Kirjoittaja Aihe: OpenOffice.org2 ja dokumenttien oletuskieli  (Luettu 2620 kertaa)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
OpenOffice.org2 ja dokumenttien oletuskieli
« : 04.06.06 - klo:19.11 »
törmäsin vähän tyhmään toimintaan tämän minun asennukseni kanssa ja ajattelin kysellä onko toiminta muilla samanlaista vai onko kyse vain jostain omasta konffaamisestani.

olen asentanut OO:lle soikon, joka toimiikin odotetusti aina kun dokumentin oletuskieli on suomi. jostain sysytä en kuitenkaan saa asetettua dokumentin oletuskieltä suomeksi, vaan se muuttuu käyttöliittymäkielen mukaisesti.

siis, jos asetan kohtaan:
Tools → Options... → Language Settings → Languages → Language of → User interface

brittienglannin ja kohtaan:
Tools → Options... → Language Settings → Languages → Default languages for documents → Western

suomen. saan ilmoituksen, että asetukset ovat käytössä uudelleenkäynnistyksenä jälkeen. käynnistän softan (tässä tapauksessa writer) uusiksi ja kuinka ollakaan jälkimmäinenkin asetus on muuttunut brittienglanniksi :(

testasin tuota niin monta kertaa, että voi melko varmasti sanoa dokumentin oletuskielen seuraavan käyttöliittymän kieliasetusta riippumatta kielestä ja minusta tämä on pirun typerää.

toivottavasti kyseessä on minun itseni aiheuttama tilanne, mutta jos ei ole, niin tietääkö kukaan onko kyse OO:n ongelmasta, ubuntun paketoidun version ongelmasta vai mistä ja onko ongelma jo yleisesti tiedossa?
Janne

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: OpenOffice.org2 ja dokumenttien oletuskieli
« Vastaus #1 : 04.06.06 - klo:20.10 »
olen asentanut OO:lle soikon, joka toimiikin odotetusti aina kun dokumentin oletuskieli on suomi. jostain sysytä en kuitenkaan saa asetettua dokumentin oletuskieltä suomeksi, vaan se muuttuu käyttöliittymäkielen mukaisesti.

Oikeusministeriö on julkistanut laajan oppaan PDF-oppaassa:

"OpenOffice.org versio 2. Kysymysten ja vastausten käsikirja

[--]

Raportissa on kuvattu myös monikielisen asiakirjatuotannon käyttäminen OpenOfficessa. Mukana on ohjeistus suomen- ja ruotsinkielisen käyttöliittymän hallintaan sekä useiden eri kielten oikoluvun ja tavutuksen käyttöön ja käyttöönottoon.

[--]"

http://www.om.fi/35953.htm

Katso erityisesti luku 3.13 - Miten saan käyttöön vieraiden kielten oikoluvun ja tavutuksen?

Toivottavasti löydät avun tuosta oppaasta.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: OpenOffice.org2 ja dokumenttien oletuskieli
« Vastaus #2 : 04.06.06 - klo:20.39 »
Katso erityisesti luku 3.13 - Miten saan käyttöön vieraiden kielten oikoluvun ja tavutuksen?

Toivottavasti löydät avun tuosta oppaasta.

kiitoksia vain vinkistä, tuosta luvusta löytyikin hyviä vinkkejä monikielisen dokumentin hallitsemiseen, mutta varsinainen ongelma jäi ratkaisematta.

ongelmani on siis tarkalleen ottaen nähtävästi se, että valikossa:
Tools → Options... → Language Settings → Languages → Default languages for documents on rasti kohdassa For the current document only. syystä tai toisesta checkbox ei ole lainkaan aktivoitavissa ja siksi oletinkin, että asetusta ei oteta huomioon.

ohessa vielä kuva tilanteesta.

Janne

Speque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Re: OpenOffice.org2 ja dokumenttien oletuskieli
« Vastaus #3 : 04.06.06 - klo:23.13 »
törmäsin vähän tyhmään toimintaan tämän minun asennukseni kanssa ja ajattelin kysellä onko toiminta muilla samanlaista vai onko kyse vain jostain omasta konffaamisestani.

olen asentanut OO:lle soikon, joka toimiikin odotetusti aina kun dokumentin oletuskieli on suomi. jostain sysytä en kuitenkaan saa asetettua dokumentin oletuskieltä suomeksi, vaan se muuttuu käyttöliittymäkielen mukaisesti.

Olen kironnut useaan kertaan aivan samaa ongelmaa, joten kyse ei luultavasti ole itse tekemistäsi konffauksista. Tähän ongelmaan olisi todella mukava löytää vastaus.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: OpenOffice.org2 ja dokumenttien oletuskieli
« Vastaus #4 : 04.06.06 - klo:23.40 »
Syystä tai toisesta checkbox ei ole lainkaan aktivoitavissa ja siksi oletinkin, että asetusta ei oteta huomioon.

Onko nyt sitten niin, että Ubuntu mokaa tässä kohtaa? Oletuskieli dokumentille pysyy suomena, vaikka UI on på svenska.

Pavel Janikin versio näyttää tältä:



http://fi.openoffice.org/lataa.html

Muuten, oikeusministeriö käyttää meidän (eli Pavel Janikin Windows-versiota), s.2 yllä mainitussa oppaassa: 

"Seuraavassa käydään läpi 10.3.2006 julkaistun suomenkielisen OpenOffice 2.0.2:n perusasennuksen kulku Windows XP -tietokoneeseen. Asentamiseen tarvitaan asennustiedosto OOo_2.0.2_windows_install_fi.exe, joka on ladattavissa veloituksetta osoitteesta http://fi.openoffice.org/lataa.html. Tiedoston koko
on 91 Mtavua, ja se kannattaa ladata etukäteen asennusta varten jollekin muistilaitteelle. Tiedosto on valmiina oikeusministeriön asennusCD:llä."

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 15.09.06 - klo:18.34 kirjoittanut Asmo Koskinen »

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: OpenOffice.org2 ja dokumenttien oletuskieli
« Vastaus #5 : 15.09.06 - klo:18.39 »

Oikeusministeriö on julkistanut laajan oppaan PDF-oppaassa:

"OpenOffice.org versio 2. Kysymysten ja vastausten käsikirja"

http://www.om.fi/35953.htm

Oikeusministeriön on julkaissut myös Asennuskäsikirjan (vain Windows-ympäristölle). Mutta merkittävää on kyseisen dokumentin johdannossa mainittu:

"Käsikirjassa kuvatulla asennusmallilla aloitettiin keväällä 2006 OpenOffice-version 2 jakelu oikeusministeriön ja sen hallinnonalan Windows XP -työasemiin. Jakelun valmistuessa vuodenvaihteessa 2006/2007 OpenOffice on asennettuna tämän mallin mukaisesti käyttövalmiiksi noin 10 000 [lihavointi minun] Windows XP -työasemaan."

http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Julkaisusarjat/Toimintajahallinto/Toiminnanjahallinnonarkisto/Toimintajahallinto2006/1157538492255?mode=text

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.