Kirjoittaja Aihe: Peruskäyttöä olohuoneessa  (Luettu 1681 kertaa)

jalaiho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Peruskäyttöä olohuoneessa
« : 17.10.10 - klo:00.28 »
En osannut laittaa sopivaa otsikkoa, mutta kuvailen tilanteen seuraavassa kappaleessa. Yritin etsiä haulla, mutta en keksinyt mitä olisin hakenut.
Olohuoneessa on yksi läppäri joka pääasiassa on palvellut spotify-koneena, mutta samalla koneella on myös paljon valokuvia. Ja se on Vista-kone. Vistasta haluaisin päästä eroon, ja ubuntu olisi se seuraava. Olohuoneessa on myös toinen kone, samsung miniläppäri jossa tällä hetkellä on ubuntu. Lisäksi on työpöytäkone jossa on ubuntu ja Wxp. Kaikki ovat samassa langattomassa verkossa ja ideaalitilanteessa kaikki voisivat lukea toistensa tietoja. Mutta mistä lähteä liikkeelle? Olen kyllä lukenut ubuntun ohjeita, mutta ei ole vielä paljoa auttanut.

jalaiho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Peruskäyttöä olohuoneessa
« Vastaus #1 : 17.10.10 - klo:00.37 »
Edelliseen vielä lisään että pitäisi pystyä vaihtamaan musiikkia miniläppärillä, eli siis joku BT yhteys spotifyn kanssa tai etätyöpöytä. Ja sellainen vielä; kuinka saa Netbook-versioon vasemman puolen kuvakkeiden kokoa säädettyä?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Peruskäyttöä olohuoneessa
« Vastaus #2 : 17.10.10 - klo:09.55 »
Useamman koneen tiedostojen jakaminen, vaikka mukana on sekaisin Ubuntu ja Windows koneita onnistuu helposti ja toimii hyvin ... mutta tuolla arkkitehtuurilla siitä tulee, mielestäni, painajaismaista käytännössä. Koneiden päivitystilanteet, koneen sammuksissa olo, datan lisäys, käyttöjärjestelmäpäivitykset jne, aina saavat aikaan tilanteen että datat eivät löydy tai löytyvät osittain silloin kun dataa tarvitsisi. Luotettavat ja helposti palautettavat backupit jäävät myös haaveeksi tuollaisessa.

Kannattaa käyttää tiedostopalvelinta, jossa on seuraavat ominaisuudet:
- aina päällä (voi luottaa, että joku tietty data löytyy aina)
- kaikki data on tällä palvelimella ja siitä otetaan varmistuksia
- tarve jatkuviin päivityksiin hyvin pieni, koska konetta ei käytetä muuhun ja omassa alaverkossa
- ei tarvita kunnollista näyttöä
- paljon levytilaa
- voi sijoittaa pois hurisemasta jonnekin muualle kuin olohuoneeseen
- hakemistorakenne on järkevä

Teknisenä toteutuksena Samba on ehkä helpoin ja ihan hyvä. Tämänkin Forumin wikistä löytyy siihen ohjeistusta. Käyttäjätunnukset ja tiedostojen suojaukset Samban omien oikeuksien lisäksi tulevat tietysti eteen sen konfiguroinnissa joten se ei ole aivan triviaali konfiguroitava.

Etätyöpöytä löytyy Ubuntusta vakiona - System - Preferences - Remote Desktop . Windowsissa voi tähän liittyen käyttää esim. VNC:tä, mutta muistaakseni XP:n omakin toimii edellisen kanssa.

Käyttöön liittyviä asioita:
- uudet valokuvat ja musat jms. puretaan jollekin työasemalle ja ensimmäinen asia on kopioida ne tiedostopalvelimelle
- tässä vaihtoehdossa työasemien välisiä yhteyksiä ei tarvita juuri milloinkaan
- esim. "korvaamattomasta musiikkiarkistosta" voi ottaa olohuoneen pääasialliselle musakoneelle, sille joka on kytketty audiojärjestelmään, backupit koko ajan. Tähän soveltuu esim. scripti joka ajetaan yhdellä komennolla. Työasemillahan on helposti isoja levyjä joita voi käyttää tällaiseen. Vastaavasti työasema voisi oikeasti käyttää tätä omaa levyään musan soittoon, jolloin backupin toimivuus on jatkuvasti varmistettu.
- työasemien levyjä voi muutoinkin käyttää nopeisiin, tilapäisiin ja tärkeisiin backuppeihin, kunnes ehtii ajaa serverin koko levystä oikean backupin
« Viimeksi muokattu: 17.10.10 - klo:10.09 kirjoittanut Ganymedes »