Kirjoittaja Aihe: Linux ei käynnisty suljetun ajurin käyttöönoton jälkeen  (Luettu 1445 kertaa)

juhpek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Laitoin kannettavaani Acer Aspire 5810 TG ATI:n suljetun ajurin käyttöön. Heti tämän jälkeen kone ei ole käynnistynyt enää. Mulla on kaksi viimeisintä Linux-ydintä, mutta edes recovery mode ei käynnisty. Grub-valikko tulee, mutta ruutu menee muutaman sekunnin jälkeen mustaksi valitsi mitä tahansa. Kone jää päälle ja virtapainikkeen painalluksen jälkeen sammuu tai satunnaisesti menee takaisin käynnistysvalikkoon. Rinnalla oleva Win7 käynnistyy normaalisti.

En ole foorumeista löytänyt ohjetta, jolla olisin saanut tuon ATI:n ajurin pois käytöstä. Painanamalla c-nappulaa käynnistysvalikossa pääsen kyllä grub> konsoliin, mutta en siellä osaa tehdä mitään mikä auttaisi. Ubuntu liven kanssa yhtä huono menestys. Tietokone ja tiedostot ovat siellä, mutta en osaa poistaa ajuria.

Onkohan meikäläiselle muuta ratkaisua kuin poistaa koko asennus?

odysseus

  • Vieras
Käynnistä live-CD:ltä/tikulta ja mounttaa root -osio.

Katso etenkin fstab, jossa mulla oli jonkin päivityksen jälkeen bugi, eli siellä oli mennyt
ne viimeiset numerot muotoon 1 2 kun pitäisi olla 1 1 ja sen vuoksi bootti ei pelannut kun systeemiä ei voinut mountata -osio oli väärä.

Tämä vika on hankala kun ja jos osiota ei voi mountata, ei generoidu lokejakaan!

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Laitoin kannettavaani Acer Aspire 5810 TG ATI:n suljetun ajurin käyttöön. Heti tämän jälkeen kone ei ole käynnistynyt enää. Mulla on kaksi viimeisintä Linux-ydintä, mutta edes recovery mode ei käynnisty. Grub-valikko tulee, mutta ruutu menee muutaman sekunnin jälkeen mustaksi valitsi mitä tahansa. Kone jää päälle ja virtapainikkeen painalluksen jälkeen sammuu tai satunnaisesti menee takaisin käynnistysvalikkoon. Rinnalla oleva Win7 käynnistyy normaalisti.

En ole foorumeista löytänyt ohjetta, jolla olisin saanut tuon ATI:n ajurin pois käytöstä. Painanamalla c-nappulaa käynnistysvalikossa pääsen kyllä grub> konsoliin, mutta en siellä osaa tehdä mitään mikä auttaisi. Ubuntu liven kanssa yhtä huono menestys. Tietokone ja tiedostot ovat siellä, mutta en osaa poistaa ajuria.

Onkohan meikäläiselle muuta ratkaisua kuin poistaa koko asennus?

Saatko tarkistettua mihin resoluutioon ATI asentuu. Minulle kävi niin että oletuksena oli 1600 x 1280 ja näyttö ei kyennyt siihen jolloin se meni mustaksi. Toisen näytön avulla sain resoluutiot kohdalleen jonka jälkeen näyttö toimii oikein.

Näyttönä minulla on Optelec ClearView suurennus/lukulaite, jossa on PC-liitäntä jä pc-liitännän resoluutio ei riittänyt.
73's de Kari OH2BNE