Kirjoittaja Aihe: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken (ei ratkaistu, mutta toimii taas...)  (Luettu 4973 kertaa)

Rizhto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Eli minä täällä taas.
Siitä lähtien kun asensin otsikossa mainitu käyttöjärjestelmän, niin on ohjelmien, etenkin web-selainten, toiminnassa ilmennyt ongelmia lähes aina koneen tekemien päivitysten jälkeen. Nyt eilen se sitten pisti koneen lopullisesti jumiin. päivitysten jälkeen kumpikaan selain (chrome ja firefox) ei suostunut käynnistymään, eikä kone totellut käynnistä uudelleen komentoa, eikä suostunut sammumaan. jouduin vetämään piuhat irti. Sen jälkeen käynnistin koneen muutaman kerran uudestaan ja aina käynnistyminen jumiutuu siihen kohtaan, missä näytöllä lukee Ubuntu ja alla on viisi punaista palleroa. Eli kone ei enää käynnisty. Minun lyhyellä kokemuksella tässä ubuntussä näyttää olevan enemmän vikoja ja kaatumisherkkyyttä kuin legendaarisessa Win98 v1.0:ssa. En minä oikeasti välitä enkä tykkää näillä leikkiä. Minä haluan vain VARMAN toimivan perusnettikoneen. Tämä ei nyt oikein vakuuta.
« Viimeksi muokattu: 17.11.10 - klo:14.12 kirjoittanut Rizhto »

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #1 : 10.11.10 - klo:12.46 »
jaahas. mistä versiosta päivitit tuon ? voisitko tehdä puhtaan asennuksen vaikka nykyisen ubuntun rinnalle jos et omista ulkoista kovalevyä mihin saisit kaikki tarpeellisen talteen saat ne sitten kaivettua sieltä
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #2 : 10.11.10 - klo:13.11 »
Oliko sulla toi 500mhz/256 tornikone missä Ubuntu? Muistin minimi vaatimus Ubuntulle on just toi 256 ja Adobe ei lupaa flashin toimivan ollenkaan noilla tehoilla http://www.adobe.com/fi/products/flashplayer/productinfo/systemreqs/ . Koneesi tarvitsisi lisää muistia toimiakseen kunnolla Ubuntulla. Itse kokeilisin tollaisella kokoonpanolla piparminttua http://peppermintos.com/about-peppermint/ Se voisi jopa toimia ja Ubuntuun pohjautuvana löydät apua samoilta foorumeilta.

Rizhto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #3 : 10.11.10 - klo:13.37 »
Hyvin muistat, kone on 450/512 (lisäsin kamman). Flashblockerit on molemmissa selaimissa. En minä niitä tartte. Kone toimi ok aina päivitystenhallinnan käynnistymiseen saakaa, jonka jälkeen tuli ongelmia. Asennus on puhdas asennus (tai siis jyräsin XP:n päälle). Rinnalle tuohon ei kannata muuta survoa. Wintoosa ei tietoturvineen jaksa pyöriä.

 

CVTP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Artif.sweeteners are used not by me, nor my family
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #4 : 10.11.10 - klo:15.08 »
Minun lyhyellä kokemuksella tässä ubuntussä näyttää olevan enemmän vikoja ja kaatumisherkkyyttä kuin legendaarisessa Win98 v1.0:ssa. En minä oikeasti välitä enkä tykkää näillä leikkiä. Minä haluan vain VARMAN toimivan perusnettikoneen. Tämä ei nyt oikein vakuuta.
Jos muut Ubuntut tuntuu liian raskassoutuisilta, koita Crunchbangia. Siitäkin saa vielä kevennetyn Lite-version, joka toimii haluamallasi tavalla varmana perusnettikoneena, sikäli kuin tietokonemaailmassa mitään varmaa onkaan. Asennukset käy kuten Ubuntuittenkin:
http://distrowatch.com/5570 (9.04.1 on toistaiseksi uusin toimiva CB)
http://crunchbang.net/pub/linux/crunchbang-lite-9.04.01.i386.iso (Kevyempi versio edellisestä)
Ubuntu14041+CrunchB11/Lenovo 510i i5
FreeBSD 9.3/Dell D600
OS X Leopard/MacMini PPC
FreeBSD9.3/ASUS 701 4G
Android 4.X.X. NEXUS ASUS 7"
Android 4.X.X. LenovoA1000 7"
FreeBSD 10/Lenovo Thinkcenter M55

Luurit erikseen..

