Kirjoittaja Aihe: Linux ja pelaaminen?  (Luettu 12845 kertaa)

Juharanto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Linux ja pelaaminen?
« : 21.09.05 - klo:16.19 »
En minä paljoa pelaa mutta aina välillä on ihan kiva tappaa muutama terroriristi työpäivän jälkeen ja mietinki että mites? Hienoa ois jos CS 1.6 ja Civilization 3 taipuis myös linuksille. Mitenköhän tuon vois toteuttaa?

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Linux ja pelaaminen?
« Vastaus #1 : 21.09.05 - klo:17.30 »
Cedega:lla pitäisi onnistua.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: Linux ja pelaaminen?
« Vastaus #2 : 21.09.05 - klo:18.10 »
Cedega:lla pitäisi onnistua.

Hmm... antaisitko hieman lisävaloa pimeään päähän :)

Itsekin toisinaan wintoosassa pelailen Civilization II:ta - onnistuin jopa kerran WWII-skenaariossa voittamaan Hitlerinä sodan vuoteen 1956 mennessä ... vedin ensin kaikki joukot pois Afrikasta, solmin jonkinsortin YYA-sopimuksen neukkujen kanssa ja aloitin Ranskan jälkeen Englannin valtauksella ...

Joo - kivahan sitä olisi pelailla välillä vaihtamatta käyttistä...

Affe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Linux ja pelaaminen?
« Vastaus #3 : 21.09.05 - klo:18.27 »
Asennatte Cedega 4.4-1 ja sitten päivitätte sen 4.4.1 niin kyllä ainakin steami asentui minulla ja myös cs 1.6. En ole sen jälkeen käyttänyt windowsia kuin koulussa ;).

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Linux ja pelaaminen?
« Vastaus #4 : 21.09.05 - klo:19.58 »
http://www.transgaming.com/
Tuolta löytyy tietoa Cedegasta.
Muistaakseni maksullinen jollen väärin muista.

PS. Google auttaa myös  :)

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Linux ja pelaaminen?
« Vastaus #5 : 22.09.05 - klo:08.10 »
En minä paljoa pelaa mutta aina välillä on ihan kiva tappaa muutama terroriristi työpäivän jälkeen ja mietinki että mites? Hienoa ois jos CS 1.6 ja Civilization 3 taipuis myös linuksille. Mitenköhän tuon vois toteuttaa?

Civilization pelistä on olemassa OS versio:

http://www.freeciv.org/index.php/Freeciv

Jota voi siis pelata verkossa muita vastaan tai sitten pelkästään omalla koneella "botti" pelaajia vastaan... :)

moonstone

  • Vieras
Re: Linux ja pelaaminen?
« Vastaus #6 : 22.09.05 - klo:08.17 »
En minä paljoa pelaa mutta aina välillä on ihan kiva tappaa muutama terroriristi työpäivän jälkeen ja mietinki että mites? Hienoa ois jos CS 1.6 ja Civilization 3 taipuis myös linuksille. Mitenköhän tuon vois toteuttaa?

Itselleni riittää Enemy Territory (väittäisin parhaimmaksi moninpeliksi). Senkun haet linuxiversion ja asennat.

Ja tuosta Cedegasta... kannattaa ostaa se ihan suosiolla, sillä silloin säästyy paljolta säätämisen vaivalta. Itselläni lähti heti Fallout 2 peli toimimaan, kun tuossa cedegan cvs versiossa joutui ihan rutosti säätämään.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Linux ja pelaaminen?
« Vastaus #7 : 22.09.05 - klo:09.01 »
Parhaita ovat ihan natiivit Linux-pelit, mutta näitä on toistaiseksi hieman vähänlaisesti.

Jonkinsortin vetoomuksia voi aina pistää julkaisijoiden suuntaan, mutta noihin pitäisi saada pirusti porukkaa mukaan, ennenkuin niistä olisi mitään hyötyä.
Loki tehtaili monesta Windows-pelistä Linux-versioita, mutta sekin firma meni nurin ilmeisesti siksi että tarpeeksi moni ihminen ei niitä pelejä sitten kuitenkaan ostanut. Tosin ei noita Suomesta ainakaan ollut helppo saada, tai ainakaan riittävän edullisesti.

Linuxille tehtyjä OpenGL-pelejä löytää seuraamalla osoitteessa http://www.opengl.org/applications/linux/games/ olevia linkkejä.

Mikko

Mikko Saarinen

incidence

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
    • ^^
Re: Linux ja pelaaminen?
« Vastaus #8 : 22.09.05 - klo:17.32 »
Itse en ole saanut yhtään peliä toimimaan linuxilla, vaatii DirectX:n, eivätkä atin ajurit toimi
"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire"
—Rei Ayanami

<quote>
Cost of windows XP PRO on 7000 computers - 1,600,000$
Cost of Linux on 7000 computers - Priceless (and free)
</quote>

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Linux ja pelaaminen?
« Vastaus #9 : 23.09.05 - klo:06.03 »
Itse en ole saanut yhtään peliä toimimaan linuxilla, vaatii DirectX:n, eivätkä atin ajurit toimi

Mitkään ajurit eivät saa DirectX:ää toimimaan Linuxilla.
Tuo on Microsoftin suljettua teknologiaa, eikä ainakaan lähitulevaisuudessa ole näkyvissä sellaista mahdollisuutta, että he vapauttaisivat sen myös muiden käyttöjärjestelmien käyttöön.

