Kirjoittaja Aihe: DNS-osoite ei pysy.  (Luettu 4167 kertaa)

kennae

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
DNS-osoite ei pysy.
« : 30.05.06 - klo:23.42 »
Elikkä ongelma on tämä. Kun laitan DNS-osoitteen oikeaksi, ja tallenan asetukset, netti toimii hetken, mutta sitten tuo DNS-osoite muuttuu vakioksi mikä tuli asentaessa. Netti ei kuitenkaan katkea tuon vaihdoksen jälkeen, mutta mitään uusia yhteyksiä ei voi luoda. Olen koittanut laittaa oikean DNS:n resolv.conf -tiedostoon, ja vaihtaa graafisesti, mutta se nollautuu bootissa/satunnaisen ajan kuluttua.
Käytän dapperia.

Mikähän neuvoksi?


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: DNS-osoite ei pysy.
« Vastaus #1 : 31.05.06 - klo:00.17 »
Elikkä ongelma on tämä. Kun laitan DNS-osoitteen oikeaksi, ja tallenan asetukset, netti toimii hetken, mutta sitten tuo DNS-osoite muuttuu vakioksi mikä tuli asentaessa. Netti ei kuitenkaan katkea tuon vaihdoksen jälkeen, mutta mitään uusia yhteyksiä ei voi luoda. Olen koittanut laittaa oikean DNS:n resolv.conf -tiedostoon, ja vaihtaa graafisesti, mutta se nollautuu bootissa/satunnaisen ajan kuluttua.
Käytän dapperia.

Mikähän neuvoksi?

kaikesta päätellen koneesi hakee IP-osoitteensa (ja kaikki muutkin tiedot) modeemilta DHCP:n kautta. tässä yhteydessä saadaan myös DNS-osoite ja vaikuttaisi siltä, että se tarjoilee jotain osoitetta joka ei toimi (olisikohan niin, että se tarjoaa omaansa koska uskoo osaavansa toimia DNS-palvelimena).

sikäli kun oletukset ovat oikeat, vaihtoehdot ovat seuraavat: joko säädät modeemiasi siten, ettei se edes yritä toimia DNS-palvelimena tai säädät oman koneesi IP-osoitteen kiinteäksi sisäverkossa.
Janne

talo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Re: DNS-osoite ei pysy.
« Vastaus #2 : 31.05.06 - klo:07.09 »
Mikäli kyseessä on tosiaan NAT-tilassa toimiva ADSL-modeemi, kannattanee katsoa onko mahdollisesti "DNS-Proxy" tms käytössä ja millä asetuksilla. Tuon  voi asettaa toimimaan useissa modeemeissa Autoconfigure + User Configured tilaan ja laitetaan modeemin asetuksiin ISP:n antamat DNS-osoitteet, joka toimii usein parhaiten,

passe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: DNS-osoite ei pysy.
« Vastaus #3 : 18.09.06 - klo:16.18 »
Elikkä ongelma on tämä. Kun laitan DNS-osoitteen oikeaksi, ja tallenan asetukset, netti toimii hetken, mutta sitten tuo DNS-osoite muuttuu vakioksi mikä tuli asentaessa. Netti ei kuitenkaan katkea tuon vaihdoksen jälkeen, mutta mitään uusia yhteyksiä ei voi luoda. Olen koittanut laittaa oikean DNS:n resolv.conf -tiedostoon, ja vaihtaa graafisesti, mutta se nollautuu bootissa/satunnaisen ajan kuluttua.
Käytän dapperia.

Mikähän neuvoksi?

Jep, eli mulla on nyt juurikin sama ongelma. Eli onko ongelmaa muuta ratkaisua kuin vaihtaa modeemin asetuksia?
-passe-

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: DNS-osoite ei pysy.
« Vastaus #4 : 18.09.06 - klo:20.38 »
Elikkä ongelma on tämä. Kun laitan DNS-osoitteen oikeaksi, ja tallenan asetukset, netti toimii hetken, mutta sitten tuo DNS-osoite muuttuu vakioksi mikä tuli asentaessa. Netti ei kuitenkaan katkea tuon vaihdoksen jälkeen, mutta mitään uusia yhteyksiä ei voi luoda. Olen koittanut laittaa oikean DNS:n resolv.conf -tiedostoon, ja vaihtaa graafisesti, mutta se nollautuu bootissa/satunnaisen ajan kuluttua.
Käytän dapperia.

Mikähän neuvoksi?

Jep, eli mulla on nyt juurikin sama ongelma. Eli onko ongelmaa muuta ratkaisua kuin vaihtaa modeemin asetuksia?

Avaa tiedosto /etc/dhcp3/dhclient.conf:
Koodia: [Valitse]
sudo gedit /etc/dhcp3/dhclient.confLisää tiedoston alkuun rivi:
Koodia: [Valitse]
prepend domain-name-servers <dns-servereiden ip:t pilkulla erotettuna>;Tässä esimerkki:
Koodia: [Valitse]
prepend domain-name-servers 62.148.192.130, 62.148.192.131;Tallenna, sulje ja käynnistä verkko uudestaan:
Koodia: [Valitse]
sudo /etc/init.d/networking restart

passe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: DNS-osoite ei pysy.
« Vastaus #5 : 22.09.06 - klo:11.57 »
Aivan mahtavaa, dns-ossat pysyy...
Kiitos tn!
-passe-

qtea

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
    • Qtea, Qsta ja muusta
Re: DNS-osoite ei pysy.
« Vastaus #6 : 30.12.06 - klo:13.04 »
Hei jee vau, mullekin tästä ketjusta oli hyötyä. Langaton tukiasemani tarjosi minulle dsn-palvelinta, joka ei tiennyt mitään mm. Bloggerista ja ehdin aika kauan jo tuskailla, että miten saisin itse määrittelemäni dsn-palvelimet pysymään /etc/resolv.confissa, ennen kuin löysin tämän threadin. Kiitos, nyt toimii.