Kirjoittaja Aihe: Ubuntun käyttämisestä  (Luettu 1507 kertaa)

Aku.,.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Ubuntun käyttämisestä
« : 12.06.10 - klo:22.39 »
Olen kohtuullisen uusi Ubuntun käyttäjä ja minulla on se miniläppärissä. On vähän omituinen käyttis minulle ja siihen liittyen olisi pari kysymystä. Ensinnäkin, kun yritän vaikkapa Järjestelmä-valikosta avata Ylläpito -kohtaa niin se ei onnistu, koska on kaksi kuvaketta päällekkäin ja se minun haluamani on alempana. Olen yrittänyt siirtää kuvakkeita erilleen ja vastaavaa, mutta ei tunnu mikään auttavan. Onko tuossa joku syy miksi kuvakkeet on päällekkäin ja miten niitä saisi siirrettyä jotta pystyisi avaamaan tarvittavia kuvakkeita?
Ja toiseksi...miten pystyy poistamaan mahdollisia turhia ohjelmia (esim pelejä) joita ei koskaan tarvitse. En myöskään löytänyt roskakoria mistään.

saatan kysellä tyhmiä, mutta itse en löytänyt ratkaisuja asiaan vaikka mitä yritin tehdä. Muutenkin on joskus melkein mahdotonta tehdä sellaisia normaaleja asioita Ubuntun kanssa, mitkä esimerkiksi Windowsissa ovat itsestäänselvyyksiä.Tai ainakin omalla osaamisella tuntuu mahdottomalta.
Kiitos jo etukäteen jos joku osaa auttaa.

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Ubuntun käyttämisestä
« Vastaus #1 : 12.06.10 - klo:22.56 »
Tervetuloa foorumille!

Ohjelmien asentamisesta ja poistamisesta:
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot

Roskakori löytyy vaikkapa tiedostoselaimen sivupaneelista, tai tiedostoselaimessa ctrl+L ja kirjoittamalla osoiteriville "trash:///"

Laittaisitko kuvakaappauksen tänne tuosta Ylläpito -valikon ongelmasta? Valikoita voi kuvakaapata asettamalla viiveen (Apuohjelmat --> Ota kuvakaappaus) Ei kai Sinun Ubuntu-asennus ole WUBI-asennus (Windowssin sisään)?

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntun käyttämisestä
« Vastaus #2 : 13.06.10 - klo:02.57 »
Järjestelmästä-valikosta ei aukea Windows-tyyliin järjestelmäkansio, vaan alivalikko, jossa on toi Asetukset ja Ylläpito. Menemällä haluamasi kohdan päälle tekemättä mitään ja odottamalla hetken tulee toinen alivalikko, josta sitten voikin jo valita haluamasi.

Edit - Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain joskus olemassa tyhmiä vastaajia.

Muutenkin on joskus melkein mahdotonta tehdä sellaisia normaaleja asioita Ubuntun kanssa, mitkä esimerkiksi Windowsissa ovat itsestäänselvyyksiä.Tai ainakin omalla osaamisella tuntuu mahdottomalta.

Olet todennäköisesti käyttänyt Windowsia hivenen pidempään, kuin Linuxia. Minulla on päinvastoin, ja esimerkiksi yhteen ainokaiseemme Windows XP-koneeseen en osaa asentaa edes äänikorttia, kun kovalevyn hajottua jouduin koneen asentaa uudestaan, enkä omistanut ääni-ajuri-levyä. Samalla koneella äänet toimii Ubuntussa ongelmitta ja säätämättä.
« Viimeksi muokattu: 13.06.10 - klo:03.03 kirjoittanut peran »

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Ubuntun käyttämisestä
« Vastaus #3 : 13.06.10 - klo:12.48 »
Olet todennäköisesti käyttänyt Windowsia hivenen pidempään, kuin Linuxia. Minulla on päinvastoin, ja esimerkiksi yhteen ainokaiseemme Windows XP-koneeseen en osaa asentaa edes äänikorttia, kun kovalevyn hajottua jouduin koneen asentaa uudestaan, enkä omistanut ääni-ajuri-levyä. Samalla koneella äänet toimii Ubuntussa ongelmitta ja säätämättä.

Tosiaan siitä Windowsin helppoudesta on myös omakohtaisia kokemuksia ..  :D

Vistaan noin epähuomiossa eräs henkilö laittoin eri Huawei E220 mokkulan (koneessa oli asennettuna ohjelma vanhemmalle E220:lle). Huawei asensi laitteen uudestaan, jonka jälkeen kumpikaan mokkula ei enää toiminut. Kaiken lisäksi Nero 7 poltto-ohjelma sekosi mokkulasta, ja kone hyytelöityi täysin, prossunkäytön pyöriessä 95-100% välillä.

13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/