Kirjoittaja Aihe: DVD ei toistu Xubuntulla[RATKAISTU]  (Luettu 2554 kertaa)

jarkai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
DVD ei toistu Xubuntulla[RATKAISTU]
« : 16.10.10 - klo:09.22 »
Olen aivan noviisi koko Linuxin kanssa. Sain asennettua vanhaan PC koneeseen Xubuntun. Keskusmuisti 512megaa. Intel pentium 4 löytyy myös, kiintolevyllä vajaa 40 gigaa muistia. Kone varmaankin vuodelta 2002 tai 2003. Ensin asensin Kubuntun 6. jotain version, joka toimi, mutta sitä ei voinut päivittää ilmeisesti enää. Sitten kokeilin uusinta Kubuntua, mutta asennus aina kaatui. Vaihdoin DVD -aseman, mutta sama toistui. Kiintolevyllä ei pitäisi olla mitään vikaa, ainakaan kun dos -tilassa testasin. Kirpputori DVD -aseman sisällä oli Xubuntu joka sitten asentui, päivitin sen uusimpaan versioon saman tien. Kokeilin katsoa DVD:tä, mutta ilmoitti jotain plugineista, joita tarvitaan. Olen käyttänyt pc:llä vlc playeria. Kuinkas sen saisi Xubuntuun asennettua? Se ainakin toisti aika hyvin. Muutenkin kiinnostaisi tietää tästä Xubuntusta enemmän. Wiki on aika lyhyt. Laittaisiko joku hyviä linkkejä?
« Viimeksi muokattu: 19.10.10 - klo:21.14 kirjoittanut jarkai »

terom

  • Vieras
Vs: DVD ei toistu Xubuntulla
« Vastaus #1 : 16.10.10 - klo:10.17 »
Kannattaisi mielummin ladata suoraan uusin versio ja tehdä siitä asennuslevy tai laittaa se usb tikulle.
Xubuntu on ihan hyvä vaihtoehto tuohon koneeseen.

Eli valittavissa taitaa olla tällä hetkellä kaksi versiota.
10.04 LTS on pitkän tuen versio
10.10 on normaali versio

10.10 kysyy asennuksen yhteydessä, että asennetaanko lisäosia joita tarvitaan juuri DVD toistoon ja muuhun vastaavaan.

Tämänhetkisellä asennuksella tai sitten jos noissa uusissa asennuksissa ei DVD:t toistu kannattaa kokeilla ensin asentaa (x)ubuntu restricted extras paketti.

Jos ei vieläkään niin kannattaa myös ehkä tutustua medibuntu sivustoon.

Vlc playerin pitäisi löytyä tietääkseni ihan kun paketinhallintaan kirjoitat vlc ja asennat.
Tai sitten komentoriviltä etsit paketin jotenkin
Koodia: [Valitse]
apt-cache search vlcja sitten
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install haluttu_paketti
Itse käytän eri linux jakelua, eli toivottavasti meni oikein nämä Ubuntu spesifiset asiat.  :)

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: DVD ei toistu Xubuntulla
« Vastaus #2 : 16.10.10 - klo:11.09 »
Xubuntu spesifiset ohjeet: ;)

Kaiva systeemi-valikosta "Ubuntu software center" ja kirjoita hakukenttään restricted. Valitse listalta "xubuntu restricted extras" ja klikkaa install-nappulaa.

Kirjoita sitten hakukenttään vlc, valitse listalta ja asenna.

Myös smplayer saattaa olla tutustumisen arvoinen.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16343
    • Profiili
Vs: DVD ei toistu Xubuntulla
« Vastaus #3 : 16.10.10 - klo:11.19 »
Kokeilin katsoa DVD:tä, mutta ilmoitti jotain plugineista, joita tarvitaan. Olen käyttänyt pc:llä vlc playeria. Kuinkas sen saisi Xubuntuun asennettua? Se ainakin toisti aika hyvin.

VLC:n tai järjestelmän mukana tulevan mediasoittimen lisäksi tarvitset kodekkeja ja libdvdcss2-kirjaston, jolla kierretään useimmilla kaupallisilla DVD-levyillä käytetty CSS-suojaus. Toisin kuin Windowsissa, Ubuntussa libdvdcss2 ei tule VLC:n mukana vaan se on asennettava erikseen esim. Medibuntusta.

Tarvittavat palikat voi asentaa päätteessä komennoilla:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install xubuntu-restricted-extras libdvdread4 libdvdnav4
sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh

Paketit voi asentaa myös graafisella työkalulla retun ohjeen mukaan, mutta libdvdcss:ää varten joudut ensin lisäämään Medibuntun pakettilähteisiin.

Lainaus
Muutenkin kiinnostaisi tietää tästä Xubuntusta enemmän. Wiki on aika lyhyt. Laittaisiko joku hyviä linkkejä?

Xubuntuun voi soveltaa pääosin Ubuntun yleisohjeistusta: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi

Esimerkiksi videotiedostojen ja DVD-elokuvien toistosta:
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Suljetut_tiedostomuodot#Ubuntu_restricted_extras
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Suljetut_tiedostomuodot#DVD-elokuvien_katsominen
« Viimeksi muokattu: 16.10.10 - klo:11.24 kirjoittanut nm »

jarkai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Vs: DVD ei toistu Xubuntulla
« Vastaus #4 : 16.10.10 - klo:13.56 »
Kiitoksia ohjeista, perehdyn huolella ja hitaasti :)
Seuraava kysymykseni koskee, kuinka saan Skypen koneeseen?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16343
    • Profiili
Vs: DVD ei toistu Xubuntulla
« Vastaus #5 : 16.10.10 - klo:14.05 »

jarkai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Vs: DVD ei toistu Xubuntulla
« Vastaus #6 : 17.10.10 - klo:12.55 »
Kiitos. Täällähän on hyvin apua tarjolla! Sitten seuraava ongelma:

Minulla on Telewellin TW-WLAN 802.11g/n usb -sovitin. Läppärillä minulla oli Kubuntu ennen Xubuntua ja tämä sovitin toimi hyvin. Nyt ei. Ajuri varmaankin puuttuu vai kiuinka?

juyli

  • Vieras
Vs: DVD ei toistu Xubuntulla
« Vastaus #7 : 17.10.10 - klo:22.18 »
Sitten seuraava ongelma: Minulla on Telewellin TW-WLAN 802.11g/n usb -sovitin.

Aikuisen oikeasti kannattaisi esittää viestiketjuun aiheena: "DVD ei toistu Xubuntulla"
uutena aiheena uuden otsikon alla.
Erilaisten otsikoiden perimmäinen idea on, että vastaaviin ongelmiin vastaus löytyisi otsikon mukaan, joten aihe löytyisi helpommin foorumin haulla.

jarkai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Vs: DVD ei toistu Xubuntulla
« Vastaus #8 : 18.10.10 - klo:10.42 »
Ok.