Cedegassa homma on toteutettu siten, että DirectX-käskyt käännetään lennossa OpenGL-käskyiksi (samoin äänet ohjataan uudelleen ALSAn kautta, ym.) jotta Linuxin laiteajurit niitä sitten ymmärtäisivät.

OpenGL puolestaan on avoin versio 3D-kiihdytysteknologiasta ja sitä tukee niin Linux, Mac, kuin Windowskin.
Esim. kaikki ID:n pelit toimivat OpenGL:llä ja niistä onkin saatavilla myös Linux-versiot. Samoin Biowaren NeverWinter Nights löytyy Linux-versiona.

Mikko

Mikko Saarinen

Juharanto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Re: Linux ja pelaaminen?
« Vastaus #10 : 23.09.05 - klo:07.26 »
Lainaus
Itselleni riittää Enemy Territory (väittäisin parhaimmaksi moninpeliksi). Senkun haet linuxiversion ja asennat.

Kerran pelailet Steamin kautta CS 1.6 niin et enää koskaan edes ajattele moisen roskan pelaamista ;) Btw, minäpä kokeilen nyt ensiksi asentaa sitä ja tulen sitten tänne ulisemaan kun näytönohjain ei toimi kunnolla.. " Miten nää ajurit asennetaaaan? :O

:D

mikall

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Re: Linux ja pelaaminen?
« Vastaus #11 : 23.09.05 - klo:09.10 »
En minä paljoa pelaa mutta aina välillä on ihan kiva tappaa muutama terroriristi työpäivän jälkeen ja mietinki että mites? Hienoa ois jos CS 1.6 ja Civilization 3 taipuis myös linuksille. Mitenköhän tuon vois toteuttaa?

Itselleni riittää Enemy Territory (väittäisin parhaimmaksi moninpeliksi). Senkun haet linuxiversion ja asennat.

Ja tuosta Cedegasta... kannattaa ostaa se ihan suosiolla, sillä silloin säästyy paljolta säätämisen vaivalta. Itselläni lähti heti Fallout 2 peli toimimaan, kun tuossa cedegan cvs versiossa joutui ihan rutosti säätämään.

Mistähän tuon Enemy Territoryn  lataamminen sujuisi helpoiten?

Juharanto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Re: Linux ja pelaaminen?
« Vastaus #12 : 23.09.05 - klo:09.43 »
http://www.peliplaneetta.net/tiedostot/pelidemot/3d-raiskinta-toiminta/5318/ (258.4Mt)

Saapuu ainakin minulle niinkuin pitääkin :)

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Linux ja pelaaminen?
« Vastaus #13 : 23.09.05 - klo:10.18 »
http://www.peliplaneetta.net/tiedostot/pelidemot/3d-raiskinta-toiminta/5318/ (258.4Mt)

Saapuu ainakin minulle niinkuin pitääkin :)

Tuota ei siis pysty pelaamaan muuten kuin servereillä vai voiko jotenkin treenata ensin bottein kanssa tms. ?

Jos ei ole botti mahiksia niin sanoppa joku hyvä serveri niin tulen kun kerkiän tekemään monster kill:t. Ai niin mut
senhän voi tehdä vaan utissa :)


incidence

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
    • ^^
Re: Linux ja pelaaminen?
« Vastaus #14 : 23.09.05 - klo:17.15 »
Itse en ole saanut yhtään peliä toimimaan linuxilla, vaatii DirectX:n, eivätkä atin ajurit toimi

Mitkään ajurit eivät saa DirectX:ää toimimaan Linuxilla.
Tuo on Microsoftin suljettua teknologiaa, eikä ainakaan lähitulevaisuudessa ole näkyvissä sellaista mahdollisuutta, että he vapauttaisivat sen myös muiden käyttöjärjestelmien käyttöön.


Jep, tiedän, ettei DirectX ajureista riipu, olen sitä sen verran koodaillut kumminkin  :)
"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire"
—Rei Ayanami

<quote>
Cost of windows XP PRO on 7000 computers - 1,600,000$
Cost of Linux on 7000 computers - Priceless (and free)
</quote>

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Linux ja pelaaminen?
« Vastaus #15 : 23.09.05 - klo:23.10 »
Civilization pelistä on olemassa OS versio:

http://www.freeciv.org/index.php/Freeciv

Jota voi siis pelata verkossa muita vastaan tai sitten pelkästään omalla koneella "botti" pelaajia vastaan... :)

Kiitos Pete!

Olin jostain syystä unohtanut tarkistaa tuon projektin tämänhetkisen tilanteen ja oli mukava yllätys huomata että tuostahan on jo 2-versiokin olemassa.
Nyt vaan asentelemaan, sillä tuohan näyttää löytyvän ihan Synapticillakin (Universesta)  :D

Mikko

Mikko Saarinen