...
En ymmärrä mitä tarkoitat kontrollisoftalla? Tarkoitus ei ole kontrolloida mitään muuta kuin sitä, että oppilas ei pääse opettajan koneelle näpyttelemään. Jos 15 konetta on yhteydessä yhteen koneeseen, niin miten estät sen, ettei joku siirtele opettajan hiirtä ja vahingossa availe ohjelmia sieltä, jos sitä voi etäkäyttää.
Mikähän ihmeen kohta tässä nyt saa porukan luulemaan, että on kyse jostain laittomuudesta tai suuresta rahanahneesta konsultointiprojektista ja isoveli valvoo hommasta?
Tarkoitin kontrollisoftalla, oikeastaan järjestelmällä sitä, että ohjaat omalta koneeltasi oppilaiden koneita, niin että oppilaiden koneet oikeasti ajavat näitä ohjelmia ... tarkoitin jos tällaista olet tekemässä ... ehkä et kuitenkaan ... mutta jos olet ... tällöinhän sinun pitää liittää kaikki koneet verkkoon, ohjata muita koneita, nämä muut koneet eivät edes ole kaikesta päätellen edes tiedossa, puhumattakaan että tietäisit missä käyttöjärjestelmissä ja missä versioissa ne ovat, muista ohjelmista ja palomuureista puhumattakaan. Miksi edes kuvittelet, että oppilaat haluavat antaa omat henkilökohtaiset koneensa käyttöösi heille tuntemattomassa verkossa kaikkien muiden oppilaiden kanssa, itse en antaisi missään tapauksessa? Tätä tarkoitin sohlauksella - koska kaiken tämän voi korvata esim. Powerpointilla, AVI-videoilla tai live-demolla, joita oppilaat näkevät tavalla tai toisella.
Sinähän
itse rajasit ulos heti aluksi sen, että oppilaat tekevät jotakin. Minä ehdotin kylläkin sitä, että jos
kaikesta huolimatta oppilaatkin myöhemmin tekevät itse jotakin, niin virtuaalijärjestelmä on ihan hyvä. Joten ei nyt sohlata tätä keskusteluakin.
Laittomuuksia ei varmaan
epäillä - voi olla kyse vain siitä, että vastaajat saattavat olla alan ammattilaisia, jotka tietävät itse, että ohjelmistolisenssointipolitiikat tehokkaasti häiritsevät helppoa ja nopeaa koulutusjärjestelmän asentamista - tai ovat häirinneet heidän omassa ympäristössään.
Tällainen ohjelmisto kuin AT&T Participant osaa tehdä tällaiset jutut verkossa - sitä käytetään aivan yleisesti esim. mannerten yli tapahtuvassa koulutuksessa. En tiedä onko siitä Linux versiota enkä tiedä mikä olisi vastaava Linuxiin.
Jos saat ohjelmasi toimimaan Puppy Linuxissa, niin siinä maailmassa on helppo tehdä remasteroitu Live-levy. Tälle live-levylle voit asentaa dataa ja ohjelmia valmiiksi mielinmäärin, konfiguroida sen, poistaa ohjelmia, jopa binäärieditorilla käpistellä käynnistystiedostoja jos haluat tehdä jotakin "syvällisempää" järjestelmällesi. Tämäkin on yksi vaihtoehto tai ainakin asia mitä kysyit, tietämättä oikeastaan vieläkään mitä varsinaisesti olet tekemässä. Joka tapauksessa tällaisella remasteroidulla live-levyllä saat helposti aikaan jaettavan koulutusympäristön, jota voi kopioida ja joka säilyy muuttamattomana kerta toisensa jälkeen, jos niin haluat. Voi sitä edelleenkin muuttaa, jos jätää media "avoimeksi".
Tämä ei taasen ratkaise sitä, että miten saat näytettyä
staattista kuvaa kaikille - ehkä yllä esitetty VLC toimii tähän riittävän hyvin ... Windowsissa se on surkea nopeudeltaan, mutta itse asiassa taitaa Linuxissa olla ihan OK, ainakin tällainen mielikuva on tullut.