Rizhto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #5 : 11.11.10 - klo:10.17 »
Tervehdys

Kävin vähän katselemassa noita annettuja käyttisvaihtoehtoja. Ongelma ei kuitenkaan ollut loppupepeissä se, etteikö Ubuntu olisi jaksanut pyöriä koneessa. 512 muistilla käyttöjärjestelmä toimi ihan asiallisesti ilman sen kummempia viiveitä. Ainostaan netti oli hieman hidas, mutta se on hitaan prosessorin ongelma, ei käyttöjärjestelmän. Keskeinen ongelma on käyttöjärjestelmän epävakaus etenkin päivitysten yhteydessä. Minulle on infottu, että Ubuntu on Linux-käyttiksistä kaikkein peruskäyttäjäystävällisin ratkaisu. Lähtökohta tälle koneelle on se, että käyttäjän ei tarvitse tietää tietokoneista yhtään mitään, ja koneen tulisi toimia mielellään suomeksi. Sitä kun käyttävät muutkin kuin minä. Ubuntulle ei siten taida olla vaihtoehtoja. Ihmetteln vain kuinka tämä järjestelmä minun kohdallani osoittautuu tällaiseksi murheenkryyniksi. Ubuntua on tähän asti aina kehuttu varmaksi huolettomaksi ratkaisuksi.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #6 : 11.11.10 - klo:11.10 »

Minusta ei noin vanhaan peliin kannata yrittää uusinta uutta (?)  tai varmaan ainakin kannattaa miettiä jotain versiota minkä tiedetään toimivan välttävästi noinkin kevyellä koneella.

Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #7 : 11.11.10 - klo:12.42 »
Ongelma ei kuitenkaan ollut loppupepeissä se, etteikö Ubuntu olisi jaksanut pyöriä koneessa. 512 muistilla käyttöjärjestelmä toimi ihan asiallisesti ilman sen kummempia viiveitä. ... Lähtökohta tälle koneelle on se, että käyttäjän ei tarvitse tietää tietokoneista yhtään mitään, ja koneen tulisi toimia mielellään suomeksi.

Ota Live-CD:n avulla kiintolevyltä tarpeelliset tiedot talteen ja tee puhdas asennus. Muillakin on ollut vaihtelevasti ongelmia päivityksen kanssa mutta uusi asennus toimii.

Kokeile Lubuntua live-CD:ltä. Jos tuntuu hyvältä, asenna se normi-Gnome-Ubuntun sijaan. Kaikki työpöytä- ja ikkunointiympäristöt saa kyllä suomennettua, pyydä tarvittaessa apua foorumilta.

Lue myös
https://help.ubuntu.com/community/Installation/LowMemorySystems

Itsekin käytän tuommoisia charmikkaasti ikääntyneitä koneita; vakioasennus toimii ihan mukavasti, kun vaihtaa Gnomen rinnalle pääkäyttöön jonkun kevyen ikkunoinnin. Tällä hetkellä käytän Fluxboxia, Openboxista pidän myös. Vanhan koneen kanssa saa varautua yllätyksiin mutta eipä myöskään itketä, jos näprätessä jotain menee rikki. Kyllä uusinta uutta voi vanhassakin raudassa käyttää, kun valikoi sopivaa.

Lainaus
Nyt eilen se sitten pisti koneen lopullisesti jumiin. päivitysten jälkeen kumpikaan selain (chrome ja firefox) ei suostunut käynnistymään, eikä kone totellut käynnistä uudelleen komentoa, eikä suostunut sammumaan. jouduin vetämään piuhat irti. Sen jälkeen käynnistin koneen muutaman kerran uudestaan ja aina käynnistyminen jumiutuu siihen kohtaan, missä näytöllä lukee Ubuntu ja alla on viisi punaista palleroa.
Ettei olisi kiintolevy puoliksi entinen? Voihan tuo johtua päivityksistäkin mutta kannattaa joka tapauksessa tutkia levy Live-CD:n avulla. Tarpeelliset talteen ja puhtaaksi, siinäpähän tulee myös mahdolliset levyvirheet tutkittua.

