Kirjoittaja Aihe: tablet, webpad  (Luettu 1376 kertaa)

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
tablet, webpad
« : 09.11.10 - klo:13.38 »
Näyttää siltä, että tämän joulun lelu saattaa olla webpad tai tablet-PC tai netpad, millä nimellä sitä sitten tullaankin kutsumaan.
Itse olen tuollaista kaivannut ja vuosia ja seurannut asiaa sivusta.
Nyt tarjolla olevat laitteet ovat kuitenkin eksyneet täysin onnettomille raiteille. Pitäisi päästä sanomaan suoraan suunnittelijoille, että ottaisivat järjen käteen.
Pahin ongelma on kelvottomissa liittimissä ja muistikorteissa.

Listasin omia näkemyksiäni werkkosivulle Lontoon murteella:
http://ptm2.cc.utu.fi/~ptmusta/kuvat/Computers/Tablet/

Mitä enemmän asiaa olen miettinyt, sitä vahvemmin tuntuu siltä, että en aio vieläkään pistää rahojani laitteisiin, jotka ovat täysin raakileita, vaikka tällä hetkellä tarvitsisinkin tuollaista kipeästi.
Yksi murhe laitteissa on prosessori ja sitä kautta käyttöjärjestelmä. Jokin Dragonball sukuinen prosa ei suuremmin tue esim Ubuntun asennusta. erityisesti vielä, kun muistia on tyypillisesti 128 MB. Minusta Ubuntu tai jokin muu puhdas Linux on paljon suositeltavampi, kuin suljettu käyttis. Ubuntuun saa sentään ajureita ja ohjelmia ja pystyy itsekin jotain kirjoittamaan..

WebPad on kuin isokokoinen taskutietokone. Pelkona se, että ohjelmien saatavuus ja käyttöjärjestelmän päivitettävyyskin on samalal tasolla.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: tablet, webpad
« Vastaus #1 : 09.11.10 - klo:16.41 »
Jokin Dragonball sukuinen prosa ei suuremmin tue esim Ubuntun asennusta. erityisesti vielä, kun muistia on tyypillisesti 128 MB. Minusta Ubuntu tai jokin muu puhdas Linux on paljon suositeltavampi, kuin suljettu käyttis. Ubuntuun saa sentään ajureita ja ohjelmia ja pystyy itsekin jotain kirjoittamaan..
Qualcommin Snapdragon? (hieno nimi muuten) Muita vastaavia ovat ainakin Nvidian Tegra 2 ja Texas Instrumentsin OMAP:it. Kaikki ne käyttävät ARMia ja vieläpä kohtuullisen tuoretta versiota, jotka eivät ole x86-yhteensopivia, mutta niille on kehitetty Ubuntua ja Ubuntu tulee tukemaan niitä. https://wiki.ubuntu.com/ARM
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

J3K

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: tablet, webpad
« Vastaus #2 : 09.11.10 - klo:22.54 »
Itse en ole niin hirveän fanaattinen tuon käyttiksen suhteen joten mietin tuota A-Linkin mallia. Tosin sekin, ei välttämättä raakile mutta erittäin mopo nykymittapuussa.