Minusta olisi kyllä erittäin vastuutonta (jos Hong Kongilaiselle kaupalle) myydä koneeseen sopivaa akkua, jossa ei ole minkäänlaista suojapiiriä. Eli en usko ettei siinä mitään ole, mutta tiedä sitten... Näyttääkö muuten Gnome (tai mitä käytätkään) tietoja siitä akusta?
Pelkästään akun suojapiirien varassa ei onneksi jouduta olemaan. Se proppu on eräänlainen tuplavarmistus. Siksi onkin tärkeää valvoa itse akun tilaa, jos on sellainen "tuplasuojaamaton" akku.
cat /proc/acpi/battery/BAT0/state
Tällä koodilla ainakin jotain näkee. (Gnomella ainakin). Jos on nimittäin niin, että akusta on jo kerran suojaukset joutuneet toimimaan niin voi käydä uudelleenkin. Tuolla koodilla näkee ainakin sen tärkeimmän, nimittäin sen, että akun täyteen tultua acpi lopettaa lataamisen, =latausvirta menee nollaan. Akun jännite ei myöskään saa mennä yli 4,2 V per kenno! Jos se latausvirta ei siinä kohdassa katkea alkaa vetyä syntyä.
(Akkujen täysi jännite on siis tuon 4,2 Voltin monikertoja kennojen lukumäärän mukaan.)
Osaisikohan joku fakiiri neuvoa tuon acpi:n säätämisen niin, että jännitteen ylärajan saisi asetettua 4,1 Volttiin per kenno? Sillä säästäisi akkukustannuksia ainakin yhdellä kertaluokalla ilman kapasiteetin laskua enempää kuin 10%. En tosin tiedä: onko tuo lataus niin sisäänrakennettu koneen rautaan, että siihen ei voi vaikuttaa.