Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU] Ubuntu 10.04 LTS Lucid Lynx xserveri ei käynnisty  (Luettu 2141 kertaa)

Lautanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Nvidia-ajurit aiheutti taas vaihteeksi erroria vaikka en muista taaskaan muuttaneeni yhtään mitään, niin päättelin nerokkaasti että pistän koko xserver-xorg -hässäkän uusiksi ja komensin että apt-get remove --purge xserver-xorg ja sitten apt-get install xserver-xorg ja sen jälkeen ei edes vikasietotilassa saanut grafiikkoja. Sitten yritin kaikenlaista sudo apt-get install -reinstall ubuntu-desktoppia ja muuta mutta se ei oikein onnistanut.

Onko mahdollista rakentaa nyt jotenkin uusiksi tämä xserver hässäkkä ainakin aluksi niin, ettei mitään nvidiaan liittyvää pääse mukaan?

EDIT:

Tämmöistä tulee kun komennan että startx

(EE) Failed to load module "X" (module doesn to exist, 0)  (missä X on nouveau/nv/vesa/fbdev)
(EE) No drivers available

Fatal server error:
no screens found

sitten jotain höpinää jostain lokista ja sitten

giving up.
xinit: no such file or directory (errno2) unable to connect to x server
xinit: no such process (errno3) unexpected signal 2
xauth: error in locking authority file home/minä/.Xauthority

/etc/X11 -kansiossa ei ole tiedostoa, jonka nimi olisi "xorg.conf" mutta ilmeisesti sitä ei nykyään enää tarvita, niin tuskin ongelma on siinä (eikä erroreissa "(EE)" mainita mitään että missing /etc/X11/xorg.conf)

Eikö minulla nyt ole esimerkiksi VESA:aa siis? Voiko sen jotkenkin asentaa uudelleen?
« Viimeksi muokattu: 05.10.10 - klo:18.05 kirjoittanut Lautanen »

Lautanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 LTS Lucid Lynx xserveri ei käynnisty
« Vastaus #1 : 04.10.10 - klo:11.20 »
Kamoon! Kertokaa nyt edes olenko käsittänyt jotain väärin tai voinko selventää tätä asiaa jotenkin.  ???

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 LTS Lucid Lynx xserveri ei käynnisty
« Vastaus #2 : 04.10.10 - klo:12.23 »
Koitapa ladata paketti
xserver-xorg-video-nouveau
ja ellei se itse ehdota asentaessa niin sitten vielä lisäksi paketti
libdrm-nouveau1

Noilla luulisi ainakin valituksen nouveun puutteeista oikenevan.
Ei löydy screeniä, jos ei ole ajurikaan käytössä.

Mitä tunnistuu/jää tunnistumatta selviää lokista
/var/log/Xorg.0.log

Tämä neuvot näin ATI:llisen käyttäjän aprikoimana :D

Ystävällisin terveisin

Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Lautanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 LTS Lucid Lynx xserveri ei käynnisty
« Vastaus #3 : 05.10.10 - klo:18.04 »
KIITOS!

xserver-xorg-video-nouveau -paketti ei auttanut mutta päättelin että vesan saa asennettua samalla tavalla, että xserver-xorg-video-vesa.

Nyt sain ainakin jonkinlaiset grafiikat! Tästä on hyvä Jatkaa.

juyli

  • Vieras
EDIT:
Tämmöistä tulee kun komennan että startx

Startx toimi aikoinaan, kun käytössä oli /etc/inittab ja sen kukin käynnistystaso.
Nykyisin Ubuntu-jakeluissa käynnistetään taI suljetaan gdm kokonaisuudessaan.
Esim.
Koodia: [Valitse]
sudo which gdm-stop
Koodia: [Valitse]
/usr/sbin/gdm-restart

Lautanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Juu-u, mutta nyt olikin kyse xserver -ongelmasta eikä gdmmästä. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin gdm tarvitsee yhä x:ää näkyäkseen. Ja x:än saa yhä käyntiin (tai ainakin itse saan) esim. startx:llä.