Kirjoittaja Aihe: ISO tiedoston luonti tietystä partitiosta VirtualBoxia varten  (Luettu 4179 kertaa)

artur

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Hei,

Minulla on XP asennettuna /dev/sda1 partitioon ja olisi tarkoitus tehdä siitä ISO tiedosto. Käsittääkseni tätä ISO tiedostoa voisi sitten ajaa VirtualBoxissa.

Eli miten ISO tiedosto toteutetaan käytännössä? Netissä näin joitain esimerkkejä DD komennosta, mutta en oikein viitsi mennä kokeilemaan ilman sen enempää tuntemusta aiheesta.

Kiitos avusta jo etukäteen.

juyli

  • Vieras
Minulla on XP asennettuna /dev/sda1 partitioon ja olisi tarkoitus tehdä siitä ISO tiedosto.

Geniso. Creates ISO-9660 CD-ROM filesystem images
http://packages.ubuntu.com/lucid/genisoimage
mkisofs. mkisofs:n ohjeita löytyy myös wodim -ohjelman man -sivuilta.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
edit: juyli ehti ensin.

nuo mainitsemasi .iso tiedostot ovat useimmiten (aina?) levykuvia optisista levyistä, kuten dvd, cd jne. Vaikka saisitkin osiosta tehtyä tuon levykuvan, niin en usko että virtualbox osaa hyödyntää sitä juuri sellaisenaan.

Eräs keino voisi olla koittaa tehdä siitä XP asennuksesta image esim DDllä. Sitten teet virtualboxilla esim jonkin valmiin Linux asennuksen. Lopuksi "purat" DDllä sen tekemäsi imagen tuonne valmiin virtuaalikoneen sisään.

En ole testannut mutta saattaa toimia. Muistaakseni täällä foorumilla on ollut myös juttua asiasta joskus aikaisemminkin.

DDn käytöstä on myös paljon pieniä ohjeita täällä foorumilla. Kannattaa myös tutustua DD:n omaan man sivuun Linuxissa:
Koodia: [Valitse]
man dd

realbrojericho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
  • järjestelmätukihenkilö - opiskelija
    • Profiili
En ole käyttänyt, mutta eikö Clonezilla tee myös win/nix osioista virtuaalisesti käytettäviä?
Piis & Nix - Always learning

"Ne jotka jaksavat vastata muiden kysymyksiin, jakavat tietoa kuin avointa koodia"

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Sinulla on siis XP asennettuna fyysiselle koneelle ja haluaisit ajaa sitä virtuaalisena.

En usko, että se onnistuu tällaisillä työkaluilla, jotka on tarkoitettu vain suoraan kopiointiin ja vastaavaan. Virtuaalikonehan käyttää virtuaalista rauta eikä fyysistä rautaa kuten fyysinen kone - eräs ero vain kertoakseni.

En tunne Virtualbox ympäristöä, mutta VMwarella on tähän tarkoitukseen oma työkalunsa, fyysisen koneen virtualisointi. Se on nykyään ilmainen apuohjelma. En ole sitä itse käyttänyt, mutta kuuleman mukaan toimii.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
En tunne Virtualbox ympäristöä, mutta VMwarella on tähän tarkoitukseen oma työkalunsa, fyysisen koneen virtualisointi. Se on nykyään ilmainen apuohjelma. En ole sitä itse käyttänyt, mutta kuuleman mukaan toimii.

Voin vahvistaa. Olen tuolla convertterilla käännellyt kymmenisen palvelinta fyysisistä virtuaalisiksi ja kauniisti on joka kerta mennyt.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
En tunne Virtualbox ympäristöä, mutta VMwarella on tähän tarkoitukseen oma työkalunsa, fyysisen koneen virtualisointi. Se on nykyään ilmainen apuohjelma. En ole sitä itse käyttänyt, mutta kuuleman mukaan toimii.

