Kirjoittaja Aihe: Windowsin rinnalle Ubuntu  (Luettu 5188 kertaa)

gepardi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Windowsin rinnalle Ubuntu
« : 20.09.05 - klo:02.57 »
Heippa!

Tosi roheella koneellani on Windows 98 SE ja yritin tuossa äsken asentaa Ubuntun rinnalle. Ei suostunut alkamaan edes asentuun vaikka lukee ekaksi cd:ltä. Olen ladannut Ubuntun näiltä sivustoilta... Oisko siinä tullut jokin vika latauksen aikana vai löytyykö se vika täältä hiiren toisesta päästä?

Mikä neuvoksi?

Gepardi

jouro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Windowsin rinnalle Ubuntu
« Vastaus #1 : 20.09.05 - klo:04.11 »
onko partitiot tehty oikein? eihän linuxii voi ymmärtääkseni muuten asentaa wintoosan rinnalle.

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: Windowsin rinnalle Ubuntu
« Vastaus #2 : 20.09.05 - klo:06.24 »
Win 98:ssa ainakin on mahdollisuus tehdä boottilevyke ja käynnistämällä siltä, <crtr>+<alt>+<del> [hih - wintoosan tärkeimmät näppäimet], ja suorittamalla komennon fdisk pääset viipaloimaan kovalevyä - ota reilu osa 'hyötykäyttöön'. Itse asentaessani Ubuntua - tosin XP:hen - oli tehtävä partitiointi Partition Magic 8.0:lla ja pikku muutos boottijärjestykseen -> setup-valikossa, minkä saat näkyviin kun painat 'jotain nappia' [riippuu koneesta] käynnistettäessä, muutat boottausjärjestyksen niin, että CD-rom on ensimmäisenä.

Sitten vain käynnistät ja seuraat ohjeita - verkkoyhteys on oltava päällä, koska asennuksen aikana lisäosia haetaan verkosta ... ensikäynnistyksessä tulee oikeaan yläkulmaan punainen pompula, jota klikkaamalla saat koko läjän päivityksiä ja Ubuntu Forums:sta saa hakusanoilla vastauksen lähes kaikkeen, mitä kuvitella saattaa... tätä kirjoittaessa ei Ubuntu Guide palvelin ollut tavoitettavissa, mutta siellä on lisää tietoa mm. tyyliin How to : install ***** :)

Lycka till.


mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Windowsin rinnalle Ubuntu
« Vastaus #3 : 20.09.05 - klo:08.53 »
Jos UbuntuGuiden palvelin on pimeänä, niin tuo opas on saatavilla myös suomenkielellä osoitteesta http://koti.mbnet.fi/mikko75/ohjeet/ubuntuguide/index.html

Pahoittelen suunnattomasti, että tuo alkaa olla kohta turhan vanha versio, mutta kyllä siitä tärkeimmät löytyy.

Mikko

Mikko Saarinen

gepardi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: Windowsin rinnalle Ubuntu
« Vastaus #4 : 20.09.05 - klo:23.05 »
No, olen nyt yrittänyt täällä formatoida ja osioida - huonolla menestyksellä. Ensinnäkin olen varmaan mennyt poistamaan osioita väärässä järjestyksessä, niin en ole saanut jatko-osiota poistettua ilveelläkään. Toisekseen  otanko käyttöön suuren aseman tuen vai mitä se fdisk nyt sitten kysyykään? Ja saanko fdiskillä aikaiseksi jotain järkevää osiointia, tumpelo kun olen.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Windowsin rinnalle Ubuntu
« Vastaus #5 : 21.09.05 - klo:07.10 »
Katsopa tämä seuraava viestiketju, jossa kysellään samaa asiaa:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=304.0

Mikko

Mikko Saarinen

mika65

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Windowsin rinnalle Ubuntu
« Vastaus #6 : 21.09.05 - klo:16.35 »
Moi!

Mä asensin windows Xp koneeseen Ubuntu linuxin, eli koneella oli levy osioitu yhdeksi primääripartitioksi (C:) ja käynnistin Ubuntun asennus CD:llä. Asennuksessa valitsin hda1 osiolta 5 Gt tilaa linuxille ja annoin linuxin hoitaa osiot. Käynnistys mbr:lle ja asennus hoiti myös windowsin asennusvalikkoon.

