Hei,
Päädyin pari päivää sitten asentamaan Ubuntun (6.06), lähinnä siksi että sitä sanottiin monessa paikassa helpoksi linux-aloittelijalle.
Tavoitteenani on tehdä tästä koneesta kotipalvelin johon tulisi myös veljelle ja parille kaverille shell-tunnukset jotta he pääsevät pistämään palvelimelle nettisivuja, irssaamaan ja muuta sellaista.
Haluaisin kuitenkin lukita nämä käyttäjät kotikansioihinsa niin etteivät he pääse edes listaamaan mitä muissa kansiossa on paitsi heidän kotikansiossaan ja sen alaisissa kansioissa, tiedän toki että he eivät mitään pääse kotikansionsa ulkopuolella muokkaamaan (tai ainakin olen näin käsittänyt) jos heillä on normaalioikeudet, mutta en halua että he voisivat systeemin/minun tiedostojani edes listata.
Itse totesin että chmodaamalla oman kansioni 700 sain sen estettyä heiltä, mutta en viitsisi kaikkia järjestelmäkansioita yms. chmodaamaan 700:lla ja tämä tuskin tekisi käyttöjärjestelmällekkään hyvää? vai?
Sen tiedän että tämä on jotenkin mahdollista (tiedä sitten kuinka vaikeaa), esim. Kapsi Internet-käyttäjät ry (
www.kapsi.fi käyttää jotakin systeemiä joka tekee tämän.
OpenSSH:ta käytän (toki voin vaihtaa
) ja Ubuntu on 6.06
Kiitoksia jo etukäteen, oli sitten vastaus "sorry ei onnistu" tai "juu näin onnistuu: ..."