Rizhto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #8 : 12.11.10 - klo:10.28 »
Minun täytyy tunnustaa heti, että minulla on fixaatio vanhaan. Mua ei ole ikinä kiinnostanut mitkään uusimmat jutut tai teknologian kehitys. Sen sijaan, mitä vanhempaa sitä mielenkiintoisempaa. Se kattaa sitten ammatin, asumisen ja harrastukset. Siksi mulla alkaa aina nyppiä, kun niin sanotusti aika ajaa ohi jostain, eli, että pitäisi olla koko ajan uusimassa (ja tuhlaamassa) laitteita, osia, ohjemistoja ym markkinatalouden pakko-ohjauksessa, vaikkei todellisuudessa tarvitse kuin sen peruspalikan.
Enivei. Jos tosiaan ongelman juurena on työpöytäympäristön resurssit, niin olen valmis kokeilemaan noita vaihtoehtoisia yhmpäristöjä, mutta oletteko te sitten valmiita opastamaan tällaista tietotekniikasta täysin tietämätöntä hermokimppua. noissa asennuksissa?

1. Tarkoittaako puhdas asennus, että kiinotlevy tyhjennetään ensin jotenkin, vai hoitaako asennuslevy asian?
2. Tiedostojen talteenoton suhteen olen ollut kaukaa viisas. Kaikki dokumentit ovat koneessa erillisellä 40bg kiintolevyllä, jonka olen varmuuden vuoksi irrottanut koneesta käyttöjärjestelmän asennuksen ajaksi, jottei pääse sattumaan vahinkoa. Käyttöjärjestelmä ja ohjelmat ovat omalla 12gb:n kiintolevyllä.
3. polttelin tuon Lubuntu-cd:n suomennosohjeita saa alkaa jo jakeleen, kiitos.
4. Kiitos linkistä. (lowMemorySystems) en tosin tajunnut siitä juuri mitään.

Lisäys
Lueskelin tuolta toiselta osiolta ketjua 10.04:n kaatumisista, eikä se näytä olevan ollenkaan harvinaista. Sieltä rivien välistä alkoi epäilyttämään, josko sylttytehdas olisi koneen kokoonpanossa. Mitä mieltä olette, voisiko mahdollinen syyllinen olla näytönohjain. Koneessa on vakio ohjurin tilalle joskus asennettu Nvidia GF4 mx420 kortti, joka käyttää suljettua ajuria.
« Viimeksi muokattu: 12.11.10 - klo:10.58 kirjoittanut Rizhto »

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #9 : 12.11.10 - klo:10.53 »
Enivei. Jos tosiaan ongelman juurena on työpöytäympäristön resurssit, niin olen valmis kokeilemaan noita vaihtoehtoisia yhmpäristöjä, mutta oletteko te sitten valmiita opastamaan tällaista tietotekniikasta täysin tietämätöntä hermokimppua. noissa asennuksissa?

1. Tarkoittaako puhdas asennus, että kiinotlevy tyhjennetään ensin jotenkin, vai hoitaako asennuslevy asian?
Käyttöjärjestelmä ja ohjelmat ovat omalla 12gb:n kiintolevyllä.
3. polttelin tuon Lubuntu-cd:n suomennosohjeita saa alkaa jo jakeleen, kiitos.
Vastailen oman kokemukseni perusteella, muut on varmaan viisaampia.. Itsekin asentelin tuon Lubuntun poikien koneeseen, jouduin pakosta laittamaan 10.04:n sekä Xubuntun rinnalle kun he tarvitsee flashia yms ja Lubuntulle en löytänyt tuota restricted-extras-pakettia.. Mutta Xubuntu on hyvin suomennettu, enkä Lubuntussakaan muista törmänneeni englannin kielisiin kohtiin peruskäytössä. Muuten ne toimivat erinomaisesti koneessa jossa 1,8 mhz ja 1 gt muistia. Etusivultahan pystyy lataamaan 9.10:n vielä..

Tältä foorumilta olen aina saanut apua, avun saamista helpottaa aina mahdollisimman tarkka kuvaus/kysymys.  Ja omat vastaukseni noihin:
1. Asennusvaiheessa kysellään osiointimahdollisuuksia/toiveita. On automaatinen jossa voit vain klikata kohdan "käytä koko kiintolevyä (ei aivan sanasta sanaan näin, mutta idea on juuri tämä. Siinä valikossa on myös vaihtoehto, "käytä suurinta tyhjää tilaa" ja "tee osiointiasetukset itse". Viimeinen vaihtoehto vaatii vähän perehtymistä asiaan, mutta ei ole sekään vaikea.
3. Suomennosta ei ihan hirveästi tarvitse, mutta kysele rohkeasti.. Kevyenä selaimena olen itse pitänyt Chromea, joka toimii 10.04:ssa ainakin huomattavasti FF 3.6. nopeammin..

