En saa mitään (kokeilemaani) jakelua, jossa on uusi Linux, käynnistymään Fujitsu-Siemensin Amilo Li 1718 -kannettavassa. Olen kokellut Ubuntu 10.04:ää, 10.10:ä ja Fedora 13:sta. Debian 5.0 (2.6.26 versio Linuxista) käynnistyy ihan hyvin, samoin Nexenta (jossa Solariksen ydin). Jos lisää käynnistysparametriksi acpi=off niin sitten se käynnistyy, mutta on tahmea ja virranhallinta ei toimi (akkun tiedot ja kellotaajuuden skaalaus).
Jämähtää joka kerta SATA-ohjaimesta kertovan ilmoituksen kohdalle (laitan tarkemman ilmoituksen heti kun joudan). Mitään varsinaisia virheilmoituksia ei tule. Kokeilin ilman kiintolevyä, mutta siitä ei ollut apua. Ainakin Ubuntu 10.10:llä tuo tuntuisi pääsevän eteenpäin, jos painaa virtanappia, tosin työpöydälle en ole päässyt, mutta ainakin säätää resoluution KMS:llä (ymmärtääkseni).
BIOSissa ei ole juurikaan (fiksuja) asetuksia SATA:lle tai IDE:lle sen paremmin. Myöskään Plug and Playstä ei ole asetuksia.
Näytönohjaimesta (ATI Xpress 200 tjsp.) tai wlanista (Atheros) en usko olevan kyse (kaikkein hankalimmat osat tähän mennessä). nomodeset-käynnistysparametrillä ei ollut merkitystä.
Nyt tuossa koneessa on Ubuntu 9.04 ("jaunty"), jonka tuki loppuu tällä viikolla, joten olisi tarve saada jotain uudempaa (mieluiten) ja paremmin tuettua tilalle. Ei ole minun koneeni, mutta minun murheeni kylläkin, enkä pidä 8.04 LTS:ää enää uudemman ilmestyttyä vaihtoehtona.
Jos jollain on Fujitsun Amilo Li 1718 kannettava (juurikin tuo malli), niin haluaisin tietää miten sen kohdalla käy. Samoin jos jollain on samanlainen ongelma. Asiantuntevista neuvoista on tietenkin eniten iloa (sellaista kaipaisin suuresti), mutta alan olla neuvoton, pienikin huomio voi olla tärkeä.