Kirjoittaja Aihe: NTSC (30fps) PAL (25fps) muunnos?[RATKAISTU]  (Luettu 3161 kertaa)

samihs72

• Käyttäjä
    • Profiili
NTSC (30fps) PAL (25fps) muunnos?[RATKAISTU]
« : 06.07.10 - klo:14.59 »
Moi! Onko jotain muuta vaihtoehtoa kuin Winellä Avisynth + Virtualdub -yhdistelmä 1920x1080 30fps videon muunnos johonkin PAL formaattiin esim. 720p muotoon? Mulla on Canon SX1 IS kamera, jossa ei muuta saa ulos kuin 30fps videokuvaa. Saako jollain Linux pohjaisella systeemillä homman hoidettua jouhevasti vai pitääkö alkaa tunkkaamaan winen kanssa  ???

Olisin kiitollinen vastauksistanne.
« Viimeksi muokattu: 09.07.10 - klo:08.48 kirjoittanut samihs72 »
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 24.04 Noble Numbat
RPi 4B Nextcloudpi

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: NTSC (30fps) PAL (25fps) muunnos?
« Vastaus #1 : 07.07.10 - klo:06.11 »
Moi! Onko jotain muuta vaihtoehtoa kuin Winellä Avisynth + Virtualdub -yhdistelmä 1920x1080 30fps videon muunnos johonkin PAL formaattiin esim. 720p muotoon? Mulla on Canon SX1 IS kamera, jossa ei muuta saa ulos kuin 30fps videokuvaa. Saako jollain Linux pohjaisella systeemillä homman hoidettua jouhevasti vai pitääkö alkaa tunkkaamaan winen kanssa  ???

Olisin kiitollinen vastauksistanne.

Voisko tätä vtp:n ohjetta soveltaa? Tai sitten odotat että viisaammat antavat paremmat ohjeet.
« Viimeksi muokattu: 07.07.10 - klo:06.13 kirjoittanut timbba »

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 08.07.10 - klo:17.24 »
30p -> 25p ja 30p -> 50p -muunnokset on vaikea tehdä hyvin, koska sulavaa liiketoistoa varten vain joka kuudes alkuperäinen kuva voidaan käyttää sellaisenaan ja muut on interpoloitava. Se puolestaan rikkoo tai vääristää kuvan yksityiskohtia menetelmästä riippuen enemmän tai vähemmän. Vääristymättömän videon taas saa poistamalla tai lisäämällä kuvia, mutta silloin liike on nykivää.

Liiketoiston sulavuuden kannalta paras ilmainen ratkaisu taitaa tosiaan olla AviSynthin MVTools2. VirtualDub ei ole välttämätön, mutta siitä voi olla apua skriptin esikatselussa. Lopullinen video kannattaa kuitenkin pakata komentorivillä avs2yuv:n ja x264:n avulla. Olen juuri tekemässä AviSynth-paketointia Ubuntuun, joten tämä on kohta varsin helppoa.

Ainoa vastaava natiivityökalu lienee yuvmotionfps, mutta epäilen, ettei sillä saa yhtä hyvää jälkeä.

Toisaalta nykyisin tietokoneiden näytöt toimivat melkein poikkeuksetta 60 Hz:n virkistystaajuudella ja useimmat taulutelevisiot tahdistuvat siihen pyydettäessä, jolloin tuo 30p on ainakin laajempaa jakelua varten ihan hyvä formaatti. Omassa käytössä voi toki olla fiksua vaihtaa taajuutta, mutta vain jos näyttölaite ei tahdistu 60 Hz:iin. Mm. MythTV:n ja XBMC:n saa vaihtamaan taajuuksia automaattisesti videon kuvanopeuden perusteella.

