Kirjoittaja Aihe: Ubuntu Acer Aspire TimelineX 4820TG:hen(RATKAISTU)  (Luettu 2314 kertaa)

jjb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Moikka!
Hankin upouuden Acer Aspire TimelineX 4820TG:n. Tuli tietysti Win7:lla varustettuna. Win7:ssa toimivat sekä lankaverkko että langaton (tukiasema on Applen Time Capsule b/g/n). Yritin asentaa USB- tikulta 10.04:n. Livekokeilu käynnistyi moitteettomasti paitsi - lankaverkkoa en saanut toimimaan eikä kone nuuskinut myöskään langattomia. Sama ilmiö esiintyi myös kokeillessani Fedora 13:ta. Mikähän nyt mahtaa mättää?

ps. Acer Aspire Timeline 1810T:n sain toimimaan 10.04:llä kertaheitolla.
« Viimeksi muokattu: 03.08.10 - klo:19.26 kirjoittanut jjb »
Jyrki Brotherus

pemasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ubuntu Acer Aspire TimelineX 4820TG:hen
« Vastaus #1 : 02.08.10 - klo:00.44 »
Verkkokorttiin tarvitset käyttiksen, jossa on kerneli ainakin 2.6.34. Onneksi Ubuntuun löytyy valmiiksi patchattuja uudempia kerneleitä, joissa Biosin bugeja on kernelimoduliin patchattu. Battery status, suspend, jopa hibernate rupeaa toimimaan, samoin verkkokortti.

http://georgia.ubuntuforums.org/showthread.php?t=1495123

Tossa on toimivia ratkaisuja. Itse latasin 5820tg koneeseeni Trevinon kernelin tuxonice tuella ja sain kaikki ominaisuudet kuntoon, myös hibernate-tilan. http://georgia.ubuntuforums.org/showpost.php?p=9586610&postcount=52

Ja tässä toinen hyvä linkki:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Acer_TimelineX
« Viimeksi muokattu: 02.08.10 - klo:00.51 kirjoittanut pemasu »

jjb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Ubuntu Acer Aspire TimelineX 4820TG:hen
« Vastaus #2 : 03.08.10 - klo:19.22 »
Helpottaa tietää, että homma on Linuxin kernelistä kiinni. Korjautuu siis 10.10:n tullessa jakeluun. Itse ratkaisin jutun omiin tarpeisiini riittävästi VirtualBox:in avulla, joten ei tarvitse ryhtyä mihinkään suurempaan kerneliremonttiin.
Jyrki Brotherus

pemasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ubuntu Acer Aspire TimelineX 4820TG:hen
« Vastaus #3 : 04.08.10 - klo:17.29 »
Asensin Maverickin päivän version kokeiluna. Verkkokortti tunnistui ok. Biosin paikat eivät olleet mukana. Jos olen ymmärtänyt oikein, Biosin paikkaa pidetään rautalankakorjauksena eikä tulle tässä vaiheessa korvaamaan acpi.ec modulia. Joten patteritilan, suspendin ja hibernaten osalta joutuu turvautumaan käsin patchattuihin kerneleihin tai tekemään patchauksen itse tai käyttämään esim lenovo_acpi modulia nettiohjeiden mukaan.

Kokeilin kernelin kääntämistäkin Maverickissa patchin kanssa, mutta uudelleen käännetty kerneli ei mulla toiminut muutoin yhtään oikeammin, vaikka olin patchannut acpi.ec modulin. En saanut selvää menu configista mikä optio olisi pitänyt ottaa mukaan. Oli Maverickin 64 bittinen serveri versio, kun se löytyi 64 bittisenä. Ihan hauskaa oli asentaa X-tila komentoriviltä ja arpoa mitähän tästä tulee. Lopputulos oli "pikkasen" erilainen kuin lucid 64 alternate version preconfiguroitu gnome. No, Maverick -kokeilu on nyt ohi ja asennus poistettu. Lucidista en aio vaihtaa Maverickiin, vaan aion odottaa mitä sitä seuraava versio tuo tullessaan, kun kone nyt toimii. Toki Biosin bugit saavat ratkaisun jossakin vaiheessa. Acerin sivuitakin kannattaa Bios päivityksiä seurailla.

pemasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ubuntu Acer Aspire TimelineX 4820TG:hen(RATKAISTU)
« Vastaus #4 : 08.09.10 - klo:22.42 »
5820tg on saanut uuden biosin V. 1.18. Taitaapi korjata acpi ongelman.

jjb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Ubuntu Acer Aspire TimelineX 4820TG:hen(RATKAISTU)
« Vastaus #5 : 14.10.10 - klo:14.21 »
Ubuntu 10.10 kaikilla päivityksillä (14.10.10) toimii OK. Ilmeisesti linuxin kernelin viimeisin ubuntussa käytettävä versio hoiti homman, tai sitten joku muu päivitys. Oli miten oli, NYT 4820TG:n Wi-Fi toimii niinkuin pitääkin

Heleijaa !!!
Jyrki Brotherus