Kirjoittaja Aihe: Raamattu-tutkimisohjelma MikroRabbi (Windows) Winellä Ubuntu 10.04:ssa  (Luettu 6285 kertaa)

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Kokeilin Winen toimintaa Ubuntu 10.04:ssa.

Asensin Wine:n Synapticilla ja konfiguroin sen oletuskonfiguraatioin.

Asensin Raamattututkimusohjelman MikroRabbi Windows-version etsimällä sen Setup-application:in Winen Programs-hakemistosta jaklikkaamalla oikealla hiirinäppäimellä valikon, mistä valitsin suorituksen Winellä.

Setup meni aivan kuin Windows-koneellakin ja MikroRabbi oli heti ajettavissa Winen valikon ikonista.

En edes huomannut suorituskyvyn yhtään heikentyneen verrattuna Windows-koneessa ajettuun.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Näyttää toimivan aika monenlaiset ohjelmat Wine: n avulla joskin olen käyttänyt tuota aivan viimeisenä keinona jos oikeata Linux-ohjelmaa ei ole heti käsillä.   Kokeilin A9CAD ohjelmaa joka on ollut kätevä ilmainen ohjelma AutoCad -tiedostojen (.dwg) katseluun ja printtaukseen Windowsilla.  Toimii myös Winellä, kuvat aukeavat ja printtaantuvat muuten ok mutta yksi merkillisyys on jäänyt ratkaisematta: Osa tekstifonteista "menee rikki" lukukelvottomaksi hassugrafiikaksi.  En tiedä mistä tuo johtuu enkä jäänyt tutkimaankaan kun natiiveja Linuxin ohjelmiakin löytyy tuohon .dwg kuvien katselutarkoitukseen.
   
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Jottei menisi pelkästään windows-ohjelman mainostamiseen kerron, että Ubuntun pakettivarastosta löytyy Xiphos ohjelma raamatun tutkimiseen.

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Kiitos vinkista, Dost, asennan tuon Raamattu-tutkimusohjelman myös koneelleni - molempi parempi!

Postasin vain tuon ilmoitukseni riemastuneena siitä, miten mainiosti Ubuntun Wine toimii. On kivaa kun voi ajaa jotain vanhaa tuttua (Windows-)sovellusohjelmaakin, vaikka käyttöjärjestelmä onkin muuttunut. Sekin helpottaa Ubuntuun vaihtamista.

Minua hämmästytti myös se, että kaikki näyttää Winen alla aivan samalta kuin Windowsissa ja itse Setup:in ajaminenkin tuntui menevän nopeammin, vaikka tämä Ubuntu-miniläppärini on raudaltaan paljon heppoisempi kuin Windows-vertailukoneeni.

Kaikki netti-Raamatut toki jo pelittivätkin koska Firefox on Firefox niin Winukassa kuin Ubuntussa.


CVTP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Artif.sweeteners are used not by me, nor my family
    • Profiili
Xiphos(ex-Gnomesword) pesee MikroRabbin ihan kevyesti. Pesee jopa E-swordin, ainoa joka antaa vähän vastusta on DigiNovum, mutta sekin vain kreikankielen osalta(senkaltaista sanaluokanselitystä kaipaisin Linullekin..).

Itseasiassa, petyin aikanaan MRabbiin sen huonon hinta-/laatusuhteen vuoksi, etenkin kun E-swordin saa ilmaiseksi, ja seuraavaksi tutustuttuani BibleTimeen KDE-pöydällä e-swordia käytin vain kattavamman kommentaari-valikoiman vuoksi, sillä BTimen Septuagintaan saa Strongin numerot.
Jaa..mutta paukutitkin rumpuasi vain winen vuoksi.. itse en hyvää Linua windusin ohjelmilla pilaa edes emulaattorien avulla.
Ubuntu14041+CrunchB11/Lenovo 510i i5
FreeBSD 9.3/Dell D600
OS X Leopard/MacMini PPC
FreeBSD9.3/ASUS 701 4G
Android 4.X.X. NEXUS ASUS 7"
Android 4.X.X. LenovoA1000 7"
FreeBSD 10/Lenovo Thinkcenter M55

Luurit erikseen..

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Kirjoittaja CVTP on varmaan oikeassa siinä, että Xiphos on parempi Raamatun tutkimiseen, ja aion toki opetella tuon ohjelman käyttöön. Mainiota, että tähänkin on kunnon linux-softa!

Mutta näin Unix-untuvikkona, ja pitkään Windowsissa marinoituneena vanhana jääränä on myös mainiota, että voi siirtymävaiheessa ajaa vanhaa tuttua ohjelmaa "entisenlaisena".