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #10 : 12.11.10 - klo:11.26 »
Lainaus
Nvidia GF4 mx420
Itselläni on myös jotain tosi vanhoja GeForce näytönohjaimia noissa vanhemmissa koneissa mutta en ole niihin koskaan tarvinnut suljettuja ajureita.  Oikeastaan turha laittaa ellei erityisesti tarvitse.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #11 : 12.11.10 - klo:12.06 »
4. Kiitos linkistä. (lowMemorySystems) en tosin tajunnut siitä juuri mitään.
Siinä selostetaan, miten Ubuntu asennetaan ensin minimiasennuksena (pelkkä komentokäyttöliittymä) ja sen päälle kevyt graafinen käyttöympäristö. Myös ikkunointimanagereja esitellään lyhyesti. Jos kärsivällisyys ei tuommoiseen riitä, kokeile sitä Lubuntua. Sillä saa muillekin käyttäjille kelpaavan työpöydän kerralla eikä tarvitse itse koota palasista kuin Ikean kaappia.

Lainaus
Jos tosiaan ongelman juurena on työpöytäympäristön resurssit, niin olen valmis kokeilemaan noita vaihtoehtoisia yhmpäristöjä, mutta oletteko te sitten valmiita opastamaan tällaista tietotekniikasta täysin tietämätöntä hermokimppua. noissa asennuksissa?
Kokemuksesta voin sanoa, että vanhan koneen kanssa kokeillessa kärsivällisyys väkisinkin kasvaa. ;D  Ensin hankitaan valmista, sitten opetellaan kokoamaan rakennussarjoja ohjeen mukaan ja kohta jo höylätään oman näköistä pitkästä tavarasta.

Rizhto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #12 : 12.11.10 - klo:13.13 »

Kokemuksesta voin sanoa, että vanhan koneen kanssa kokeillessa kärsivällisyys väkisinkin kasvaa. ;D  Ensin hankitaan valmista, sitten opetellaan kokoamaan rakennussarjoja ohjeen mukaan ja kohta jo höylätään oman näköistä pitkästä tavarasta.

[/quote]

Tuttua huttua mulle autopuolelta. Ensin ostettiin Jaappanin kottero, joka hajos, Sitten valmiiksi rikkinäinen engelsmanni, joka korjattiin omin käsin, sitten elvytettiin täyden purkutuomin saanut neuvosto-fiiatti, nyt tallissa on pari 20-lukuista projektia, joihin täytyy osa osista tehdä itse mallin tai kuvien perusteella. Seuraavaksi varmaan sitten täys omavalmiste...
« Viimeksi muokattu: 12.11.10 - klo:13.16 kirjoittanut Rizhto »

Rizhto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #13 : 12.11.10 - klo:13.19 »
Lainaus
Nvidia GF4 mx420
Itselläni on myös jotain tosi vanhoja GeForce näytönohjaimia noissa vanhemmissa koneissa mutta en ole niihin koskaan tarvinnut suljettuja ajureita.  Oikeastaan turha laittaa ellei erityisesti tarvitse.

Ei se kait tarvikkaan, mutta kun tuo päivitysten hallinta sitä tyrkytti ja minä kun en muuta älyä, kuin klikata asenna -nappia.

Rizhto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #14 : 12.11.10 - klo:20.13 »
Iltapäivää poppoo

Istuskelen täällä nyt rakkineen ääressä ja ajattelin kuitnekin kokeilla vielä 10.04 LTS uudelleenasunnusta. Nyt vain on niin, että uudelleenasennus ei näytä onnistuvan, vaikka kyseessä on sama asennuslevy, jolla joku viikko sitten asensin tuon saman ensimmäistä kertaa. Ruutuun tulee Ubuntu teksti ja ne viisi palleroa jäävät vaihtelemaan väriä. Kone on kuitenkin täysin hiljaa, asema ei lue levyä tms. ainoastaan virtalähteen tuuletin hurisee. Edellisestä kerrasta opin, että ubuntun asennus kyllä kestää kauan, mutta se jurnutus alkaa vasta sitten, kun esivalikot on käytetty läpi. Sitäpaitsi, koneessa oli silloin puolet vähemmän RAMia kuin nyt.

