Kirjoittaja Aihe: Työpöytänäkymän/videokuva ja äänien siirtäminen TV-ruudulle  (Luettu 2527 kertaa)

pepofan

• Käyttäjä
    • Profiili
Moi! Olen yrittänyt saada ääntä ja kuva siirrettyä telkkariin tämmöisestä vanhahkosta koneesta (muistia 1,5gb, Intel celeron 2,5 GHz, Ubuntu 10.04 LTS, Kernel v2.6.35.4-maverick/). Nvidia näytönohjain ja Svideo-scart-piuha ... äänet kuuluu telkkarista, mutta kuvaa ei näy. En saanut kuvaa näkymään enkä ääntä kuulumaan, kun minulla vielä joku aika sitten oli Windows XP käytössä. Eli edistystä on tapahtunut, kun ääni jo kuuluu. Ehkä haaveen toteutuminen videoiden kattomisesta isommalta ruudulta on jo oven takana?

tuomas83

• Käyttäjä
    • Profiili
Ääni sulla tulee varmaan jostain äänikortin kuulokeliitännästä ja sillä ei ole mitään tekemistä kuvan kanssa.

Omassa läppärissä kuvan saaminen tykille (vga -piuha) tai telkkuun (s-video piuha) vaatii näytönasetusten säätämis ohjelman käynnistämisen. Eli Järjestelmä->Asetukset->Näytöt.  Silloin tietokone löytää näytöt ja alkaa lähettää niihin singaalia. Siitä voi sit samalla säätä kaikkien näytttöjen resoluutiot kuntoon. Näyttöjen vasempaan kulmaan ilmestyvä kuvake katoaa, kun ohjelman sammuttaa. Näin siis intelin integroidulla näytönohjaimella. Voi olla, että Nvidia vaatii jotkin omat ajurit toimiakseen.

Suosittelen kyllä videoiden polttamista DVD: lle ja katsomista sitä kautta. S-video piuhalla toi kuva on meinaan aika kehno. Saatika sit kaikkia muita ongelmia mitä s-video kikkailu tuo tullessaan, kuten mustavalkonen kuva, vääntynyt kuva, väärä resoluutio ym. ym.

juyli

• Vieras
Nvidia näytönohjain ja Svideo-scart-piuha ... äänet kuuluu telkkarista, mutta kuvaa ei näy.

Olen käyttänyt VGA:ta katsellessani tietokoneen DVD:tä tai muuta videotiedostoja TV:stä. Käytin
randr -ohjelmaa.   http://linux.fi/wiki/Monen_n%C3%A4yt%C3%B6n_j%C3%A4rjestelm%C3%A4t

Vanhan kannettavan ominaisuutena on, ettei videokuvaa (leffaa tms.) näy molemmilla näytöillä (TV/kannettava),
vaan kuva näkyy vain toisella näytöllä, joten toinen näyttö on otettava pois käytöstä.
Lisää RandR -ohjelmasta: http://linux.fi/wiki/RandR

pepofan

• Käyttäjä
    • Profiili
Terve! Kiitos vastuksista. Tulin johtopäätökseen, että antaa ton Svideon olla. Dvd:lle polttaminen tosiaan vähän iisimpää.