Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 10.10 + Win7 ultimate 64bit + bitlocker  (Luettu 3476 kertaa)

deeps

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu 10.10 + Win7 ultimate 64bit + bitlocker
« : 08.11.10 - klo:20.34 »
Eli tilanne on tämä: koneessa on win7 ja bitlocker. Kovalevyn alussa on 100MB kokoinen salaamaton NTFS-osio, luultavasti bitlockerin tekosia. Sitten on bitlockerilla salattu osia jossa win7, sen jälkeeen osio johon Ubuntu olis tarkotus saada.
Onkos jollain pomminvarmaa ohjetta jolla saan dualbootin ja _EN_ riko winkkaria? Koitin tuota googlailla mutta en löytänyt oikein muuta kuin seonneita winkkareita. Eivät olleet vieläkään saaneet ubuntun asennusohjelmaan tukea tuolle bitlockerille vaikka niitä on jo ollut koneissa "maailman sivu"....

Kiitoksia avusta.
Virtuaali-Linuxilla mennään toistaiseksi.

Nocando

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.10 + Win7 ultimate 64bit + bitlocker
« Vastaus #1 : 09.11.10 - klo:11.41 »
Ota Bitlocker väliaikaisesti pois käytöstä? Laita se siis suspend-tilaan asennuksen ajaksi. En tiedä onko tuo pomminvarma keino, mutta tuskin se ainakaan haittaa..
Nauruhermojen vajaatoimintaan on nyt lääke - Pikkupaprika.com - Internetistä ilman reseptiä.

Tha-Fox

• Käyttäjä
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
« Vastaus #2 : 09.11.10 - klo:13.16 »
Tuo 100 megan osio tulee Bitlockerin asennuksessa, mutta se voi asennustavasta riippuen olla siellä jo valmiinakin. Itse olen virittänyt työkoneeseeni seuraavasti:

Windows 7 64-bit Enterprise Virtual Edition Finnish, jossa ensin se 100 megan osio ja sitten itse käyttis seuraavalla osiolla Bitlockerilla "suojattuna".

Ubuntu näiden perässä. En muista tarkkaan, pitikö Bitlocker ottaa asennuksen ajaksi pois, mutta muistaakseni asennuksessa ei sinänsä ollut mitään ihmeellistä. Tyhjän tilan tein jo ennen asennusta Winkkarin omilla työkaluilla.

deeps

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.11.10 - klo:19.01 »
Tuo 100 megan osio tulee Bitlockerin asennuksessa, mutta se voi asennustavasta riippuen olla siellä jo valmiinakin. Itse olen virittänyt työkoneeseeni seuraavasti:

Windows 7 64-bit Enterprise Virtual Edition Finnish, jossa ensin se 100 megan osio ja sitten itse käyttis seuraavalla osiolla Bitlockerilla "suojattuna".

Ubuntu näiden perässä. En muista tarkkaan, pitikö Bitlocker ottaa asennuksen ajaksi pois, mutta muistaakseni asennuksessa ei sinänsä ollut mitään ihmeellistä. Tyhjän tilan tein jo ennen asennusta Winkkarin omilla työkaluilla.

Okei, eli Bitlocker pois ja sitten dualboot... Onko sulla dualboot grupilla vai winkkarin bootloaderilla?

Tha-Fox

• Käyttäjä
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
« Vastaus #4 : 09.11.10 - klo:23.49 »
Grubilla. Ilmeisesti Windowsin bootloader on mahdollista saada käynnistämään Linuxia, tällaista huhua olen kuullut, mutta eipä ole paljoakaan intoa alkaa moista värkkäämään. Korjatkoon ensin tunkkinsa :)

deeps

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 11.11.10 - klo:12.00 »
Grubilla. Ilmeisesti Windowsin bootloader on mahdollista saada käynnistämään Linuxia, tällaista huhua olen kuullut, mutta eipä ole paljoakaan intoa alkaa moista värkkäämään. Korjatkoon ensin tunkkinsa :)
Jep, kiitoksia, pitääpä masentaa se kun saan aikaiseksi.

juyli

• Vieras
« Vastaus #6 : 11.11.10 - klo:16.39 »
Ilmeisesti Windowsin bootloader on mahdollista saada käynnistämään Linuxia, tällaista huhua olen kuullut, mutta eipä ole paljoakaan intoa alkaa moista värkkäämään.

Kyllä tuo lienee yhä mahdollista. Idea on tehdä Linux-kernelistä näköiskuva (image), jolla järjestelmä saadaan käyntiin Windowssin käynnistysvalikosta. Tuo on perin kömpelöä, koska kernel:in päivityksen jälkeen pitää taas luoda uusi kernel-image. Koska käytettävissä on Grub tai hyvänä vaihtoehtona Lilo, jolla saadaan halutut käyttöjärjestelmät käyntiin. Myös Lilon ja Grub:in lisäksi on muitakin käynnistyslataajia, joilla kai mikä tahansa järjestelmä saadaan käyntiin.
http://www.highlandsun.com/hyc/linuxboot.html