Ubuntu 24.04.1 LTS | Lataa ja asenna | Tutustu yhteisöön | Blogi | Yritysten tarjoamat palvelutValmistajien tukemat Ubuntu-tietokoneet: kannettavatietokone.fi uudet ja käytetyt sekä Lenovo-verkkokauppa
Moro, haluaisin asentaa fedora 13 ubuntun kanssa dualboottiin kokeilun vuoksi mutta tuosta LVM osioinnista en ymmärrä mitään
Et voisko joku valaista hiukan miten tuo onnistuu?
Moro, haluaisin asentaa fedora 13 ubuntun kanssa dualboottiin kokeilun vuoksi mutta tuosta LVM osioinnista en ymmärrä mitään Et voisko joku valaista hiukan miten tuo onnistuu?
Asenna Ubuntuun ensin se parempi grub *. Sitten vain normaali asennus osiointineen. LVM:ää ei kannata käyttää.
Miksei kannata käyttää LVM?
Itse olen ymmärtänyt LVM:n tuovan joustavuutta nimenomaan levytilan hallintaan. Eli pystytään lennosta lisäämään tai vähentämään tilaa lisäämällä / poistamalla fyysisiä levyjä ja allokoimalla niiltä tilaa haluttuihin sijainteihin.
Lainaus käyttäjältä: Tha-Fox - 18.08.10 - klo:13.44Itse olen ymmärtänyt LVM:n tuovan joustavuutta nimenomaan levytilan hallintaan. Eli pystytään lennosta lisäämään tai vähentämään tilaa lisäämällä / poistamalla fyysisiä levyjä ja allokoimalla niiltä tilaa haluttuihin sijainteihin.Nimenomaan. IMO jos on ehdottoman varma ettei tule ikinä muuttamaan alkuperäistä levyosiointia myöhemmin sillon ei ole LVM mitään hyötyä. Muissa tapauksissa juuri tuon joustavuuden takia se on hyvä olla. Parhaat omat kokemukset: lisäsin koneeseen toisen levyn, lisäsin LVM ja annoin uuden tilan partitionkäyttöön. Sitten vain kasvatettiin filesysteemi käyttämään uusi tila lennosta joka reiserfs kanssa toimi suoraan lennosta ilman mitään rebootteja.
Mitkä tiedostojärjestelmät muuten tukevat tuota lennosta suurentamista tai pienentämistä?
Nyt kun alkuun päästiin niin kertokaa joku omia kokemuksia fedorasta. Versiolla niinkään väliä mutta yleisesti mielipidettä toiminnallisuudesta, keveydestä, yhteensopivuudesta,helppoudesta, mahdollisia ongelmia, toimiiko wlan yhteydet helposti, ohjelmien asennus, yms mitä mieleen tulee.Mulla on linux lehden mukana tullut dvd mistä aion tuon asentaa.