Kaikki toimii nätisti, grub lataa linuxin tai Xp:n.
Helpoin linux asennus sitten Mepis-linuxin.

Genomen työpöytä vaikuttaa myös upealle.

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: Windowsin rinnalle Ubuntu
« Vastaus #7 : 29.12.05 - klo:18.52 »
Jep - katsoin ensin "partitiointi"-hakusanalla...  ;D

Ongelmaani en kuitenkaan löytänyt ratkaisua - nimittäin : Kuinka Ubuntu 5.10:ssä tehdään uusi osio. Valikossa on QTParted-editori, mutta se vain näyttää olemassaolevan ja kertoo, että :

01 /dev/hdc1   active  147.25GB (start 0.03GB end 147.25GB)
02 /devhdc2  extended  1.80GB (start 147.25GB end 149.05GB)
03 /dev/hdc5  linux-swap  1.80GB (start 147.25GB end 149.05GB)

"Operations"-kohdassa create, resize ja move ovat passiiveina (vaaleina). Format ja delete ovat kyllä aktiiveina, mutta jostain syystä en niitä haluaisi käyttää :)

Mitä haluaisin : Viipaloida - sanokaamme 50GB uuden osion (01:sta) varmuuskopiointikäyttöön... että mitä minun tuleekaan tehdä, etten mokaile ???

Ilmeisesti homma on tehtävä jotenkin toisin ... vaan ymmärrys loppui kesken [mikä on aika tavallista].

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Windowsin rinnalle Ubuntu
« Vastaus #8 : 29.12.05 - klo:22.22 »
Jep - katsoin ensin "partitiointi"-hakusanalla...  ;D

Ongelmaani en kuitenkaan löytänyt ratkaisua - nimittäin : Kuinka Ubuntu 5.10:ssä tehdään uusi osio. Valikossa on QTParted-editori, mutta se vain näyttää olemassaolevan ja kertoo, että :

01 /dev/hdc1   active  147.25GB (start 0.03GB end 147.25GB)
02 /devhdc2  extended  1.80GB (start 147.25GB end 149.05GB)
03 /dev/hdc5  linux-swap  1.80GB (start 147.25GB end 149.05GB)

"Operations"-kohdassa create, resize ja move ovat passiiveina (vaaleina). Format ja delete ovat kyllä aktiiveina, mutta jostain syystä en niitä haluaisi käyttää :)

Mitä haluaisin : Viipaloida - sanokaamme 50GB uuden osion (01:sta) varmuuskopiointikäyttöön... että mitä minun tuleekaan tehdä, etten mokaile ???

Ilmeisesti homma on tehtävä jotenkin toisin ... vaan ymmärrys loppui kesken [mikä on aika tavallista].

Itselläni löytyy Sovellukset->Järjestelmätyökalut->gparted ohjelma (käsittääkseni tuo on suunnilleen sama softa kuin tuo qtparted mutta vain gnomelle tarkoitettu).
Tuolla ainakin minä olen partioita muutellut, mutta äsken koitin sitä ja se on samalla tavalla passiiveina, eli joudut unmounttaamaan sen partion ensin mitä haluat muuttaa. Näin ainakin luulisin/muistelisin.
Eli joudut tuossa hommassa buuttaamaan esim livecd:llä että saat mulkattua tuota 01:stä. Ja varmuuskopiot kannattaa tietenkin ottaa kaikesta tarpeellisesta.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: Windowsin rinnalle Ubuntu
« Vastaus #9 : 30.12.05 - klo:03.18 »
Itselläni löytyy Sovellukset->Järjestelmätyökalut->gparted ohjelma (käsittääkseni tuo on suunnilleen sama softa kuin tuo qtparted mutta vain gnomelle tarkoitettu).
Tuolla ainakin minä olen partioita muutellut, mutta äsken koitin sitä ja se on samalla tavalla passiiveina, eli joudut unmounttaamaan sen partion ensin mitä haluat muuttaa. Näin ainakin luulisin/muistelisin.
Eli joudut tuossa hommassa buuttaamaan esim livecd:llä että saat mulkattua tuota 01:stä. Ja varmuuskopiot kannattaa tietenkin ottaa kaikesta tarpeellisesta.

Kiitos :)

Tätä vähän epäilinkin, että ns. pitkän kaavan mukaan... joo, varmuuskopiot tietysti ensin kun on aina se inha mahdollisuus, että tulee tehtyä joku peruskämmi :D