Tuotakin olen miettinyt, mutta kun en ole koskaan tuon VMware kanssa touhunnut, niin arveluttaa, että teen jonkun tyhmän mokan? Lisensseistä ei ole puutetta, niitä löytyy ainakin kolmet kappaleet ja ihan aidot
Katso toki nuo ehdotetut natiivit Linux-vaihtoehdot ensin.
Mutta itse VMwaresta - ei sen kanssa voi tehdä mitään tuollaista mokaa mitä ilmeisesti ajattelet. Nimittäin eivät ne virtuaalikoneet VAIKUTA itse Ubuntu-koneeseesi millään tavalla. Virtuaalikoneet ovat Ubuntun kannalta vain dataa jollakin levyllä. Tarkemmin:
- Ubuntulle asennetaan yksi ohjelma, ilmainen versio on VMware Player, joka riittää kaikkeen mitä voit heti ajatella. Se kyselee paljon, mutta oletusvaihtoehdot käyvät.
- virtuaalikone luodaan ja, kun toimitaan oikein, uutta konetta varten on oma hakemistonsa (esim. "/home/mina/vms/XP_kone" , ja sieltä käsin konetta ajetaan VMware Player ohjelmalla.
Tämän virtuaalikoneen olemassaolo ei siis mitenkään voi sotkea itse Ubuntua. Tämä on mielestäni koko tämän virtuaaliajattelun ehdoton edellytys ja syy sille miksi nämä toimivat ilman häslinkiä. Voit kuvitella, että kun näitä koneita käytetään ammattikäytössä, niin näiden PITÄÄ toimia, tai parin kokeilun jälkeen kukaan ei edes suostuisi koskemaan näihin.
Kannattaa kuitenkin miettiä näitä virtuaalikoneen asetuksia luontivaiheessa - siinä on paljon vaihtoehtoja ja kaikki eivät ole yhtä hyviä tai tarpeellisia.
Toisaalta voithan tehdä näitä koneita niin monella tavalla kuin lystäät - kokeilla niitä ja hävittää lopuksi ne mistä huomaat - että "en minä tuota halunnut".
Useimmat parametreistä voit muuttaa miksi haluat aina ennen käynnistystä, mutta kovalevyn käyttöä ei voi muuttaa erityisen helposti luonnin jälkeen. Mutta kuten sanoin - voit tehdä koneen jollakin asetuksilla, kokeilla ja miettiä - ja sitten tehdä uudestaan. Tietysti EI KANNATA nähdä vaivaa asentaa KAIKEN mahdollisen XP-koneelle ja vasta SITTEN huomata, että meni väärin. Kokeile ennen suurempia XP-asetuksia (menemättä nettiin, jotta madot eivät syö sitä).
Vaikuttaa ehkä vaikealta, mutta ei se oikeasti ole sitä, sitten kun näet menut edessäsi. Ne ovat aika selviä. Kysele näillä palstoilla lisää jos tarpeen.