Kirjoittaja Aihe: Synaptic package manager  (Luettu 3379 kertaa)

pamputtaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Synaptic package manager
« : 06.06.06 - klo:19.32 »
Olen kirjautuneena pääkäyttäjänä, silti vaan ohjelma herjaa, että vaatii pääkäyttäjän oikeudet. En ole löytänyt kohtaa missä antaa pääkäyttäjän salasanat. Missä mättää?
Asennus Ubuntu-server BB 5.10 xubuntu-desktop
« Viimeksi muokattu: 06.06.06 - klo:19.34 kirjoittanut pamputtaja »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Synaptic package manager
« Vastaus #1 : 06.06.06 - klo:19.38 »
Olen kirjautuneena pääkäyttäjänä, silti vaan ohjelma herjaa, että vaatii pääkäyttäjän oikeudet.

jälleen kerran... toivottavasti et ole.

softa on tarkoitus ajaa sudon avulla, ja gnomessa pikakuvakkeeseen viritetään automaattisesti sen graafinen vastine gksu.
Janne

pamputtaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Re: Synaptic package manager
« Vastaus #2 : 06.06.06 - klo:19.50 »
No, tuotaa.. Olen lukenut wikistä jo kohtalaisesti, mutta en vissiin sitten ymmärtänyt/huomannut ihan kaikkea. Minulla on siis admin oikeudet, joten olenko kirjautuneena pääkäyttäjänä? (selvitin komennolla groups)

Mistä minä sitten ton synapticin saan toimimaan?

*miettii asiaa hetken saunan lauteilla*

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Synaptic package manager
« Vastaus #3 : 06.06.06 - klo:20.06 »
No, tuotaa.. Olen lukenut wikistä jo kohtalaisesti, mutta en vissiin sitten ymmärtänyt/huomannut ihan kaikkea. Minulla on siis admin oikeudet, joten olenko kirjautuneena pääkäyttäjänä? (selvitin komennolla groups)

siis jos et kuulu ryhmään 0 (root) et ole pääkäyttäjä, mutta jos kuitenkin kuulut ryhmään admin, on sinulla mahdollista saada pääkäyttäjän oikeudet hetkeksi komennon sudo avulla.

Mistä minä sitten ton synapticin saan toimimaan?

komenna komentoriviltä:
Koodia: [Valitse]
$ sudo synaptic
tuolla pitäisi toimia ja jos ei toimi, niin katsotaan lisää.
Janne

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Synaptic package manager
« Vastaus #4 : 06.06.06 - klo:20.14 »
Ja jos sinulla on Gnome, Synapticin pitäisi löytyä valikosta.
alias vililikku

pamputtaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Re: Synaptic package manager
« Vastaus #5 : 06.06.06 - klo:20.19 »
Janne: Kiitos! toimii :) Eli jos vaikka ohjelman kuvake löytyy graafiselta puolelta, niin ohjelman vaatiessa admini-oikeuksia, pitää ohjelma käynnistää päätteeltä.

Vililiikku: BB 5.10 server + xubuntu-desktop

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Synaptic package manager
« Vastaus #6 : 06.06.06 - klo:20.21 »
Janne: Kiitos! toimii :) Eli jos vaikka ohjelman kuvake löytyy graafiselta puolelta, niin ohjelman vaatiessa admini-oikeuksia, pitää ohjelma käynnistää päätteeltä.
Ei välttämättä. Esim. Gnomessa kun käynnistät Synapticin, se komentaakin gksu synaptic (tietääkseni). Silloin avautuu ikkuna mikä kysyy salasanaasi, koska Synaptic käynnistetään "sudolla".
alias vililikku