Kirjoittaja Aihe: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux  (Luettu 9116 kertaa)

Casotto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« : 18.07.10 - klo:23.12 »
Olen koittanut useampaan kertaan asentaa eri tavoin Ubuntua sekä Minttiä,mutta asennuksen jälkeen,tai vaikka edes kokeilisit ubuntua asentamatta,näyttö "jämähtää"/jää mustaksi ja siinä se.Koitin jopa lisä näytöllä,mutta eipä jeesannut sekään  :-\ Olisiko kellään sivustolla olevista linux-velhoista ratkaisua ongelmaani.
Koneen tiedot:
Prossu: Intel Celeron 1,4 Mhz
Muistia 0.5 G
Graphics Processor / Vendor: Intel Extreme Graphics 2 Dynamic Video Memory Technology 2.0, Intel Extreme Graphics 2 Shared Video Memory (UMA)
Näyttö 15,4" (Laajakuva)
Ei kait tosta sitten enään muuta tarvii....
 

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #1 : 19.07.10 - klo:01.30 »
Mitähän versiota koetat tuohon tuupata ?

Kokeilepa käynnistää livenä turvallisessa graafisessa tilassa (F4:n takaa kai löytyy) tai sitten kokeilla F6:n takaa löytyviä eri optioita.

Mun F-S amiloni kaipasi vanhehemmilla Xubuntun versioilla boottiriville lisäoption irqpoll. 10.04_llä en enää tarvinnut k.o optiota.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Casotto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #2 : 19.07.10 - klo:12.35 »
Uusinta saatavilla olevaa versioo olen koittanut molemmista.
F4:n takana on vain valinnat: 1.Normal, 2.Use driver update disc, 3OEM install.
-Näistä 3:lla pääsin pisimmälle mielestäni ,mutta lopputulos oli sama eli "Tumma on Yö"  :-\
F6:n takana on valinnat 1.acpi=off, 2.noapic, 3.nolapic, 4.edd=on, 5.nodmraid, 6.nomodeset ja 7.Free software only
-Näistä olen koittanut vain tuota 1. eikä ollut mitään vaikutusta,niin en sitten ruvennut käymään läpi noita muitakaan.
F5:n takaa löytyvästä Accessibility valikosta olen muistaakseni kokeillut kaikki seitsemästä vaihtoehdosta eikä ole edistystä tapahtunu.
Muistit ja Levy on myös tarkistettu ja ovat virheettömiä.
Eli tuohon Boot Options rivillekkö se lisäoptio irqpoll. tars kirjoittaa,jos sen kirjoittaa,niin tuohon muun rimpsun peräänkö,mikä sinne tulee valinnasta riippuen automaattisestikin?
No mitäs sitä kyseleen turhia mä koitan...  ::)

Casotto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #3 : 19.07.10 - klo:13.01 »
No ei prkl! Ei onnistu,pimeetä vaan on  :(
Tota safe graphic modeakaan mä en saa näkyyn mistään.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #4 : 19.07.10 - klo:13.29 »
Kokeiles tehdä asennus alternate cd:llä.

JJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 359
  • Ubuntu Mate 22.04
    • Profiili
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #5 : 19.07.10 - klo:16.47 »
Minä laitoin Feboran saman ongelman takia. Ja toimii.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #6 : 20.07.10 - klo:21.08 »
Alternate-asennus on helppo, olen kokeillut.

Casotto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #7 : 21.07.10 - klo:21.59 »
Tuota,tuota mites toi alternative asennus sitten tehdään?Mä oon nyt mielestäni koittanu kaikkia mahdollisia muotoja mitä mä tuolta olen löytänyt  :-\

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #8 : 21.07.10 - klo:22.15 »
Se on erillinen cd jolta tekstipohjanen asennus tehää. http://wiki.ubuntu-fi.org/Kaikki_latausvaihtoehdot

Tuolta valitset oikealta kohdalta altr.... eli se asennustapa, ja lataat ja poltat levyn.

JJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 359
  • Ubuntu Mate 22.04
    • Profiili
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #9 : 22.07.10 - klo:17.11 »
Minä olen kans yrittänyt asentaa Ubuntun Alternate levyltä vastaavaan koneeseen. Mutta kone ei asennuksen jälkeen käynnisty. Vilahtaa vain joku "pci..... .. .. . . not found" ja näyttö jää mustaksi.

gefa

  • Vieras
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #10 : 22.07.10 - klo:21.47 »
Tuli mieleen... ::)
Jos tuo nikottelisi saamaa, kuin mulla eräs Acerin läppäri taannoin ???
Kokeilehan ihan piruuttasi bootata Live-CD:ltä niin, että Wlan on pois päältä ja jos on bluetooth, niin sekin pois päältä...
Ja juuh kokeile myös (jos on kytkettynä mitään) niin USB väylistä kaikki värkit, hiiri mukaanlukien irti, sillä muistan joskus eräs asiakkaan kone ei suostunut käynnistämään Winku-Visvaa päivitysten jäljiltä, ennen kuin kaikki rensselit oli poistettu USB rööreistä... ::)

Casotto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #11 : 25.07.10 - klo:23.39 »
Toi komentoriviasennushommeli toimis,mutta mitäpähän siihen sitten pitäs kirjootella.Muut vaihtoehdot tekevät samaa,kuin ennenkin,myös tuolla alternatella.Ubuntu texti näkyy näytöllä "latauspisteineen" ja seuraavaksi nautitaan pimeastä näytöstä...ouje!  :(  Xp toimii tässä koneessa moitteetta eli raudan pitäs olla kyllä kunnossa,mutta ei mulla ole ittellä hajuakaan miten tää homma ratkeis,sillä googlettelin ja löysin tällaisenkin:[ https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportMachinesLaptopsFujitsu ] Sieltä löyty tarinaa melkoisesti ja minun käsittääkseni tuo yksilö ainakin pelas...
Vaan eipä pelitä mun  :-[
Tossa on koneen tiedot vielä,jos joku kekkaa jotakin niistä tjms: [ http://www.dealtime.co.uk/xPF-Siemens-Amilo-L-1300-Cel-M360-512Mb-2x256-50Gb-DVDRW-15-4-Wide-Wifi-XPH-MS-Works ]

gefa

  • Vieras
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #12 : 26.07.10 - klo:00.21 »
Mjoo kyllä mun mielestä Intel 852 näyttiksen pitäsi pelata Ubuntussa ihan ok...olisiko sulla biosissa jotakin keturallaan... ???
Mulla on nimittäin tässä Fuckitsun minissä Intel GMA 950 näyttis, ja tähän meni Kubuntu heitämällä...kuten kaikkiin muihinkin on aina menny missä on ollut Inteliä..Amd/Ati piirisarjaistaen kanssa on tullut tapeltua sitten sen miljuuna kertaa ja joskus Feistyn aikoihin piti jopa asentaa kaupalliset ajurit komentorivilä naputellen, ennen kuin X alkoi ylipäältään pelittämään...vaan jotenkin ei nyt oikein Intelin piireillä olevassa läppärissäkuullosta siltä, että moiseen pitäsi ryhtyä...tutkihan se bios näyttiksen osalta...jos siellä nyt on mitään mitä säädellä...

kallka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #13 : 26.07.10 - klo:21.03 »
Olen koittanut useampaan kertaan asentaa eri tavoin Ubuntua sekä Minttiä,mutta asennuksen jälkeen,tai vaikka edes kokeilisit ubuntua asentamatta,näyttö "jämähtää"/jää mustaksi ja siinä se.Koitin jopa lisä näytöllä,mutta eipä jeesannut sekään  :-\ Olisiko kellään sivustolla olevista linux-velhoista ratkaisua ongelmaani.
Koneen tiedot:
Prossu: Intel Celeron 1,4 Mhz
Muistia 0.5 G
Graphics Processor / Vendor: Intel Extreme Graphics 2 Dynamic Video Memory Technology 2.0, Intel Extreme Graphics 2 Shared Video Memory (UMA)
Näyttö 15,4" (Laajakuva)
Ei kait tosta sitten enään muuta tarvii....

