Kirjoittaja Aihe: Music player daemon ja ADSL-kotiboksi.  (Luettu 1412 kertaa)

pahakurki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Music player daemon ja ADSL-kotiboksi.
« : 09.10.10 - klo:16.53 »
Morjensta!

Mikrobitistä luin mielenkiintoisen artikkelisarjan linuxista mediakone ja olisin kiinnostunut tuon Music Player Daemonin toimimaan.

Ohjeissa neuvotaan, että koneelle pitäisi asettaa staattinen ip-osoite reitittimen asetuksista. Mulla on käytössä saunalahden ADSL-liittymän mukana tullut ADSL-modeemi. En ole saanut selville, onko tuossa samalla reititin. Olen vähän aloittelija noiden verkkopuolen juttujen kanssa samoin kuin linuxin. Pitääkö mun ostaa erillinen reititin tai modeemi jossa on reititin.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Music player daemon ja ADSL-kotiboksi.
« Vastaus #1 : 11.10.10 - klo:01.41 »
Katsopa ohjekirjasta, miten tuon boksin asetuksia pääsee tarkastelemaan. Yleensä selaimella täytyy mennä sopivaan osoitteeseen ja antaa käyttäjätunnus ja salasana. Tuolta asetuksista pystynee päättelemään, toimiiko boksi reitittimenä.

Muistan tuota ohjetta joskus katselleeni, eikä tuo staattinen osoite ole sinänsä pakollinen, jos NAT ei ole käytössä. Koneen löytäminen on tietysti haasteellisempaa, jos ip-osoite ei ole aina sama, mutta tätä voi kiertää esimerkiksi DynDNS:llä.

Pahoittelen, että tuli hieman vaikeaselkoista tekstiä, mutta ehkä pääset noilla jo alkuun.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Music player daemon ja ADSL-kotiboksi.
« Vastaus #2 : 11.10.10 - klo:07.54 »
En tunne kyseistä ohjetta, mutta reitittimen vaatimus tulee varmaankin siitä, että on järkevintä pystyttää tuo systeemi omaan aliverkkoon.

Oma aliverkko saadaan aikaiseksi tällä NAT-tavalla. Oma aliverkko on muutoinkin järkevintä aina jos kotona on useampia koneita (ja miksei muutoinkin mutta tämä on eri keskustelu).