Kirjoittaja Aihe: Muuten hyvä mutta eth0 katosi? 10.04  (Luettu 1797 kertaa)

Jykke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Muuten hyvä mutta eth0 katosi? 10.04
« : 16.06.10 - klo:08.56 »
Hmm sammutin koneen ajamatta sitä varsinaisesti alas ja nyt buutin jälkeen se sanoo jotta network disconnected.
ifconfig ei näytä eth0:aa mutta lspci:ssa tuli ensikäteen kyllä ethernet adapteri näkyviin.

Ihmettelen vähän mistä vyyhtiä pitäs ruveta purkaan, koska yks mahdollisuus on kaapeloinnissa koska seinärasia heiluu pikkasen. Koneessa tosin syttyy vihree valo kun pluggaa kaapelin seinään. Eli en ny suoranaisesti sulje hardis ongelman mahdollisuutta poies.

Softapuolelta katottuna taasen en tiedä miten toi ei voi toimia - luulisin että eth0 näkyis joka tapauksessa yhteys tai ei vai kuinka?

En tiedä missä vaiheessa moduli ladataan katoaako eth0 jos tulee network disconnected? Käytän staattista ip:tä ja rävin sen siitä GUI:sta paikalleen (sillon kun inssasin koneen ja sillon kun se vielä toimi) - hassua kyllä /etc/interfaces filessä ei näy mitään ja start networking ei tee mitään joten mihin toi info on oikeen kirjotettu 10.04:ssä?

Mulla on tällä hetkellä kone kiinni telkkarissa ja en onnistu lievän overscan ongelman takia klikkaamaan tota verkko ikonia, joten ois hyvä jos onnistuisin jotenkin purkaan vyyhtiä terminaalista. Jotenkin vaan tuntuu että toi network-GUI elää irti noista fileistä joita oon edellisissä versiossa sorkkinu.

juyli

  • Vieras
Vs: Muuten hyvä mutta eth0 katosi? 10.04
« Vastaus #1 : 16.06.10 - klo:09.38 »
Hmm sammutin koneen ajamatta sitä varsinaisesti alas ja nyt buutin jälkeen se sanoo jotta network disconnected.
ifconfig ei näytä eth0:aa mutta lspci:ssa tuli ensikäteen kyllä ethernet adapteri näkyviin.

Ihan tyypillisesti kaikki laitteet eivät nouse ylös käytettäessä erilaisia virransäästömetodeja. Joskus auttaa modulin uudelleenlataaminen, joskus voi olla nopeinta sammuttaa ja käynnistää vain kone uudelleen - valitettavasti.
Tämähän ei ole yksinomaan Ubuntu/Linux -ongelma.

Jykke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Muuten hyvä mutta eth0 katosi? 10.04
« Vastaus #2 : 16.06.10 - klo:10.15 »
Noh, tässä on ny kyse siitä että useemman bootin jälkeen ei tuu silti yhteys ylös vaan tartteis tosiaan aktiivisesti tehdä jotain.

pitää kattoa nyt illalla mitä mun dmesg sanoo ja mitä mun lspci sanoo, en nyt suoranaisesti heti tiedä mikä moduli
kuuluu verkkokortille. Emo on Gigabyten GA-MA770-UD3, LAN on RTL8111C/D(L) chip (10/100/1000 Mbit)

Jaaha emolla on cable diagnostics palanen biossissa - siitähän saa kätsästi ainakin ton puolen tarkistettua että onko kaapeli kunnossa vai ei ton räpimisen jälkeen...

live-CD:llekin voi buutata...

kiinnostas silti tietää että miksei toi eth0 oo näkyvissä, onko sen lataaminen linkattu networkin serviceen vai miten?

Jykke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Muuten hyvä mutta eth0 katosi? 10.04
« Vastaus #3 : 16.06.10 - klo:21.22 »
Lähti toimimaan kun sain koneen kytkettyä taas monitoriin ja klikattua enable networkingiä...
Bootin jälkeen se temppuili silti. Nyt siltä varalta että se temppuilee tulevaisuudessakin niin
mites mä saisin ton toimiin terminaalista hiirellä sohimisen sijasta. Mä en tosiaan löydä mistään
että missä noi staattiset IP:t sun muut on nykyään määritetty? /etc/network/interfaces ei sano
tätä nykyä yhtään mitään moisesta.

Vai pitääkö sitä lisätä sinne sitten vanhaan tapaan tavarat?


mastis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Muuten hyvä mutta eth0 katosi? 10.04
« Vastaus #4 : 18.06.10 - klo:09.46 »
Lähti toimimaan kun sain koneen kytkettyä taas monitoriin ja klikattua enable networkingiä...
Bootin jälkeen se temppuili silti. Nyt siltä varalta että se temppuilee tulevaisuudessakin niin
mites mä saisin ton toimiin terminaalista hiirellä sohimisen sijasta. Mä en tosiaan löydä mistään
että missä noi staattiset IP:t sun muut on nykyään määritetty? /etc/network/interfaces ei sano
tätä nykyä yhtään mitään moisesta.

Vai pitääkö sitä lisätä sinne sitten vanhaan tapaan tavarat?



Itse ainakin olen staattisen ip:n pistänyt juurikin tuonne /etc/network/interfaces.

Koodia: [Valitse]
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet static
        address 192.168.1.100
        netmask 255.255.255.0
        network 192.168.1.0
        broadcast 192.168.1.255
        gateway 192.168.1.1