Kirjoittaja Aihe: 10.04 ja ongelmia toisen näytön resoluution kanssa + valmiustilaongelma  (Luettu 1693 kertaa)

12th

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Käytössä 10.04 ja HP:n läppäri DV6544, jossa kiinni ulkoinen 22" lcd-näyttö hdmi-kaapelilla. Näyttis Nvidian 8400 mobile ja ajurit uusimmat suljetut.

Minulla on pitkään ollut tuo ulkoinen näyttö käytössä mutta tänään bootatessa siitä hukkui resoluutiot. Eli siihen ei voi enää valita natiiviresoluutiota 1680x1050 vaan suurin mahdollinen on 640x480. Olen Nvidia X Server settingsistä käynyt kaiken läpi mutta en keksi miksei se tunnista tuota näyttöä oikein. Ei ole merkitystä onko näyttö twinview vai separate X screen. Näytön "muisti" nollattu ja kaapeli irrotettu (ja kone bootattu kokonaan ilman ulkoista näyttöä).

Kaikki siis toimi hyvin vielä eilen mutta asensin "jotain päivityksiä" ja tänään bootatessa tuli ongelmat. On mahdollista että päivitysten joukossa oli jotain näytönohjaimeen liittyvää, en niitä niin kovin tarkkaan tutkinut (typerää)

Tästä päästäänkin aasinsiltaa pitkin siihen että miksi piti bootata. Kone ei aina mene valmiustilaan, kiintolevy kyllä sammuu ym. mutta näytön taustavalo jää päälle ja prossutuuletin pyörii, samoin jotkut koneen merkkivalot palavat. Tuossa tilassa sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin virtabootti. Tämä on täysin satunnainen ongelma, joskus ilmenee montakin kertaa peräkkäin. Aiheuttaa hämmästystä?

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Käytössä 10.04 ja HP:n läppäri DV6544, jossa kiinni ulkoinen 22" lcd-näyttö hdmi-kaapelilla. Näyttis Nvidian 8400 mobile ja ajurit uusimmat suljetut.

Minulla on pitkään ollut tuo ulkoinen näyttö käytössä mutta tänään bootatessa siitä hukkui resoluutiot. Eli siihen ei voi enää valita natiiviresoluutiota 1680x1050 vaan suurin mahdollinen on 640x480. Olen Nvidia X Server settingsistä käynyt kaiken läpi mutta en keksi miksei se tunnista tuota näyttöä oikein. Ei ole merkitystä onko näyttö twinview vai separate X screen. Näytön "muisti" nollattu ja kaapeli irrotettu (ja kone bootattu kokonaan ilman ulkoista näyttöä).

Kaikki siis toimi hyvin vielä eilen mutta asensin "jotain päivityksiä" ja tänään bootatessa tuli ongelmat. On mahdollista että päivitysten joukossa oli jotain näytönohjaimeen liittyvää, en niitä niin kovin tarkkaan tutkinut (typerää)

Tästä päästäänkin aasinsiltaa pitkin siihen että miksi piti bootata. Kone ei aina mene valmiustilaan, kiintolevy kyllä sammuu ym. mutta näytön taustavalo jää päälle ja prossutuuletin pyörii, samoin jotkut koneen merkkivalot palavat. Tuossa tilassa sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin virtabootti. Tämä on täysin satunnainen ongelma, joskus ilmenee montakin kertaa peräkkäin. Aiheuttaa hämmästystä?

Ehkä Xorgin konfigurointi auttaisi?

1.  Ctrl+Alt+F1 ja kirjaudu

2. Sammuta ikkunamanageri

Koodia: [Valitse]
sudo /etc/init.d/gdm stop

....jos käytössä on vaikka kdm, niin sitten sudo /etc/init.d/kdm stop

3. Mene ajotasolle 3

Koodia: [Valitse]
sudo telinit 3


4. Komentoja ajotasolla 3

Koodia: [Valitse]
sudo Xorg -configure

sudo cp /root/xorg.conf.new /etc/X11/xorg.conf

sudo reboot

http://debian-fi.eu/foorumi/viewtopic.php?f=12&t=158
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

12th

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Koodia: [Valitse]
sudo Xorg -configure

Tuo sanoo jotain että "the number of created screens does not batch the screens detected". Eli ilmeisesti xorg.conf ja rauta ei ihan täsmää.

Kokeilin myös irrottaa näytön ja tallentaa xorg.confin sieltä nvidian paneelista pelkästään läppärin omaa näyttöä käyttäen, mutta se sanoo silti samaa.

12th

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Näyttöongelma ratkesi kun latasin Nvidian sivuilta uusimman ajurin ja asensin sen.

Valmiustilaongelma kiusaa edelleen. Olen alkanut suosiolla sammuttamaan koneen kokonaan mutta ei sekään kovin järkevältä tunnu.