Muuten, ettei Wine pahastuisi, se ei ole emulaattori (sen nimikin tulee sanoista "Wine Is Not an Emulator"), vaan hienompaa tekniikkaa.

peran

  • Vieras
Muuten, ettei Wine pahastuisi, se ei ole emulaattori (sen nimikin tulee sanoista "Wine Is Not an Emulator"), vaan hienompaa tekniikkaa.

Itse asiassa se on yksinkertaisempaa tekniikkaa. Winen ei tartte emuloida Windowsia. Koska Linuxilla ja Windowsilla on yhteinen prosessoriarkkitehtuuri. riittää toteutukseen rajapintojen implementointi.

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Kokeilin Winen toimintaa Ubuntu 10.04:ssa.

Asensin Wine:n Synapticilla ja konfiguroin sen oletuskonfiguraatioin.

Asensin Raamattututkimusohjelman MikroRabbi Windows-version etsimällä sen Setup-application:in Winen Programs-hakemistosta jaklikkaamalla oikealla hiirinäppäimellä valikon, mistä valitsin suorituksen Winellä.

Setup meni aivan kuin Windows-koneellakin ja MikroRabbi oli heti ajettavissa Winen valikon ikonista.

En edes huomannut suorituskyvyn yhtään heikentyneen verrattuna Windows-koneessa ajettuun.

Kerrotko, mikä versio MikroRabista sinulla on. Itse kokeilin äsken Ubuntu 10.04:ään MikroRabbiPro 10 -versiota. Se kyllä asentui aivan hyvin, mutta kun yritin käynnistää sitä Wine-valikosta, tuli joku virheilmoitus ja se tyssäsi siihen. Aikoinaan kun olin vielä "sekakäyttäjä" (minulla oli sekä Windows XP että Ubuntu 8.04), asensin sen tuohon XP:hen.

Oliko tuossa asennuksessa jokin niksi? Olen kyllä saanut muutaman ohjelman toimimaan winellä, esim. Spotify toimii aivan normaalisti.

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque


Itse asiassa se on yksinkertaisempaa tekniikkaa. Winen ei tartte emuloida Windowsia. Koska Linuxilla ja Windowsilla on yhteinen prosessoriarkkitehtuuri. riittää toteutukseen rajapintojen implementointi.

Ei se nyt ihan noin helppoa voi olla, koska kaikkia ohjelmia ei winen kautta voi käyttää. Esim. suomalainen mäkihyppypeli ei toimi winen kautta. Kysyin tuota jopa pelin tekijältä, eikä hänelläkään ole keinoa saada sitä pelittämään.

Voisitko neuvoa, miten tämä peli asennetaan winellä niin että se myös toimii:
http://www.mediamond.fi/

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11474
    • Profiili
    • Tomin kotisivut


Itse asiassa se on yksinkertaisempaa tekniikkaa. Winen ei tartte emuloida Windowsia. Koska Linuxilla ja Windowsilla on yhteinen prosessoriarkkitehtuuri. riittää toteutukseen rajapintojen implementointi.

Ei se nyt ihan noin helppoa voi olla, koska kaikkia ohjelmia ei winen kautta voi käyttää. Esim. suomalainen mäkihyppypeli ei toimi winen kautta. Kysyin tuota jopa pelin tekijältä, eikä hänelläkään ole keinoa saada sitä pelittämään.

On se (ja ei ole*). Sitä rajapintaa ei vaan ole implementoitu (≃toteutettu) kokonaan.

*Punkbuster ja muut häkkisuojat ovat poikkeuksia, koska ne haluavat tehdä osasta muistin sisältöä (tjsp.) hashin, jota verrataan oikeaan Windowsin hashiin ja jos se on oikea on käytössä muokkaamaton oikea Windows. Tässä vaan on se huono puoli, että Winellä ei ole mitään mahdollisuuksia tuon toteuttamiseen.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Joku kyseli käyttämieni ohjelmien versioita, tässä tulee toimiva kombinaatio:

- Ubuntu koneeni Wine versio on v. 1.0.1 ja
- Mikro-Rabbin versio on v.9 PRO

Heidän, joilla on ongelmia saada jotkut Windows-pelit toimimaan Ubuntussa, kannattaa kokeilla Winen ohella muitakin Ubuntun  apuohjelmia, kuten PlayOnLinux (POL), mikä on Wine:n front end. Siinä voi joka pelille kytkeä oman registryn ja Wine- version. Näin kertoo uusinUbuntu User -lehti. POL:n saa pakettienhallinnasta. (Kerron kuten lehdestä luin, en ole kokeillut, koska en itse harrasta pelejä, on niin paljon muutakin kiintoisaa.)

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3939
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
koraanista löytyy Zekr-ohjelma jos sen tutkiminen kiinnostaa
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

snifi

  • Vieras
Millaisia tuloksia tutkimisohjelmat ovat tähän mennessä antaneet?