Olisko tuo itse kone sittenkin ihan fyysisesti rikki?

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #15 : 12.11.10 - klo:21.00 »
Moro taas.. Ubuntun puhtaaseen asennukseen en ole kertaakaan saanut menemään yli puolta tuntia, josta iso osa on mennyt työpöydän, pelien yms. asenteluun.. Ja jos olet levyltä onnistunut asentamaan, niin senkin pitäisi siis olla kunnossa.. Noissa vanhoissa koneissahan piti olla tarkkana, että muistit on samannopeuksisia jne.. Eli kokeileppa asennusta ilman sitä uutta muistikampaa, se voi olla vääränlainen..
Tuleeko aloitusvalikko näkyviin ?? Se, mistä voisit ottaa kohdan "Kokeile Ubuntua" ??

Rizhto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #16 : 12.11.10 - klo:21.28 »
Terve

Olen tässä yrittänyt sekä ubuntun että lubuntun levyjä useampaan kertaan huonolla menestyksellä. Peruskuvio on, että jos näppis on kiinni ps/2 portissa asennus jumittuu heti ja lock valot näppäimistössä alkavat vilkkua. jos näppis on irti, asennus alkaa siihen saakka, kunnes no pallerot alkavat villkua. Lubuntun levy antaa lopulta ruubullisen siansaksaa punaisella fontilla...
Hei! Otin tuon kamman pois ja nyt tulee edistystä, Lubuntu sanoi jotai tervetulotoivotuksia. katsotaanpas mitä tapahtuu...

...jotain grafiikkaa tulee näkyviin...

...taitaa olla tuon kamman vika tuo asennusohjelma. Kampa on 256mb 133mhz. Tuossa on tietysti 100mhz:ja nuo vanhat. Voisko tuo kampa olla noiden päivitysongelmien taustalla? Jossain tosin sanottiin, että 133 voi käyttää 100 emossa, mutta se toimii vain 100mhz nopeudella.

...ei onnistunut lubuntu. jotain virheilmoituksia heitti ja sitten hiljeni. jonkin työpöydän tapaisen ohjelma kerkesi näytölle luoda. Nyt kokeillaan sitten Ubuntulla...

...alkoi asentamaan. tässä menenee pari tuntia jos hyvin käy.
« Viimeksi muokattu: 12.11.10 - klo:21.48 kirjoittanut Rizhto »

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #17 : 13.11.10 - klo:10.07 »
Erilaisten kampojen sekoittaminen aiheuttaa sekalaisia vikoja jos menee käynnistyksestä läpi, kokemusta on.  Hyvä idea on myös käydä kääntymässä BiosSetup -ohjelmassa ja tallentaa kun vaihtaa kampoja vaikka kone näyttäisikin huomaavan muistin määrän muutoksen itse.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Rizhto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: 10.04 LTS päivitys jumitti kaiken
« Vastaus #18 : 17.11.10 - klo:14.11 »
Nyt on jokunen päivä käytelty tätä ja toimii vaihteeksi suht koht ok. Heti uudelleenasennuksen ja ensimmäisen päivityssetin jälkeen alko ryppyileen, eikä suostunut sammumaan. Kone tarvitsi naisen kosketusta. Se nimittäin lähti toimimaan ok, sen jälkeen, kun vaimoni kerran sen avasi ja sammutti. Nuo muistikammat siellä ehkä sitten jukkivat, tosin 1. oireet ilmaantuivat jo 256 muistilla. Se toinen kampa oli kuitenkin pakko laittaa kiinni asennuksen jälkeen, sillä kone on auttamattoman hidastempoinen ilman sitä.

Eli siis ei varsinaisesti ratkaistu, mutta toimii taas...

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Kannattaisi ehkä jostain kaivaa tuon emolevyn ohjeet esiin.. Joissain malleissa saattoi noita väylänopeuksia muutella jumppereilla.. Ja bios:sta voisi silloin löytyä lisäapuja.. Mutta lähtisin itse ensin kaivamalla sen emon ohjekirjan esiin..