Tuon /etc/fstab:in kirjoittaessani päätteeseen, saan viestin: Lupa evätty.
Ganymedes (tai joku muu): Miksi en pääse pääkäyttäjänä tekemään ext4-osiolle mitä tahdon. Ymmärrän jotenkin tietoturvan, mutta en sitä, etten pääkäyttäjänä ole oikeutettu räpläämään sitä. Ei minulla tosin ole mitään syytäkään, ainakaan enää, kun kerroit, ettei sitä lost+found -kansiota saa poistaa (vaikka se minua ehkä juuri edellä mainituista syistä häiritseekin).
Tämä on silti sivuseikka.
Lisä-ärsytys-herja ilmaantui... PowerManager pomppaa käynnistyksen yhteydessä viivyttämään käyttiksen käynnistystä. Siinä jököttää 5-10 sekuntia ja menee itsestään pois. Onko tähän mitään tehtävissä?
Tätä käynnistysherjaa ei ilmeisesti saa pois kuin asentamalla 10.04 uudestaan, vai saako sittenkin?
Lisää vinkkejä, kiitos.
Unohdan tuon Virtualbox -rumban. otan sen sitten joskus isona ja enemmän ymmärtävänä haltuun. Saan vain tuhoa aikaiseksi kokeillessani uusia juttuja. Utelias...
Kiitos neuvoista tähän mennessä.
1.
Siis fstab on tiedosto. Sen sisällön näet kirjoittamalla esim.:
cat /etc/fstab
Copy/Pastella saat sen tänne nähtäville.
2.
Olet kyllä varmaan pääkäyttäjä, mutta Ubuntua, eikä Unixia/Linuxia yleensä, AJETA pääkäyttäjänä vaan normaalina käyttäjä. Tällöin, noin lyhyesti sanottuna, itse systeemi on suojattuna.
Ubuntussa pääkäyttäjän oikeudet otetaan lisäämällä komennon eteen sana "sudo" tai graafisissa ohjelmissa "gksudo". Tällöin komento menee läpi pääkäyttäjänä, varmistaa sinulta kylläkin ensin salasanan - taas yksi turvallisuuspiirre, joka estää hakkereita/matoja/crakkereita/viruksia/tms kaappaamasta istuntoasi.
Se miten levylle, johon ei tavallisella käyttäjällä lähtökohtaisesti ole oikeuksia, kirjoitetaan ja miten kirjoitusoikeudet sitten muutetaan sopiviksi tavallisen käyttäjän normaalia toimintaa varten, liittyy komentoja kuten:
- mkdir (hakemiston teko)
- chown (omistusoikeuden asettaminen)
- chgrp (ryhmän omistusoikeuden asettaminen)
- chmod (tiedoston suojaustaso suhteessa omistajaan, ryhmään ja maailmaan)
Näiden eteen pitää siis "aluksi" laittaa sana "sudo", jotta ne saa läpi - kunnes sopivat/riittävät oikeudet ovat syntyneet sinulle itsellesi tavallisena käyttäjänä, jolloin voit alkaa komentelemaan niitä ilman "sudoa".
Tämä on hieman pidempi tarina joka liittyy Linuxin (tai Unixkin) yleisiin perusteisiin. Samoja voi yrittää tehdä graafisella Nautiluksellakin.