Kirjoittaja Aihe: Peli palvelun netti liikenteen rajoitin, kuinka Apache2 säätely parhaiten ?  (Luettu 2977 kertaa)

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Peli Palvelu!

Palvelimeeni on asennettuna U804 jossa Apache2+cband moduuli, cband moduuli mahdollistaa http liikenteen rajoittamisen eri tavoin, nyt tahtoisin tietää kuinka olisi parhain asettaa Apache+cband säätelyt kun liikenne on 100mbit, juuri nyt on lähtevä 100mbit linja jaettuna 50mbit Apache+cband ja loppu 50mbit UDP liikenteeseen, palvelimessani on teoreettinen 512 kappaletta maksimi käyttäjiä kerrallaansa, kuinka olisi oikein asettaa netti liikenteen säätelyt.

Juuri nyt tämä cband 50mbit on tarkasti.

kaikkien asiakkaitten max. liikenne -> 50000 kilobittiä sekunnissa, 2500 pyyntöä sekuntti , 256 avointa konnektia.
yhden asiakkaan max. liikenne -> 1200 kilobittiä sekunnissa , 64 pyyntöä sekuntti , 8 avointa konnektia.

Tuolla tulisi sitten palvella teoriittiset 512 asiakasta palvelimessa kerrallaansa, yhden asiakkaan kuorma eri peleissä noin 20k - 175k.

-----

Lisä kysymyksenä tuo kun siellä nyt sitten on tuo rajoitin ( cband ), niin, kuinka kookkaita linjan käyttöjä tapahtuu kerrallaansa cband paketein, mahtuuneeko tuonne Apache siirtelyitten väliin, sitten vielä erillisiä UDP paketteja, vaiko blokkaavatko nämä Apache2 siirrot UDP liikennettä aina pahoin ??

Vielä toinen lisä kysymys, minkäkaltaisia muutoksia Apachen perusasetuksiin tulisi asettaa nyt kun tämä ylimääräinen moduulikin on asetettuna ??

Ja vielä kolmas lisä kysymys, avaako Apache aina uuden threadin jokaista asiakasta kohden, jos kun näin on, niin kuinka raskasta on palvelimen CPU tehoille kymmenet asiakas threadit ?

Olen Java harrastelija, en alkuunkaan Linux taikka netti asioita tunteva.

//.....

Kiitos..
« Viimeksi muokattu: 10.11.10 - klo:16.53 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Ja vielä kolmas lisä kysymys, avaako Apache aina uuden threadin jokaista asiakasta kohden, jos kun näin on, niin kuinka raskasta on palvelimen CPU tehoille kymmenet asiakas threadit ?
Tämä riippuu Apachen asetuksista.

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Apache2 Peli palveluun!

Minä päätin hieman lukea näitä Apache2 manuaaleja lävitse ennen kuin kyselen täällä ?

Ensin kuitenkin pari kysymystä kuitenkin jotta edes hieman ymmärrän mitä olen etsimässä ->

1) Onko Apache2 välttämätön, riittääkö teoriittisen 512 maksimi asiakkaan palveluun kevyempi http palvelu ohjelma ?
2) Mitä ne tärkeimmät primary kohdat joita minun tulee säätää http palvelu ohjelmissa kuten Apache2 ovat ?
3) Mitä mahdollisia tois sijaisia kohtia minun saattaisi olla hyvä säätää http palvelu ohjelmaan jotta palvelu on sujuvaa ?
4) Millä tavalla on parasta jakaa tiedostot palvelimeen ja mitä Java tapoja olisi hyvä käyttää ( pack200 vai jar vai class )

Palvelun tarpeeni on siis seuraava -> teoriittinen 512 asiakasta kerrallaansa palvelimessa jokaiselle 30-80 kiloa noin 20 osassa ?

Käyttöjärjestelmänä on Ubuntu 8.04 Hardy ja palvelimessa on CPU 1.6Ghz ja RAM 512M ja linja on 100mbit/100mbit rajoittamaton.
Jos tuo on liian kevyttä niin mahdollisuus siirtyä 1024M RAM ja CPU 1.6Ghz tuplaydin taikka sitten vielä enemmän tehoja AMD64 X2 ja 2G RAM.

Palvelimen kasaajalla eli minulla ei ole mitään käytännön koulutusta taikka kokemusta palvelimen asettamisesta, olen sotalautapeli harrastelija ja tälläisiä on tarkoitus Javalla tuottaa lähi vuodet.
« Viimeksi muokattu: 08.11.10 - klo:09.57 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
1) Onko Apache2 välttämätön, riittääkö teoriittisen 512 maksimi asiakkaan palveluun kevyempi http palvelu ohjelma ?
Ei ole. Kyllä.

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Palveluni http siirrot!

Tässä vielä palvelin idea ja rauta -> CPU 1.6Ghz , RAM 512M , Linja 100mbit.
Palvelin tarjoaa pieniä Java pelejä kahdelle taikka useammalle pelaajalle, palvelimen maksimi käyttäjät asetetaan 512 kappaleeseen kerrallaansa.
Yhden pelin lataaminen 20k - 175k, yksi peli sisältää noin 20-35 tiedostoa jotka ladataan kaikki pelit sisältävistä .JAR.PACK.GZ fileistä, JAR.PACK.GZ fileet ovat seuraavat -> "pelikoodi.jar.pack.gz" "peliresurssit1.jar.pack.gz" "peliresurssit2.jar.pack.gz".

1) Mitä muita http palvelin ohjelmia on kuin Apache ?
2) Mitä http palvelin ohjelmaa te suosittelisitte tuon yllä olevan kuvauksen mukaiseen http palvelimeen ?
3) Mitä tilanteita voi teoriassa tapahtua jotka johtavat siihen että http palvelu sitten pettäisi ?
4) Kuinka Apache taikka muut http ohjelmat osavat käsitellä .JAR.PACK.GZ fileitä, kun ne etsii resursseja ja luokka tiedostoja .JAR.PACK.GZ paketista, täytyykö jokin erillinen moduuli aina asettaa jotta koko .JAR.PACK.GZ filettä ei ladata palvelimesta kerrallaansa vaan ainoastaan ne tiedostot puretaan joita tarvitaan käyttöön ?
5) Jos koko .JAR.PACK.GZ taikka .JAR fileen joutuu lataamaan kerrallaansa, niin, onko sittenkin parempi käyttää .CLASS latausta tilanteessa jossa .JAR.PACK.GZ tiedostot joutuisi lataamaan kokonaan ja mahdollisia lataajia olisi kerralaansa todella monta ?
6) Voisiko joku selittää kuinka http ohjelmat käsittelevät Javan .JAR fileitä kun hakevat niistä yksittäisiä tiedostoja ?
« Viimeksi muokattu: 10.11.10 - klo:09.40 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--