Voin vahvistaa. Olen tuolla convertterilla käännellyt kymmenisen palvelinta fyysisistä virtuaalisiksi ja kauniisti on joka kerta mennyt.

OK, hyvä tietää. Luulisi, että Virtualbox maailmassa on olemassa vastaava työkalu.

amateur

  • Vieras
Virtualboxille löysin tällaisen sivun:

https://www.virtualbox.org/wiki/Migrate_Windows

Sanokaas viisammat onnistunko kääntämään tähän samalle läppärille asennetun XPn
suoraan Virtualboxin koneeksi?

(Sitä perhanan winkua tarvittiin taas tänään, eikä millään olis viittiny bootata sinne)

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
En tunne Virtualbox ympäristöä, mutta VMwarella on tähän tarkoitukseen oma työkalunsa, fyysisen koneen virtualisointi. Se on nykyään ilmainen apuohjelma. En ole sitä itse käyttänyt, mutta kuuleman mukaan toimii.

Voin vahvistaa. Olen tuolla convertterilla käännellyt kymmenisen palvelinta fyysisistä virtuaalisiksi ja kauniisti on joka kerta mennyt.

Mielenkiiintoista.

Kokeilin kahta, tosin w7.

Ensin oli 64-bittinen, siitä VMWare (se ilmainen, Player) sanoi että vain 32-bittiset kelpaavat.
Ja seuraavalla kerralla kun oli 32-bittinen niin kiukutteli jotain muuta

Mutta rohkaisevaa silti - taidan kokeilla vielä kerran.


nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Ensin oli 64-bittinen, siitä VMWare (se ilmainen, Player) sanoi että vain 32-bittiset kelpaavat.

VirtualBoxilla voisi toimia myös se 64-bittinen W7.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Joo, en tiedä edelleenkään tuosta fyysisen koneen virtualisoinnista ja sen mahdollisista ongelmista VMwaressa, joihin edellä viitattiin. Toisaalta suhtaudun kuitenkin hieman varauksella siihen, että kukaan haluaisi uuden XP-koneen toimivan samalla tavalla kuin mitä vanha käytetty toimi? Aika harvinainen tilanne joka ratkeaa uudella installoinnilla. Tietysti jos ei ole muuta mahdollisuutta, niin sitten kai se on pakko - itsellä sitä pakkoa ei kyllä koskaan tule koska säilytän mediat.

Tuohon 32-bit/64-bit dilemmaan. Tuossa VMware ohjeessani on siitä kirjoitettu enemmänkin. Lyhyesti kannattaa huomata seuraavaa:
- prosessorin ja käyttiksen pitää olla 64-bit, jos on kyseessä Ubuntu. Siinähän on eri installaatiokin VMwarelle riippuen bittisyydestä. (32-bit Windows saattaa tukea 64-bit virtuaalikoneitakin).
- bioksesta pitää kääntää, tyypillisesti, virtualisointituki päälle, jotta 64-bit toimii
- lisäksi emon ja prosessorin pitää olla "riittävän hyvä", jotta oikeasti virtualisointia tuetaan (esim. Dell Inspriron halpis-koneet eivät sitä ole, vaikka prosessori on 64-bit)

Eli kannattaa kokeilla 64-bit koneen tekoa ensin VMwarella, jotta voi varmistua siitä, että pitäisikö sen edes toimia.
« Viimeksi muokattu: 18.03.14 - klo:23.05 kirjoittanut Ganymedes »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
-----

Mutta rohkaisevaa silti - taidan kokeilla vielä kerran.


Ilmeisen huolimattomasti hoidettu aikoinaan se imagen teko (siis 32-bittinen).
Annoin VMwaren päivittyä, niin kelpasi se aiemmin tehty kuva.

No, tämä oli sillai koe - ei edelleenkän hajua mihin sitä w7:aa mahdan tarvita ;)

Jostain kumman syystä tällä koneella on levynnurkalla 64-bittinen w7. Kun tämä tuli jokapäiväiseen käyttöön niin eihän siihen voi bootata...