Munulla on n.vuoden vanha pöytäkone, Intelin 64-bittinen prosessori, 2 kiintolevyä ja muistia 8 GB. Kone on testialustana eri käyttiksille. Käynnistäjänä on BootIt NG, joka osaa käynnistellä Linuxit ja Windowsit, joita molempia on ollut asennettuna. Tarkoitukseni on käyttää VirtualBox:n avulla virtuaalijärjestelmiä, sen takia muistia on riittävästi.
Haluaisin pitkään tuetun käyttöjärjestlmän VirtualBoxin alustaksi ja olen yrittänyt asennella Ubuntu 10.04 ja siihen pohjautuvaa LinuxMint 9:tä tässä mielessä.
Nyt käynnistäjän lataaja BootIt siis osoittaa käynnistettävän osion, jossa siis on juuriosio ja boot-hakemisto sen sisällä. Kaikille Linuxeille on yhteinen swap-osio. Kaikki työtiedostoni olen pannut eri osiolle, joka siis mountataan kaikkiin Linux-asennuksiin.
Ensimmäisen levyn MBR siis on BootIt:n hallussa, se on lisäksi asennettu omalle 7,8 Mb pikkuiselle primaariosiolle. Linuxit asennan siis kukin yhdelle erilliselle levyosiolle, jonka ensimmäinen sektori jää grub:n käyttöön, käyttöjärjestlmät siis eivät koske MBR:aan asennuksen yhteydessä.
Homma on toiminut hyvin tähän astisilla käyttöjärjestelmillä useammassakin koneessa, yhdessä on myös LinuxMint 9 32-bittisenä ilman ongelmia. Nyt yritykset asennella 64-bittinen Ubuntu ja kumppanit eivät toimi. Ensimmäisessä kiintolevykäynnistäessä tulee ensin bios-ilmoitukset, sitten BootIt- valikko, valitessani siitä tämän viimeisen Ubuntun versioita, grub-valikko tulee normaalisti näkyviin ja sitten siitä normaalin käynnistyksen valittuani saan ilmoituksen, että grub ei löydä juurilevyosiota, jossa se itse siis on asennettuna. Ilmoituksessa on mainittuna UUID:n pitkä koodi, joka on on sama kuin Knoppixin Gparted-ohjelmassa ilmoitetu kaivatun juuriosion UUID.
Tätä kirjoitan 64-bittisellä openSUSE 11.3:lla, joka kyllä nurisematta on toiminut saman tyyppisellä asennuksella (samalla osiolla, jossa oli aikaismmin Ubuntun asennus).
En ole kyllä kokeillut asentaa 32-bittistä versiota tälle koneelle.
Vaatiko 64-bittinen Ubuntu oman boot-osion? Bugi?