Jos jaksaisi opetella CD-levyn tekoa voisi tehdä tietenkin pankki-rompun, mutta tämänhetkinen järjestelmäni perustuu normaaliin Ubuntuun SD-kortilla, joka on mekaanisesti laitettu kirjoitussuojattuun tilaan.
Käynnistyksessä herjaa, ettei voi luoda /dev/NULL:ia, ja sitä yrittää aluksi vähän turhankin pitkään, mutta sen skippauksen jälkeen muuten Pankki-Ubuntuni toimii moitteetta.
Koska tiedostojärjestelmä on kirjoitussuojattu mekaanisesti, siihen on varsin hankala murtautua.
Samasta syystä joutuu muuttamaan /etc/fstab:ia vähäsen, jotta kone käynnistyy pienillä ongelmilla:
etc/fstab-näyttää omassani seuraavalta:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc nodev,noexec,nosuid 0 0
# /dev/sdc1
UUID=sdc1:n uuid / ext4 errors=remount-ro 0 1
tmpfs /dev tmpfs rw,size=1m 0 0
tmpfs /tmp tmpfs rw,size=200m 0 0
tmpfs /home/user tmpfs rw,size=200m 0 0
tmpfs /var/log tmpfs rw,size=200m 0 0
tmpfs /media tmpfs rw,size=1m 0 0
tmpfs /var/spool/cups tmpfs rw,size=200m 0 0
Noi tmpfs:t on ramlevyjä:
Laitteet tarvitsevat ramlevyn, jotta uudet laitteet voidaan yhdistää. Ongelmana /dev/null, joka näytetään luotavan ennen fstab:n suorittamista.
Seuraavat ramlevyt luodaan: /dev, /tmp, /home/user, /var/log, /media ja /var/spool/cups
/dev luodaan, jotta järjestelmään voidaan ajon aikana tuoda laitteita.
/tmp luodaan, jotta ohjelmat voivat luoda väliaikaistiedostoja.
/home/user luodaan, jotta ohjelmat voivat laittaa oletusasetukset.
/var/log luodaan, jotta ohjelmat ja järjestelmä voi kirjoittaa lokeihin.
/media luodaan, jotta muistitikkujen käyttö olisi mahdollista.
/var/spool/cups luodaan, jotta tulostaminen olisi mahdollista.
Mitään Flashiä tai Javaa ei käsittääkseni järjestelmässäni ole.
Ainakaan kovin helppo ei luulisi järjestelmääni murtautumisen olevan, kun ei pääse kirjoittamaan ohjelmiin.
Muutamia asetuksia olen muutellut: Firefoxin kotisivu taitaa olla pankin etusivu, lisäksi siinä on muutama kirjanmerkki verkkokauppoihin. Niitä ei pysty käyttäjä lisäämään kuin bootin sisällä.
Lisäksi tulostimen olen lisännyt jo valmiiksi, ja niitäkään ei pystytä normaalissa käytössä lisäilemään.
Lisäksi käyttäjälle olen laittanut selkeän pankki-taustakuvan, jotta käyttäjä varmasti huomaa, että kyseessä on pankki-järjestelmä, joka käynnistyy.
Periaatteessa päivittäminen on mahdollista poistamalla kirjoitussuojauksen väliaikaisesti pois ja päivittämällä normaalisti. Tosin sen jälkeen joutuneen puhdistaa /dev-kansio uudestaan.
Oikeastaan, mitä itse kaipaisin, niin ratkaisuehdotuksia tohon /dev/null-ongelmaan tai ainakin kiertoa, jotta boottiaika parantuisi.