Kirjoittaja Aihe: ubuntu 6.06:n asennus ja siihen liittyvä aikavyöhykkeen säätäminen  (Luettu 5044 kertaa)

Matsujin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Aloin tässä asentamaan uutta ubuntua uuteen dualboot systeemiini (winxp). Kysymys herää, miten pitäisi toimia kun aikavyöhykettä ei voi vaihtaa local timeksi vaan kone haluaa itsepintaisesti gmt plus miinus jotain. Miten asennuksessa pitäisi menetellä, jotta windowsin kello ei menisi sekaisin?
Uusi graafinen asennusohjelma ei oikein siis bondaa mun kanssa  :D

Kiitos jo etukäteen avusta :)

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Häh? Eikös Suomen aikavyöhyke ole +2 gmt.
alias vililikku

Matsujin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Onhan se! ja kun ilmoitat sen ubuntun asennuksessa aikavyöhykkeeksi ja laitat kellon oikeaan aikaan jää windowsin kello 2 tuntia jälkeen. Jos taas siirrät kelloa windowsissa sitten eteenpäin 2 tuntia oikeaan aikaan ollaan ubuntussa 2h edellä..

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Onhan se! ja kun ilmoitat sen ubuntun asennuksessa aikavyöhykkeeksi ja laitat kellon oikeaan aikaan jää windowsin kello 2 tuntia jälkeen. Jos taas siirrät kelloa windowsissa sitten eteenpäin 2 tuntia oikeaan aikaan ollaan ubuntussa 2h edellä..

ongelmakuvaus ja selitys korjausohjeineen löytyy tästä säikeestä:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1218.0
Janne

Matsujin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Jeh tuon threadin olen lukenut ja kysynkin tässä miten ASENNUKSESSA tulisi toimia, jotta kellon säädöt olisivat mahdollisimman mutkattomia?
Olisiko fiksua jättää kello ubuntussa 2 tuntia edelle ja sitten vaihtaa utc kohta manuualisesti no:ksi ja osaako ubuntu silloin muuttaa itse kelloaan.
Varmaan on täälläkin jotain dualboot ihmisiä jotka on jotenkin toimivan kellon taistelleet itselleen. Kertokaas miten ei tarvitse taistella :D

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Jeh tuon threadin olen lukenut ja kysynkin tässä miten ASENNUKSESSA tulisi toimia, jotta kellon säädöt olisivat mahdollisimman mutkattomia?
Olisiko fiksua jättää kello ubuntussa 2 tuntia edelle ja sitten vaihtaa utc kohta manuualisesti no:ksi ja osaako ubuntu silloin muuttaa itse kelloaan.
Varmaan on täälläkin jotain dualboot ihmisiä jotka on jotenkin toimivan kellon taistelleet itselleen. Kertokaas miten ei tarvitse taistella :D

ainakin vanhassa asennuksessa valittiin onko kello UTC:n mukaisesti vaiko paikallisessa ajassa. en ole vielä dapperia kokeillut asentaa, joten en tiedä miten homma siinä hoidetaan.
Janne

Tekno

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
eikös nyt olla kesäajassa eli se on gmt+3 ...

Matsujin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Jeh tuon threadin olen lukenut ja kysynkin tässä miten ASENNUKSESSA tulisi toimia, jotta kellon säädöt olisivat mahdollisimman mutkattomia?
Olisiko fiksua jättää kello ubuntussa 2 tuntia edelle ja sitten vaihtaa utc kohta manuualisesti no:ksi ja osaako ubuntu silloin muuttaa itse kelloaan.
Varmaan on täälläkin jotain dualboot ihmisiä jotka on jotenkin toimivan kellon taistelleet itselleen. Kertokaas miten ei tarvitse taistella :D

ainakin vanhassa asennuksessa valittiin onko kello UTC:n mukaisesti vaiko paikallisessa ajassa. en ole vielä dapperia kokeillut asentaa, joten en tiedä miten homma siinä hoidetaan.

No uudessa asennuksessa kyseistä valintaa ei löydy mistään :(

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Paina kelloa oikealla napilla -> Preferences -> Use UTC

Olisko se tämä?

Matsujin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Paina kelloa oikealla napilla -> Preferences -> Use UTC

Olisko se tämä?

Kokeiltu on.. samalla siirtyy windowsin kellokin :(

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
eikös nyt olla kesäajassa eli se on gmt+3 ...
Eikös se aika muutu koko Euroopassa (tai siis aikavyöhyke ei muuta talvi- ja kesäaikojen välillä)
alias vililikku

Tekno

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
UTC/GMT is 15:26 on 4. kesäkuuta 2006

katso tämän viestin lähetysaika.
ainakin meikäläisen matikalla se tekee +3

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
UTC/GMT is 15:26 on 4. kesäkuuta 2006

katso tämän viestin lähetysaika.
ainakin meikäläisen matikalla se tekee +3
Niin tekee minunkin matikallani. Olin väärässä. Pahoitteluni. :)
alias vililikku

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Paina kelloa oikealla napilla -> Preferences -> Use UTC

Olisko se tämä?

Kokeiltu on.. samalla siirtyy windowsin kellokin :(

juu, tuo ei taida siiträä laitteiston kelloa, vaan pelkästään sen näytettävän ajan. on se niin hienoa, kun *NIXit osaavat laskea oikean ajan ja siitä vielä erilaisia variaatioita tarvittaessa ;)

kokeilin nyt tuota asennusta ja ainakaan desktop-asennuksessa ei näyttänyt olevan vaihtoehtoa valita kumpaa käytetään, sinänäsä harmillista. tuosta voisi kyllä ihan oikeasti laittaa bugiraporttiakin, jos ei sitä ole jo laitettu.

ehkäpä asennus alternate-cd:ltä tuottaisi tässä suhteessa paremman lopputuloksen? pitänee testailla. bugikorjausta ja tuon toisen asennuslevyn testaamista odotellessa olisi varmaan aika triviaalia kirjoittaa scripti tuon korjaamiseksi.
Janne