »

Eiköhän tuo varmuuskopio ole ihan itsestäänselvyys jokatapauksessa.
Itselleni ainakin.

Hajakenttä

• Käyttäjä / moderaattori
    • Profiili
« Vastaus #12 : 15.11.10 - klo:10.54 »
Kuinkas on? Jos asentaa pelkän / juuriosion, jossa on uudempi tiedostojärjestelmä, vaikka ext5 saatavana ja jättää /home osion koskematta ja se on vaikka Lucidin aikainen ext4, niin toimiiko sittenkin, vai täytyykö vaan valita valikosta uudelle / juuriosiollekin se sama ext4? /home osion tiedostojärjestelmän muuttaminen uudeksi ei käsittääkseni käy päinsä. Vähän kuin yrittäisi muuttaa kirjoitetun ruutuvihkon ruutuja toisenlaiseksi jälkikäteen.  ;D
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Storck

• Vieras
« Vastaus #13 : 15.11.10 - klo:10.56 »
Kuinkas on? Jos asentaa pelkän / juuriosion, jossa on uudempi tiedostojärjestelmä, vaikka ext5 saatavana ja jättää /home osion koskematta ja se on vaikka Lucidin aikainen ext4, niin toimiiko sittenkin, vai täytyykö vaan valita valikosta uudelle / juuriosiollekin se sama ext4? /home osion tiedostojärjestelmän muuttaminen uudeksi ei käsittääkseni käy päinsä. Vähän kuin yrittäisi muuttaa kirjoitetun ruutuvihkon ruutuja toisenlaiseksi jälkikäteen.  ;D

Onnistuu vain /-osiota muuttamalla, tiedostojärjestelmää et voi muuttaa hävittämättä tietoja siitä osiosta.