Kannattaa joka tapauksessa säilyttää alkuperäistiedostot, koska muutaman vuoden kuluttua voi olla saatavilla parempia ratkaisuja muunnoksiin.

samihs72

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 08.07.10 - klo:20.20 »
Mm. MythTV:n ja XBMC:n saa vaihtamaan taajuuksia automaattisesti videon kuvanopeuden perusteella.
Tätä MythTV juttua juuri tässä mietin, kun olen juuri saanut työllä ja tuskalla LCD:n pakotettua 50 Hz:lle MythTV:n kanssa Xorg.conf:n modelinella. Mites mä saan käynnistettyä MythTV:n ilman xorg.confia ilman xorg.confin poistoa, jolloin mun LCD-TV laittaa automaagisesti 60Hz päälle?  ::) Eli miten MythTV tuon osaa hanskata?
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 24.04 Noble Numbat
RPi 4B Nextcloudpi

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 09.07.10 - klo:01.35 »
Tätä MythTV juttua juuri tässä mietin, kun olen juuri saanut työllä ja tuskalla LCD:n pakotettua 50 Hz:lle MythTV:n kanssa Xorg.conf:n modelinella. Mites mä saan käynnistettyä MythTV:n ilman xorg.confia ilman xorg.confin poistoa, jolloin mun LCD-TV laittaa automaagisesti 60Hz päälle?  ::) Eli miten MythTV tuon osaa hanskata?

Ei pitäisi olla tarvetta koskea xorg.confiin. xrandr listaa Käytettävissä olevat virkistystaajuudet ja niitä voi vaihtaa esimerkiksi komennolla xrandr -r taajuus. MythTV:n automaattinen virkistystaajuuden vaihto käyttää myös RandR-laajennosta joko xrandr:n avulla tai matalammalla tasolla.

Nvidian dualhead-kokoonpanossa voi joutua kytkemään DynamicTwinView-toiminnon pois päältä xorg.confissa, jotta RandR näyttäisi oikeat virkistystaajuudet järjestyslukujen sijaan. Mutta sinulla taisi olla Atin näytönohjain.

samihs72

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 09.07.10 - klo:08.48 »

Ei pitäisi olla tarvetta koskea xorg.confiin. xrandr listaa Käytettävissä olevat virkistystaajuudet ja niitä voi vaihtaa esimerkiksi komennolla xrandr -r taajuus. MythTV:n automaattinen virkistystaajuuden vaihto käyttää myös RandR-laajennosta joko xrandr:n avulla tai matalammalla tasolla.

Nvidian dualhead-kokoonpanossa voi joutua kytkemään DynamicTwinView-toiminnon pois päältä xorg.confissa, jotta RandR näyttäisi oikeat virkistystaajuudet järjestyslukujen sijaan. Mutta sinulla taisi olla Atin näytönohjain.
Kiitos nm taas! Joo mulla on emoon integroitu ATI Radeon HD3200 näyttis. Tuohan on mahtava homma, en mä sitten mitään muunnoksia ala tekemään, pääasiahan on että näkyy.

Uskomattomalta kuulostaa tuo MythTV:n automaattinen virkistystaaujuuden vaihto. Onpa hieno ominaisuus jos tuo todella toimii..
RPi 4B Nextcloudpi

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 09.07.10 - klo:13.55 »
Tuohan on mahtava homma, en mä sitten mitään muunnoksia ala tekemään, pääasiahan on että näkyy.

Jep. Testaa kuitenkin xrandrilla, että taajuudet vaihtuvat.

Lainaus
Uskomattomalta kuulostaa tuo MythTV:n automaattinen virkistystaaujuuden vaihto. Onpa hieno ominaisuus jos tuo todella toimii..

Katso täältä ohjeita: http://www.mythtv.org/wiki/User_Manual:JudderFree

MythTV:ssä tuo olikin näemmä toteutettu niin, että tilat voi määritellä xorg.confiin tietyillä nimillä, jolloin myös Nvidian DynamicTwinView toimii. Sinulla riittänee pelkkä "Separate video modes for GUI and TV playback" -valinta MythTV:n asetuksissa, jolloin ainakin 50 ja 60 Hz:n taajuuksien pitäisi toimia.
« Viimeksi muokattu: 09.07.10 - klo:14.06 kirjoittanut nm »