Mulla oli sama ilmiö Lifebookissa. se lähti ylös vasta kun kokeilin vanhempaa kerneliä. eli 20 generic.
näin olen aikahyvin päässyt toimimaan. Eli startin up ->ESC ja sitten valikosta valitse vanhempi kernel

 

Casotto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #14 : 27.07.10 - klo:10.18 »
"Eli startin up ->ESC ja sitten valikosta valitse vanhempi kernel" Selitäs hitusen tarkemmin,jos viittit.Mä escittelin vähän siellä ja täällä,enkä saanu mitään valikkoo näkymään missään.

gefa

  • Vieras
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #15 : 27.07.10 - klo:11.45 »
Jepjep..niin, jos nyt oikein käsitinniin kallka tarkoitti  grubin valikosta varmaankin, mutta ei sulla voi olla siellä vanhepia  päivityksistä ym. muista jääneitä kerneleitä, jos olet ajanut asennuslevyltä puhtaan asennuksen?
Onkos kallkalla alkujaan joku aiempi versio Ubuntusta siinä läppärissä johon olet asentanut 10.04:n päivittämällä päälle?

gefa

  • Vieras
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #16 : 27.07.10 - klo:11.51 »
Tuosta yllä olevasta tuli mieleen, että kokeilehan piruuttasi hiukan vanhempaa Ubuntua livekiekoilta, lataa ja kokeile vaikka 8.04 tai 9.10 versioita, niin silloin voisi selvitä se kernel juttu, johtuuko siitä.

kallka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #17 : 27.07.10 - klo:14.16 »
"Eli startin up ->ESC ja sitten valikosta valitse vanhempi kernel" Selitäs hitusen tarkemmin,jos viittit.Mä escittelin vähän siellä ja täällä,enkä saanu mitään valikkoo näkymään missään.


Nyt minullekkin selvisi miksi mulla on pitkä lista vanhoja Kerneleitä, koska olen kulkenut pitkän tien 8.04 lähtien 8.10-> 9.04-> 9.10-> 10.04 pelkillä päivityksillä. Tein ison hommanaikanaan  8.04:ssa kaikenmaailman mokkuloille ja sain näpytellä paljon sudo yms komentoja. Näin menetellen on kaikki rakennetut ominaisuudet säilyneet kok ajan. Ajattelin latadata koko 10.04:n uudestaan, mutta empäs teekkään, koska ilmeisesti tämän vehken BIOs on sellainen versio, että siinä toimii vain vanhemmat kernelit. ( tää oli mun arvaus )

Kun käynnistän konneen siihen tullee Fujitsu Siemens:n logo ja sitten lähtee lataus eli Starting Up ja siinä on 2 sekuntia aikaa painaa ESC joloin se tarjoaa listaa vanhoista kerneleistä. siitä nuolella valitsen sen 20:sen ja menoks

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #18 : 27.07.10 - klo:14.46 »
Kun käynnistän konneen siihen tullee Fujitsu Siemens:n logo ja sitten lähtee lataus eli Starting Up ja siinä on 2 sekuntia aikaa painaa ESC joloin se tarjoaa listaa vanhoista kerneleistä. siitä nuolella valitsen sen 20:sen ja menoks

Täällä on myös sellainen Fujitsu, joka tykkää tietystä kernelistä, tosin jostain syystä joku uudempi kernelikin toimi hyvin ja taitaa nyttenkin olla se uusin (en ole varma, ei ole oma kone).

Kannattaa esim. StartUp-Managerilla vaihtaa oletukseksi se sopiva.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

gefa

  • Vieras
Vs: Fujitsu Siemens Amilo L1300 Läppis Ja Linux
« Vastaus #19 : 27.07.10 - klo:15.00 »
Kas pers tää olikin uutta...ja minä kun luulin, että perinteiset murheenkryynit, eli AMD-Ati-piiriset HP:n koneet on niitä, jotka teettää eniten sitä työtä linuxin kanssa  ;D